۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
دولت در تولید کاغذ فرهنگی به خودکفایی رسید؛ حمایت ستاد اجرایی فرمان امام از برنامه های اقتصاد فرهنگی
گفتگوی اختصاصی بازار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

دولت در تولید کاغذ فرهنگی به خودکفایی رسید؛ حمایت ستاد اجرایی فرمان امام از برنامه های اقتصاد فرهنگی

اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با حمایت های معاون اول رئیس جمهور و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در تولید کاغذ فرهنگی به خودکفایی نزدیک به ۱۰۰ درصد دست یافته ایم.

بازار؛ گروه صنعت: موضوع تامین کاغذ به ویژه کاغذ مصرفی در صنعت چاپ و نشر که به آن کاغذ فرهنگی نیز گفته می شود به چالشی بزرگ در سال های اخیر تبدیل شده بود؛ مساله ای که طی آن با هر بار نوسانات ارزی نه تنها قیمت کاغذ روندی افزایشی می یافت بلکه حتی در بازار نیز دچار کمبود و حتی نایابی دوره ای می شد.

موضوعی که رفع آن، از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و با چالش های چند سال اخیر، کمتر کسی می توانست باور کند روزی بتوانیم به خودکفایی در تولید کاغذ دست یابیم.

با این حال این اتفاق افتاد و خبر مسرت بخش آن را وزیر فرهنگ و ارشاد در گفتگو با بازار اعلام کرد؛ هدفی که برای دست یابی به آن، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز نه تنها با پروژه احداث کارخانه تولید کاغذ سبز در خوزستان پای کار آمد، بلکه با کمک های شایان خود در حوزه فرهنگی، کام فعالان عرصه نشر و هنرمندان را شیرین کرد. گفتگوی اختصاصی بازار با محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در ادامه خواهید خواند.

* برنامه خودکفایی در تولید کاغذ که یکی از نخستین اهداف شما در ابتدای سکان داری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود به کجا رسید؟

وقتی وزارت را بر عهده گرفتیم تولید کاغذ داخلی در حدود ۵ هزار تن و کاغذ تحریر برای حوزه نشر به ویژه کتاب در حدود ۸۰ هزار تن بود. همانطور که اشاره کردید در همان ماه های اول برای تامین کاغذ مصرفی نسبت به اعلام شعار خودکفایی در کاغذ تحریر از جمله کاغذ مصرفی در حوزه نشر و کتاب اقدام کردیم.

هرچند شمار قابل توجهی از فعالان این عرصه تحقق این هدف را با توجه به ظرفیت های اندک در حوزه تولید کاغذ غیر ممکن می دانستند اما خوشبختانه امروز عدد حداقلی صرف شده به ۷۵ هزار تن رسیده است.

* با این تفاسیر چقدر از کتاب های حوزه آموزش امسال به ویژه کتاب های درسی با کاغذ داخلی به چاپ رسیده اند؟

با خوشحالی تمام اعلام می کنیم چاپ همه کتابهای درسی با کاغذ ایرانی انجام شده است. همچنین ثبت نام از ناشران برای توزیع کاغذهای ایرانی ماهانه هزار تن انجام می ‌شود. بر این اساس تمام نیازهای داخلی با کاغذ ایرانی تامین می‌ شود.

* موضوع حمایت از تولید داخل و رسیدن به خودکفایی در حوزه کاغذ به منظور این است که در آینده جلوی واردات کاغذ گرفته شود یا بازار را باز می گذارید تا ناشران خودشان انتخاب کنند و ظرفیت برای ارتقای کیفی کاغذهای تولیدی هم فراهم شود؟

خیر، محدودیتی برای کاغذهای وارداتی نداریم؛ چرا که علی رغم اینکه بخش عمده کاغذ در حوزه تحریر است اما در حوزه های دیگری هم کاغذ مصرف می شود که بازار رقابتی خود را دارد.

نه تنها به دنبال ممنوعیت واردات کاغذ نیستیم بلکه به دنبال افزایش کیفیت و راه اندازی چند مجموعه جدید نیز هستیم

بنابراین نه تنها به دنبال ممنوعیت واردات نیستیم بلکه به دنبال افزایش کیفیت و راه اندازی چند مجموعه جدید نیز هستیم. در این راستا نیز برنامه آغاز همکاری های مشترک با مجموعه های خارجی را در دست داریم.

* با توجه به دست یابی به خودکفایی در تولید کاغذ، برنامه دیگری که در دست اجرا دارید چیست؟

اعلام کردیم که قصد داریم به خودکفایی کامل برسیم و پس از خودکفایی کامل در تمام حوزه ها امید است با زیرساخت هایی که فراهم کرده ایم به زودی به عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر منطقه و صادرکنندگان اصلی کاغذ معرفی شویم.

در این رابطه نیز یک مجموعه بسیار خوبی در ماه های آینده در استان فارس به افتتاح می رسد که ظرفیت جدیدی را به ظرفیت های تولید کاغذ کشور اضافه خواهد کرد. البته همانطور که اشاره کردم اکنون به صورت تقریبی به خودکفایی کامل در کاغذ فرهنگی از جمله تحریر، نشر و کتاب و روزنامه رسیده ایم.

* در راستای دست یابی به هدف خودکفایی در کاغذ ار چه مجموعه های دیگری کمک گرفتید؟

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای دست یابی به این مهم خیلی کمک کردند و حتی در دولت نیز کار گروه کاغذ تشکیل شد و هر کجا که مانعی وجود داشت با حضور به موقع مسائل را مرتفع کردند.

بنابراین همانطور که وعده کرده بودیم به وظیفه مان عمل کردیم و شاید اکنون آن ۵ هزار تن به بیش از ۸۰ هزار تن رسیده باشد اما همچنان کارهای توسعه ای را برای دست یابی به اهداف بعدی اجرایی خواهیم کرد.

* علاوه بر فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه کاغذ، روز گذشته نیز تفاهم نامه ای برای حمایت از اقتصاد فرهنگی با بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به امضا رساندید، درباره برنامه های آن و ایجاد ۳ هزار کسب و کار نیز توضیح مختصری بدهید.

تفاهم نامه وزارت فرهنگ و ارشاد و بنیاد برکت نمونه یک کار فاخر است که اتفاق افتاده و نتیجه تلاش هایی است که تاکنون انجام داده ایم. برای مثال ابتدا نسبت به آموزش علاقه مندان در مناطق محروم و در بیش از ۵۰ رشته از جمله عکاسی، فیلم سازی و غیره اقدام کردیم و سپس به آن ها مجوز احداث آموزشگاه داده ایم تا بتوانند به دیگران مهارت هایی که فرا گرفته اند را آموزش دهند.

اکنون ۳ هزار کسب و کار فرهنگی ایجاد شده و برای این تعداد تسهیلات مالی ارائه خواهیم داد

در کنار این اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد با همکاری بنیاد برکت و مجموعه های دیگر به افراد آموزش دیده تسهیلاتی داده می شود تا بتوانند فعالیت های خودشان را توسعه دهند. همانطور که اشاره کردید اکنون ۳ هزار کسب و کار ایجاد شده و برای این تعداد تسهیلات مالی ارائه خواهیم داد.

شاعر وزارت فرهنگ و ارشاد همواره در دولت سیزدهم دست یابی به عدالت فرهنگی و مردمی سازی فرهنگ و هنر است که با تفاهم نامه ای به امضا رساندیم و برنامه هایی که اجرایی شده بخش مهمی از این هدف به زودی محقق خواهد شد.

همچنین خبر خوب هم این است که در حال حاضر برای ارائه تسهیلات به هنرمندان مناطق کم برخوردار محدودیتی وجود ندارد و می توان به تعداد کسب و کارهای ایجاد شده از آن ها حمایت کنیم.

کد خبر: ۲۴۴٬۲۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha