۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹
بحران بیکاری جوانان، اقتصاد چین را تهدید می‌کند
بحران جدید برای دومین اقتصاد جهان؛

بحران بیکاری جوانان، اقتصاد چین را تهدید می‌کند

ناتوانی چین برای مقابله با افزایش بیکاری جوانان در شرایطی که تعداد فارغ‌التحصیلان رو به افزایش و تعداد مشاغل رو به کاهش گذاشته‌اند، می‌تواند دومین اقتصاد بزرگ جهان را با مشکلاتی اساسی درگیر سازد.

به گزارش بازار، بر اساس داده‌های رسمی چین، نرخ بیکاری برای افراد ۱۶ تا ۲۴ ساله از ۱۵٫۳ درصد سال ۲۰۲۲ به ۲۱٫۳ درصد در ماه ژوئن ۲۰۲۳ افزایش‌ یافته است که نشان‌دهنده جهش ۲۵ درصدی نرخ بیکاری است.

این رکوردشکنی در جهش نرخ بیکاری جوانان باعث شد پکن از ماه ژوئن به بعد انتشار نرخ بیکاری جوانان را که از سال ۲۰۱۸ آغاز به انتشار آن کرده بود، ‌ متوقف کند.

دفتر ملی آمار چین با این استدلال که «اقتصاد و جامعه دائماً درحال‌توسعه و تغییر است» و «کارهای آماری نیز نیازمند بهبود مستمر» هستند، مدعی شد که باید در روش محاسبه بیکاری جوانان تجدیدنظر کند.

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، نرخ بیکاری کلی در چین در ماه جولای به ۵٫۳ درصد رسید که در مقایسه با بالاترین رقم ۶٫۱ درصدی در اوایل سال جاری روندی کاهشی از خود نشان داده است. این نرخ کمی بالاتر از نرخ ۴٫۶ درصدی پیش از همه‌گیری است که بانک جهانی اعلام کرده بود. چین نرخ کلی بیکاری سال ۲۰۲۲ خود را ۴٫۹ درصد گزارش کرده است.

پیش از آغاز همه‌گیری، نرخ بیکاری جوانان که در تابستان‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ افزایش یافت، و پس از آغاز همه‌گیری با رسیدن به حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد و درنهایت به اوج ۱۷ درصدی رسید.

این وضعیت در سال ۲۰۲۲ ادامه یافت، به‌طوری‌که نرخ بیکاری جوانان در طول سال به ۱۸ درصد رسید و به‌مرور به زیر ۲۰ درصد رسید و اوایل سال جاری از ۲۰ درصد عبور کرد.

پیامدهای این بیکاری بر اقتصاد چین می‌تواند قابل‌توجه باشد، اقتصادی که پس از رشد باورنکردنی در اوایل دهه ۲۰۱۰، روند کاهشی نگران‌کننده‌ای به خود گرفته است. از سویی دیگر فشار بر رشد دستمزدها و کاهش مصرف می‌تواند مانع از هرگونه رشد اقتصادی شده و به آغاز بی‌ثباتی اجتماعی دامن بزند.

گلدمن ساکس در تحلیل روندهای اقتصادی و بیکاری چین، احتمال می‌دهد که روند بیکاری جوانان در چین معکوس نخواهد شد زیرا هرسال فارغ‌التحصیلان بیشتری به نیروی کار می‌پیوندند و آسیب‌پذیری‌های ناشی از رکود شدید اقتصادی در طول همه‌گیری کارگران جوان‌تر و کم‌تجربه‌تر را تحت‌فشار قرار خواهد داد. از سویی دیگر، باوجود رونق‌بخش خدمات در چین، افزایش میزان تقاضا برای نیروی کار با سیل فارغ‌التحصیلان جویای کار در چین تطابقی ندارد. گلدمن ساکس همچنین عدم تطابق میان مهارت‌های کسب‌شده فارغ‌التحصیلان و مهارت‌های موردنیاز کارفرمایان را هم در افزایش نرخ بیکاری جوانان مقصر می‌داند.

طبق برآوردهای وزارت آموزش چین، در سال جاری حدود ۱۲ میلیون فارغ‌التحصیل جدید وارد صف انتظار اشتغال چین خواهند شد. این رقم نسبت به ۱۱ میلیون در سال ۲۰۲۲ و ۹ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ جهش قابل‌توجهی داشته است.

کد خبر: ۲۴۴٬۱۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha