۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷
عوامل اثرگذار بر قیمت آهن امروز

عوامل اثرگذار بر قیمت آهن امروز

بازار آهن در نخستین روز کاری هفته روند نسبتا آرامی داشت و قیمت روز آهن در بسیاری از مبادی فروش ثابت اعلام شد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بازار آهن در نخستین روز کاری هفته روند نسبتا آرامی داشت و قیمت روز آهن در بسیاری از مبادی فروش ثابت اعلام شد و تنها در برخی حوزه‌ها نوسانات جزئی مشاهده شد.

قیمت دلار که در ایام تعطیلی به ۵۰ هزار تومان افزایش یافته بود مجددا در ابتدای هفته کمی عقب‌نشینی کرد و وارد کانال ۴۹ هزار تومانی شد. در پایان روز هم هر دلار بازار آزاد حدود ۴۹ هزار و ۷۵۰ تومان به فروش رسید.

بررسی نوسانات بازار آهن
بازار آهن در نخستین روز کاری هفته پس از تعطیلی چند روزه عمدتا ثابت بود به همین ترتیب قیمت میلگرد روز نیز در در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد و تنها در شماری از شرکت‌ها با افزایش قیمت ۵۰ تا ۲۰۰ تومان همراه بود. قیمت میلگرد زاگرس با افزایش ۳۰۰ تومانی در هر کیلو به ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسید، قیمت میلگرد نیشابور هم در هرر کیلو ۲۴ هزار و ۵۱۰ تومان برآورد شد.

قیمت روز تیرآهن نیز در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در هرشاخه حدود ۳۰ تا ۸۰ هزار تومان افزایش داشت.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی، قیمت ناودانی اروپایی و قیمت سپری نیز عمدتا ثابت اعلام شد اما قیمت نبشی ناب تبریز در برخی ضخامت‌ها با افزایش ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان کاهش داشت.

قیمت قوطی آهن، قیمت پروفیل گالوانیزه، قیمت پروفیل سبک و سایر پروفیل‌ها در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند، قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله صنعتی و سایر لوله‌ها نیز با ثبات قیمت همراه بودند.

قیمت ورق سیاه نیز مانند غالب محصولات فولادی عمدتا ثابت اعلام شد اما در برخی مبادی فروش با افزایش ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ تومانی همراه بود. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی شیروانی و ورق روغنی هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است امروز ۲۴۰ هزار و ۵۰۰ تن شمش بلوم عرضه می‌شود که قیمت آن در هر کیلو حدود ۲۰ هزار و ۶۳ تومان در نظر گرفته شده است که بیانگر کاهش ۰.۴ درصدی قیمت شمش است اما حجم این محصول حدود ۲۷ درصد نسبت به آخرین عرضه افزایش دارد.

همچنین حدود هزار تن ورق گالوانیزه G عرضه می‌شود که قیمت آن در هر کیلو ۴۰ هزار و ۴۷ تومان تعیین شده است. حجم این محصول با کاهش حدود ۸۰ درصدی همراه بود. ۲۱ هزار تن نیز آهن اسفنجی بریکت عرضه شد که قیمت آن ۱۳ هزار تومان تعیین شده است.

با توجه به اینکه طی چند روز گذشته قیمت فولاد صادراتی افزایش داشته و ممکن است به لحاظ روانی بر بازار نیز اثرگذار باشد، احتمال دارد همچنان سهمیه‌بندی تقاضای داخلی شمش با وجود برقراری سامانه بهین یاب، ادامه داشته باشد.

بازار آهن داخلی کماکان گرفتار رکود است و تقاضای مؤثری نیز مشاهده نمی‌شود از جمله علل آن می‌توان به رکود بازار مسکن و عدم نقدینگی اشاره کرد.

با این حساب در هفته جاری دو پارامتر مهم در بازار اثرگذار خواهد بود که یکی افزایش قیمت محصولات صادراتی است که بازار داخلی را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد، اما از طرفی دیگر در حال حاضر به دلیل نبود نقدینگی در بازار و رکود ساخت‌وسازها، اخبار مثبت سیاسی، کنترل نسبی نرخ دلار و کنترل قیمت آهن آلات در بازار داخلی مانع از بروز رفتارهای هیجانی بازار آهن می‌شود.

عامل دیگری که تا حدودی اوضاه بازارهای مالی را تحت تأثیر قرار می‌دهد اخبر سفر ریسئی به نیویورک است؛ انتظار پیامد مثبت از این سفر تا حدودی به اوضاع آرام بازار داخلی را منجر شده است.

همچنین قابل ذکر است که با توجه به فروش خود نفت ایران و افزایش تقاضا از جانب چین، افزایش قیمت دلار در کوتاه مدت بعید به نظر می‌رسد؛ بنابراین اگر دولت در سایست‌های پولی خود در بازار داخل تجدیدنظر نکند احتمال تداوم رکود در بازار آهن داخلی افزایش خواهد یافت.

کد خبر: ۲۴۴٬۱۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha