۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۴
حرکت به سمت پارک‌های شیمیایی اجتناب‌ناپذیر است
در هفدهمین نمایشگاه ایران پلاست تأکید شد

حرکت به سمت پارک‌های شیمیایی اجتناب‌ناپذیر است

ایجاد پارک‌های شیمیایی به دلیل ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی بالا و همچنین چالش‌هایی که در آینده در بخش خوراک پتروشیمی به وجود خواهد آمد، اجتناب ناپذیر است.

به گزارش بازار، علی مانی‌زاده، به نمایندگی از گروه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در کارگاه آموزشی «شیمی پارک‌ها گامی مؤثر برای تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی» که در حاشیه دومین روز از هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست در سالن ۳۵ برگزار شد، گفت: توسعه صنعت پتروشیمی باید براساس چهار اصل خوراک، فناوری، سرمایه و بازار انجام شود و برای موفقیت در این صنعت باید به سمت تولید محصولات پیچیده‌تر گام برداریم.

وی عمده چالش‌های صنعت پتروشیمی در ایران را ناترازی گاز طبیعی و عدم تأمین پایدار خوراک صنایع طی سال‌های آینده، کمبود خوراک (گاز ومایع) و کمبود نقدینگی دانست و گفت: از این رو باید به سمت تولید مواد پیچیده‌تر و با ارزش‌تر حرکت کنیم که این امر هم مستلزم گذار از خام‌فروشی و استفاده از فناوری‌های پیشرفته در این بخش است.

نماینده شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به مطالعه‌ایی که این شرکت درباره لزوم ایجاد پارک‌های شیمیایی پرداخته است، اشاره کرد و افزود: دراین میان شرکت BASF که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی جهان است از جمله شرکت‌های موفق در راه‌اندازی پارک‌های شیمیایی به شمار می‌آید.

مانی‌زاده با اشاره به درآمد شرکت BASF در سال ۲۰۲۱ که بالغ بر ۸۸ میلیارد یورو بوده است، ادامه داد: این کشور دارای چهار هاب اصلی در آفریقا و خاورمیانه، اروپا، آمریکای شمالی و آسیای شرقی است.

وی افزود: BASF طی سال‌های اخیر با ایجاد پارک‌های شیمیایی موفق به بهینه‌سازی مصرف انرژی، به حداقل رساندن زباله و تبادل مواد اولیه شده است. شرکت‌های تحقیق و توسعه این شرکت هم در ۶ حوزه مشخص مواد شیمیایی، مواد پیشرفته، راه‌حل‌های صنعتی، پوشش رنگ و رزین، غذا، دارو و سلامت و کشاورزی ورود کرده‌اند.

نماینده شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه شرکت BASF در بخش مواد شیمیایی همان کاری را انجام می‌دهد که ایران نیز در صنعت پتروشیمی انجام داده است، یادآور شد: اما ایران در بخش‌های دیگر مانند مواد پیشرفته که بیشتر کامپاندها هستند، یا راه‌حل‌های صنعتی که برای شرکت پولسازی می‌کند، کار خاصی را انجام نداده‌ایم.

مانی‌زاده با بیان اینکه راهی جز رفتن به سمت پارک‌های شیمیایی نداریم، افزود: هلدینگ خلیج فارس قرار است ۹ پارک شیمیایی در ایران ایجاد کند و از طریق آنها ارتباط خوبی را میان بخش خوراک و محصول نهایی ایجاد خواهد کرد؛ ضمن اینکه به ایجاد زنجیره ارزش نیز کمک می‌کند.

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست که از دیروز (یکشنبه، ۲۶ شهریورماه) با رویکرد توسعه تکمیل زنجیره ارزش، حمایت از تولید ملی و رونق ساخت داخل در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرد به‌مدت چهار روز دایر است.

کد خبر: ۲۴۴٬۱۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha