۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
شاخص ایچیموکو چه اهمیتی دارد؟

شاخص ایچیموکو چه اهمیتی دارد؟

ایچیموکو یکی از اندیکاتورهای محبوب در میان معامله‌گران، به‌خصوص تریدرهای آسیایی، است که توسط فردی ژاپنی به نام گوئیچی هوسودا پایه‌گذاری شده‌است.

به گزارش بازار، ایچیموکو یکی از اندیکاتورهای محبوب در میان معامله‌گران، به‌خصوص تریدرهای آسیایی، است که توسط فردی ژاپنی به نام گوئیچی هوسودا پایه‌گذاری شده‌است. این ابزار تحلیل تکنیکال ساخته شده‌است تا به افراد کمک کند نقاط درست ورود و خروج سهام خود را تشخیص دهند. جالب است بدانید که عده‌ای از تریدرها این ابزار را با نام Cloud Ichimoku می‌شناسند. زیرا تمام ارقام به‌دست آمده را در یک ابر نشان می‌دهد.

چرا شاخص ایچیموکو مهم است؟

عده‌ای از تحلیل‌گران معتقدند اندیکاتور ایچیموکو یک سیستم معاملاتی بسیار قدرتمند است که با استفاده از آن می‌توان به اطلاعات مهمی دست یافت. هر تریدری با توجه به این شاخص می‌تواند به موضوعاتی چون روند حرکت بازار، نقاط حمایت و مقاومت و جهت‌گیری قیمتی پی ببرد. ایچی موکو توسط گوئیچی هوسودا (Goichi Hosoda)، روزنامه‌نگار ژاپنی توسعه داده شد و در اواخر دهه ۱۹۶۰ منتشر شد. شاید به همین دلیل است که این اندیکاتور بین معامله‌گران آسیایی از محبوبیت بیشتری برخوردار است. نمودار ایچیموکو در زبان انگلیسی به معنی one look equilibrium chart است. این جمله بیانگر این مفهوم است که تحلیلگران تنها با نگاه کردن به نمودار روند را می‌توانند شناسایی و سیگنال‌های خرید و فروش را دریافت کنند. درواقع این ابزار به افراد کمک می‌کند با شناسایی روند صعودی و نزولی بازار، به استراتژی‌های بسیار مناسبی دست پیدا کنند و بهترین عملکرد را از خود نشان دهند.

با بررسی هر شاخص Ichimoku به چه موضوعاتی می‌توان پی برد؟

هر نمودار اندیکاتور ایچیموکو از اطلاعات زیر تشکیل شده‌است:

سطوح حمایت و مقاومت

معامله‌گران می‌توانند از طریق شاخص Ichimoku، به نقاط حمایت و مقاومت بازار پی‌ببرند. در اصل هر اندیکاتور Ichimoku یک محدوده حرکتی خاص دارد که سبز رنگ است و طی ۲۶ روز انجام می‌شود. حال اگر روند بازار صعودی باشد، محدودۀ حرکتی به‌عنوان سطح حمایتی عمل می‌کند و بالعکس اگر بازار نزولی باشد، نقش نقطۀ مقاومتی را دارد. این موضوع باعث می‌شود افراد با دسترسی به این سطوح، تصمیمات بهتری بگیرند و در بازار عملکردی مناسب‌تر داشته باشند.

سیگنال‌های معاملاتی

به‌صورت کلی شاخص ایچیموکو سیگنال‌های معاملاتی مختلفی را تولید می‌کند که دوتا از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • سیگنال دنبال‌کننده

شرایط قیمت بازار و رنگ کومو موجب تولید سیگنال‌های دنبال‌کننده می‌شود. هر زمانی که قیمت‌ها بالای کومو باشند، روند بازار صعودی است، اما اگر قیمت‌ها به زیر کومو برسند، بازار نزولی می‌شود.

  • سیگنال حرکتی

سیگنال‌های حرکتی خود به دو دستۀ صعودی و نزولی تقسیم می‌شوند. هریک از آن‌ها نیز بر اثر موضوعی خاص تولید شده‌اند. درواقع هرزمانی که قیمت بازار و هر دو خط تبدیل به زیر خط مبنا بروند، سیگنال‌های نزولی و هر وقتی که قیمت بازار و خط تبدیل به بالاتر از خط مبنا برسند، سیگنال‌های صعودی تولید می‌شوند.

آموزش ایچیموکو

هر شاخص Ichimoku از چند بخش مختلف تشکیل می‌شود که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم:

کیجون سن (Kijun-Sen)

کیجون سن ازجمله نقاط حمایتی و مقاومتی این اندیکاتور است که نقش شاخص حرکت قیمت در آینده را دارد. کیجون سن آبی رنگ است و در بازه‌های ۲۶روزه رخ می‌دهد. فرمول محاسبۀ Kijun-Sen

۲ ÷ ( بالاترین قیمت ۲۶ دوره + پایین‌ترین قیمت ۲۶ دوره )

ایچیموکو

تنکان سن (Tenkan-Sen)

Tenkan-Sen یکی از مهم‌ترین بخش‌های Ichimoku است که رنگ قرمز دارد و از طریق محاسبۀ میانگین قیمتی بالا و پایینِ بازار طی یک دوره ۹روزه، به میانگین متحرک دست پیدا می‌کند. بالا بودن خط تنکان سن به معنی بازار صعودی و افقی بودن آن، نشان‌دهندۀ بازار متغیر است. فرمول محاسبۀ این بخش عبارت‌اند از:

۲÷ (کمترین قیمت پایین ۹ دورۀ اخیر + بیشترین قیمت بالای ۹ دورۀ اخیر )

محدوده سنکو (Senkou Span A)

محدوده Senkou Span A یک خط نارنجی رنگ است که برای نمایش میانگین پستی و بلندی‌های کیجون سن و تنکان سن به کار می‌رود. حال اگر قیمت بالاتر از خط نارنجی (یعنی همان محدوده سنکو A) باشد، خطوط بالا سطح اول و خطوط پایین، سطح دوم مقاومتی محسوب می‌شوند و در صورتی که قیمت زیر خط محدوده نارنجی رنگ باشد، خطوط بالا به سطح دوم و خطوط پایین به سطح اول مقاومتی تبدیل می‌شوند.

محدودۀ سنکو (Senkou Span B)

شاخص ایچیموکو علاوه‌بر محدودۀ سنکو A از محدودۀ سنکو B نیز برخوردار است. محاسبۀ این بخش با استفاده از ۵۶ دوره گذشته انجام می‌شود. اما متاسفانه دوره‌های طولانی به‌راحتی قابل محاسبه نیستند و همین موضوع باعث می‌شود Senkou Span B همیشه یک خط صاف باشد. اگر قیمت‌ها بالاتر از خط صاف باشند، سطح حمایت را نشان می‌دهند و اگر پایین‌تر از خط صاف باشند، به‌عنوان نقطه مقاومت در نظر گرفته می‌شوند.

محدودۀ چیکو (Chikou span)

چیکو ازجمله مهم‌ترین بخش‌های Ichimoku محسوب می‌شود، زیرا این قسمت به‌طور قطعی می‌تواند سیگنال خرید و فروش را به تریدرها نشان دهد. زمان‌هایی که Chikou span از پایین به بالا قیمت‌ها را پشت سر می‌گذارد، زمان فروش است. حال اگر این موضوع برعکس باشد، به‌عنوان زمان خرید در نظر گرفته می‌شود.

کومو (Kumo)

کومو منطقه‌ای بین سنکو A و B است که آن را به نام ابر ایچیموکو نیز می‌شناسند. درصورتی‌که Senkou A به زیر B برسد، کومو نزولی می‌شود، اما اگر به بالای سنکو بی برسد، کومو صعودی می‌شود.

شاخص ایچیموکو چه اهمیتی دارد؟

مزیت‌های استفاده از ابزار Ichimoku

اگر به‌درستی از این شاخص استفاده کنید، از مزیت‌های بسیار زیادی برخوردار می‌شوید:

شخصی‌سازی

یکی از مشکلات معامله‌گران در استفاده از ایچیموکو این است که با نموداری بسیار شلوغی مواجه هستند. خوشبختانه برای این موضوع راهکاری بسیار عالی وجود دارد. برای مثال، تریدرها می‌توانند از طریق پلتفرم‌های گوناگونی چون تریدینگ ویو، این اندیکاتور را شخصی‌سازی کنند.

نمایش نمای کلی بازار

ازجمله مزیت‌های مهم Ichimoku این است که با استفاده از سطوح حمایت و مقاومت روند کلی بازار را به معامله‌گران نشان می‌دهد. باید بدانید این قابلیت در تعداد کمی از اندیکاتورها وجود دارد.

برخورداری از استراتژی‌های گوناگون

شاخص Ichimoku این امکان را به شما می‌دهد که به‌طور همزمان از چندین استراتژی مختلف برخوردار شوید؛ بدون این‌که نیاز باشد از اندیکاتور دیگری هم استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید به نقاط حمایت و مقاومت دسترسی داشته باشید یا روند بازار را پیش‌بینی کنید.

والکس؛ بهترین صرافی برای ایرانیان

در این مقاله سعی کردیم شما را با ابزار ایچیموکو آشنا کنیم. حال اگر برای انجام معاملات مختلف خود به یک صرافی ارز دیجیتال معتبر و مناسب نیاز دارید، می‌توانید از خدمات والکس استفاده کنید. این مجموعه چندین سال است که خدمات متنوعی را به مشتریان ارائه می‌دهد و در حال حاضر نیز تعداد کاربران فعال آن به ۱ میلیون نفر رسیده است. شما نیز با اطمینان خاطر می‌توانید از خدمات متنوع این صرافی بهره‌مند شوید.

کد خبر: ۲۴۴٬۱۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha