۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
افزایش سطح تجارت غیر نفتی ایران با امارات
عضو هیات مدیره اتاق ایران و امارات در گفتگو با بازار:

افزایش سطح تجارت غیر نفتی ایران با امارات

مهدی نجار گفت: امارات در جایگاه نخست تجارت غیر نفتی با ایران قرار گرفته است اما با توجه به اخبار خوب در حوزه سیاسی نیازمند گشایش های اقتصادی بیشتر هستیم.

بازار؛ گروه اصناف: عضو هیات مدیره اتاق ایران و امارات در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ایران در ماه های گذشته همکاری خوبی با کشورهای منطقه آغاز کرده است، گفت: مسئولان اماراتی پیش از این در نمایشگاه اکسپو ایران حضور پیدا کرده اند و در سطحی که با ایرانی ها مذاکره داشتند نسبت به سال های گذشته بی سابقه بود.

مهدی نجار با بیان اینکه سیاست تنش زدایی ایران همچنان ادامه دارد، افزود: مسیر توسعه و بهبود روابط سیاسی باید پیش برود تا فعالیت های اقتصادی هم تسهیل شوند، هرچند در ماه های گذشته این روابط تسهیل شده اند، اما هنوز با شرایط ایده ال فاصله زیادی وجود دارد.

او با تاکید بر اینکه بهبود روابط با امارات متحده عربی در افزایش مبادلات تجاری موثر است، تصریح کرد: البته برخی تحریم ها هنوز پابرجا هستند با این حال مسیر تجاری امارات بسیار موثر است و در مبادلات تجاری ایران با عربستان هم نقش دارد.

نجار با تاکید بر اینکه اتاق ایران و امارات در مسیر بهبود روابط تجاری ایران با منطقه نقش آفرینی می کند، تصریح کرد: در حال حاضر با مطرح شدن راه اندازی کریدور عربی، رقابت بین چین و هند افزایش یافته است و از طرف دیگر احتمال دارد بازیگرانی خارج از این کریدور همچون آمریکا هم نقش هایی داشته باشند تا از این طریق جنگ اقتصادی خود با چین را پیش ببرند.

در شرایط کنونی حساب های تجاری شرکت های ایرانی در امارات بسیار محدود بوده که این مساله به دلیل بسته ماندن سوئیفت است، از این رو دولت می تواند با رایزنی سیاسی مبادلات مالی را تسهیل کند

او با تاکید بر اینکه کریدور شمال و جنوب ایران از منطقه چابهار بسیار مطمئن است و باید به سرعت پیش برود، اظهار کرد: درحال حاضر ایران در تکمیل کریدور از برنامه های بین المللی عقب است و باید سیاست های خود را در این زمینه مورد بازنگری قرار دهد.

نجار با اشاره با این که پنجره فرصت ها تا ابد باز نیست، اظهار کرد: به طور قطع تسهیل فعالیت تجار ایرانی باعث می شود کالاهای ایرانی به منطقه آفریقا ورود کند و حتی واردات کالا به ایران هم تسهیل شود.

وی در پاسخ به این سئوال که تجار ایرانی در تعامل با امارات چه مشکلاتی دارند، گفت: در شرایط کنونی حساب های تجاری شرکت های ایرانی در امارات بسیار محدود بوده که این مساله به دلیل بسته ماندن سوئیفت است، از این رو دولت می تواند با رایزنی سیاسی مبادلات مالی را تسهیل کند.

عضو هیات مدیره اتاق ایران و امارات گفت: شرکت های ایرانی برای تسهیل مبادلات تجاری خود یا باید شرکت اماراتی به عنوان شریک داشته باشد یا از طریق شرکت های خارجی دیگر مبادلات خود را انجام دهند، اما در هر دو حالت هزینه های تجارت توسط شرکت های ایرانی را بالا می برد.

کد خبر: ۲۴۴٬۰۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha