۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
اشتغال زایی برای ۱۰ هزار نفر در عرصه فرهنگ و هنر| شهر هنر برای تامین مسکن هنرمندان کلنگ زنی می شود
توسط بنیاد برکت و وزارت فرهنگ و ارشاد صورت می گیرد

اشتغال زایی برای ۱۰ هزار نفر در عرصه فرهنگ و هنر| شهر هنر برای تامین مسکن هنرمندان کلنگ زنی می شود

امروز تفاهم نامه دوجانبه همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد برکت به منظور اشتغال زایی و توسعه کسب و کارهای فرهنگی و هنری به امضا رسید.

بازار؛ گروه ایران: امروز دوشنبه ۲۷ شهریور ماه، تفاهم نامه دوجانبه اشتغال زایی و توسعه کسب و کارهای فرهنگی و هنری با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) به امضا رسید.

ضرورت توجه به اقتصاد فرهنگ

در ابتدای این مراسم محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت بیان داشت: اقتصاد فرهنگ مساله مهمی است که شاید کمتر به آن توجه شده باشد و اگر بخواهیم کار فرهنگی در کشور ماندگار باشد به طور حتم باید آن را به اقتصاد گره بزنیم تا بتواند به عنوان محصول فرهنگی در کشور ماندگار شود.

ترکمانه: بنیاد برکت به دنبال اشتغال زایی و ایجاد کسب و کارهای خرد و کوچک در حوزه فرهنگ و هنر است

وی با اشاره به جنبه های مختلف تفاهم نامه وزارت ارشاد و بنیاد برکت افزود: یکی از مهمترین جنبه های این تفاهم نامه هم افزایی بین دستگاه است، ظرفیت دستگاه ها در کشور بسیار بالا است؛ به طوری که وقتی وزارت خانه های مختلف را مشاهده می‌ کنیم خواهیم دید که هر کدام گستره ای از خدمات هستند که اگر هم ‌افزایی بین آن ها انجام شود و می ‌توانند طیف وسیع تری از خدمات را در اختیار مردم قرار دهند.

ترکمانه ادامه داد: در بنیاد برکت ایده اهرم کردن ظرفیت دستگاه ها در کنار هم را دنبال می ‌کنیم و امروز این تفاهم نامه نیز بخشی از این هدف است. همین تفاهم نامه بخش های مختلفی در حوزه اشتغال زایی بنیاد و فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد دارد که قرار است بر مبنای آن آموزش های مختلفی در حوزه تولیدات هنری داده شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد برنامه هنر برای همه را آغاز کرده است افزود: بنیاد برکت با تخصصی که دارد به این حوزه ورود کرده‌ و به دنبال اشتغال زایی و ایجاد کسب و کارهای خرد و کوچک است؛ بر این اساس نیز می تواند این هدف را با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد به سرانجام برساند.

ایجاد ۱۰ هزار ظرفیت شغلی

مدیرعامل بنیاد برکت با اجرای به دستاوردهای همکاری دو جانبه بنیاد و وزارت فرهنگ و ارشاد بیان داشت: با اجرای چنین برنامه هایی می‌ توانیم شاهد این باشیم که در آینده کسب و کارهای فرهنگی که آموزش آن توسط وزارت فرهنگ انجام می ‌شود به خوبی در کشور فعال شوند. علاوه بر این دغدغه‌ های فرهنگی همچون حجاب و پوشاک اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد دنبال می‌ شود که اگر بخواهیم این موضوع نیز به صورت خاص ماندگار شود و رونق بگیرد باید آن را به مباحث اقتصادی گره بزنیم و به یک کسب و کار خوب تبدیل کنیم.

ترکمانه: در حوزه فرهنگ و هنر قرار است ۳ هزار کسب و کار فعال شود و برای بیش از ۱۰ هزار نفر ظرفیت شغلی ایجاد کند

وی با اشاره به اقدامات بنیاد در حوزه حجاب افزود: پیش از تفاهم نامه بنیاد برکت با وزارت فرهنگ و ارشاد همکاری خوبی با دبیرخانه حجاب و عفاف آغاز و از فعالان این حوزه دعوت به عمل آمد و ایده هایشان شنیده و از آن ها حمایت شد. بنابراین فعالیت ها در حوزه صنایع فرهنگی و پوشاک اسلامی آغاز شده و می توان به طور ویژه در این حوزه فعالیت کرد و حتی برای ورود تولیدات آن ها به بازار به ویژه در نمایشگاه هایی که وزارت فرهنگ برگزار می کند اقدام کرد.

ترکمانه ادامه داد: نمی توان فرهنگ و هنر را از اقتصاد جدا کرد و امید است مردم ثمره این تفاهم را بچشند؛ این ۳ هزار کسب و کاری که قرار است فعال شود برای بیش از ۱۰ هزار نفر ظرفیت شغلی ایجاد خواهد کرد و امید است با همکاری وزارت فرهنگ ادامه دارد باشد و توسعه یابد.

آموزش ۱۰۰ هزار هنرجو در ۱۵ استان

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این مراسم بیان داشت: امروز مجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به برکت بنیاد برکت یک سهم روشنی را در جبهه های فرهنگی، آموزشی و اجتماعی کشور ایفا می کند. در حوزه فرهنگی و هنری نیز تا امروز هر زمانی به حضور بنیاد برکت ستاد اجرایی بوده در صحنه حضور یافته اند. امروز در جمهوری اسلامی همه مجموعه ها همچون یک صف واحد در کنار هم برای رشد تعالی کشور هستند.

اسماعیلی: نزدیک به ۱۰۰ هزار هنرجو در مناطق کم برخوردار در حوزه فرهنگ و هنر آموزش دیدند

وی با اشاره به راه اندازی قرارگاه محرومیت زدایی از فرهنگ و هنر از ابتدای دولت افزود: فعالیت بخش های مختلف وزارت ارشاد، سازمان اوقاف، ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد، مجموعه نهاد کتاب خانه ها، معاونت هنری و غیره سبب آموزش نزدیک به ۱۰۰ هزار هنرجو در مناطق کم برخوردار و برای حدود ۱۵ استان کشور شده است.

وزیر فرهنگ با اشاره به اینکه برنامه های آموزشی در حال توسعه و بر تعداد هنرجویان نیز افزوده خواهد شد تاکید کرد: هر چند امکانات محدود است و این ظرفیت وجود ندارد که به تناسب نیازمندی های کشور مجموعه فعالیت ها را توسعه دهیم بنیاد برکت وارد میدان شد و پذیرفتند در راستای اجرای این طرح کمک کنند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر و صنایع خلاق فرهنگی جزو ماموریت های کلان وزارت فرهنگ و ارشاد است اضافه کرد: امروز با بنیاد برکت و به زودی با صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری وارد تعامل خواهیم شد. حتی صندوق هنر وزارت ارشاد هم امروز گام های مهمی را بر می دارد.

کلنگ زنی شهر هنر برای تامین مسکن هنرمندان و اهالی رسانه

وزیر فرهنگ تصریح کرد: وزارت فرهنگ در خصوص معیشت هنرمندان برنامه های جدی ای دارد و اوایل مهرماه کلنگ زنی شهر هنر را با وزیر راه و شهر سازی خواهیم داشت که اتفاق مهمی در موضوع حمایت از مسکن اهالی فرهنگ، ‌ هنر و رسانه است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه به همه بخش های فرهنگ و ارشاد کشور ابلاغ شده که موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر را به صورت جدی دنبال کنند و برای آن برنامه داشته باشند افزود: پیروی همین موضوع امروز موسسات فرهنگی تک منظوره را برای توسعه اقتصاد فرهنگ راه اندازی و ثبت می کنیم. در این راستا در گام نخست نیز نمایشگاه فیروزه برگزار شد که بسیاری از صنایع فرهنگی که مورد حمایت نبودند مورد توجه قرار گرفتند.

اسماعیلی: اقتصاد فرهنگ را با نگاه به مناطق کم برخوردار توسعه خواهیم داد

وی با اشاره به همکاری وزارت و بنیاد برکت ادامه داد: اقتصاد فرهنگ را با نگاه به مناطق کم برخوردار توسعه خواهیم داد و همه بخش ها کنار هم هستند و امروز این وحدت و همدلی را بین همه بخش های ناظم جمهوری اسلامی برای تحقق منویات رهبر انقلاب و نظام مقدس اسلامی داریم و این مسیر را با قوت ادامه خواهیم داد.

اسماعیلی تاکید کرد: ما در دولت وظیفه ای جز فراهم کردن اسباب رشد، تعالی توسعه توسعه فرهنگ و هنر نمی ‌شناسیم و خدمت به اهالی فرهنگ و رسانه ماموریت ذاتی ما است. انشالله با حضور نهاد های همراه همچون بنیاد برکت این برنامه توسعه و گسترش بیشتری خواهد کرد. بنابراین همانطور که اشاره شد در گام نخست ۳ هزار کسب و کار ایجاد می شود و در برنامه های بعدی نیز توسعه خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه سقفی برای توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری وجود ندارد افزود: هر چقدر تقاضا باشد از حمایت مجموعه های فرهنگ و هنر و بنیاد برکت برخوردار خواهند شد.

در انتهای این مراسم تفاهم نامه دوجانبه همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد برکت به منظور اشتغال زایی و توسعه کسب و کارهای فرهنگی و هنری به امضا رسید.

کد خبر: ۲۴۳٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha