۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
کاهش ۳.۱ درصدی نرخ بیکاری در کرمان| فارغ التحصیلان دانشگاهی در راس هرم بیکاری
مدیرکل کار کرمان در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

کاهش ۳.۱ درصدی نرخ بیکاری در کرمان| فارغ التحصیلان دانشگاهی در راس هرم بیکاری

کرمان- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به کاهش ۳.۱ درصدی نرخ بیکاری استان کرمان گفت: سال گذشته ۱۱۲ درصد تعهد اشتغالزایی استان محقق شد.

مجتبی مصباح در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سال گذشته تعهد استان ۶۰ هزار و ۳۷۴ شغل بود که ۱۱۲ درصد محقق شد. با توجه به عملکرد سال گذشته، تعهد اشتغال استان برای امسال کمتر شده است.

وی ادامه داد: تعهد اشتغال استان کرمان در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۶ هزار و ۱۴۸ شغل است که امیدواریم بتوانیم با بهره برداری از طرح هایی که در استان در حال اجراست، بیش از میزان تعیین شده اشتغالزایی کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به ایجاد ۶۷ هزار شغل در سال ۱۴۰۱ گفت: کرمان پنجمین استان از نظر اشتغال ایجاد شده در سطح کشور طی سال گذشته بود.

وی گفت: همچنین در زمینه خالص اشتغال سال گذشته رتبه ششم کشور به کرمان اختصاص یافت.

کاهش ۳.۱ درصدی نرخ بیکاری در استان کرمان

مصباح از رشد تعداد بیمه شدگان تامین اجتماعی استان کرمان خبر داد و افزود: نرخ بیکاری ۱۱.۳ درصدی سال ۱۴۰۰ در ۱۴۰۱ به ۸.۲ درصد رسید و کاهش ۳.۱ درصدی در این حوزه را شاهد هستیم.

از افراد می خواهیم که در زمان انتخاب رشته به بازار کار آن دقت ویژه داشته باشند و بسنجند که آیا بعد از فارغ التحصیلی موقعیت شغلی در آن رشته خواهند داشت یا خیر

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان بیشترین آمار بیکاری را مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی دانست و اظهار کرد: از افراد می خواهیم که در زمان انتخاب رشته به بازار کار آن دقت ویژه داشته باشند و بسنجند که آیا بعد از فارغ التحصیلی موقعیت شغلی در آن رشته خواهند داشت یا خیر.

مصباح گفت: با توجه به عدم دقت در انتخاب رشته ها، تعداد زیادی از افرادی که در رشته های فاقد شغل فارغ التحصیل شده اند، دچار مشکل می شوند.

وی عنوان کرد: در استان کرمان ساز و کاری برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در حال طراحی است؛ امیدواریم بتوانیم از این طریق این مشکل را حل و فصل کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان ادامه داد: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان نسبت به بقیه گروه ها بالاتر است.

پرداخت ۹۰۰ میلیارد تسهیلات اشتغال پایدار روستایی

وی در خصوص تسهیلات اشتغالزایی هم گفت: این تسهیلات در سال ۱۴۰۱ نسبت به سنوات قبل رشد داشته است. یکی از دلایل کاهش نرخ بیکاری تسهیلات خوبی بود که دولت به متقاضیان اشتغالزایی و ایجاد واحدهای صنعتی پرداخت کرد.

مصباح عنوان کرد: ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی با نرخ سود بسیار اندک و دوره باز پرداخت دراز مدت به متقاضیان ایجاد اشتغال در مناطق روستایی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در حوزه مشاغل خانگی تسهیلاتی با نرخ سود پایین در حال پرداخت است و رقم خوبی هم در سال گذشته هم پرداخت شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: همچنین وام های خوبی از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه و تبصره ۱۶ پرداخت شده است.

وی اظهار کرد: علاوه بر این نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید مبالغ خوبی پرداخت کرده اند.

مصباح بیان کرد: سال گذشته از نظر تسهیلات استان کرمان وضعیت خوبی داشت و بخش زیادی از کاهش نرخ بیکاری مربوط به تسهیلات بود.

وی با اشاره به محدودیت های بودجه ای تصریح کرد: ما موفق نشدیم همه متقاضیان را پوشش بدهیم اما به بخش زیادی از این افراد تسهیلات پرداخت شد. در سال جاری سعی می کنیم به افراد باقیمانده تسهیلات پرداخت کرده و مشکلشان را حل و فصل کنیم.

صدور دو هزار و ۶۲۰ مجوز مشاغل خانگی در چهار ماه

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در خصوص گلایه های کارآفرینان از شرایط سخت دریافت مجوز اظهار کرد: مجوز کسب و کار وابسته به نوع شغل است.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه صدور مجوزها گفت: وقتی درخواست مجوز داده می شود اگر دستگاه اجرایی ظرف ۴۸ ساعت پاسخ استعلام فرد را ندهد به منزله موافقت در نظر گرفته می شود.

مصباح عنوان کرد: تعداد مجوزهای مشاغل خانگی در سامانه مشاغل خانگی طی سال ۱۴۰۰ در استان کرمان ۲۲۹ مورد بوده است که با توجه به تسهیل صورت گرفته این رقم در سال ۱۴۰۱ به چهار هزار و ۴۸۷ مورد رسیده است.

وی ادامه داد: در چهار ماه ابتدای سال ۱۴۰۲ این آمار به دو هزار و ۶۲۰ مجوز مشاغل خانگی صادر شده است. این مجوزها از طریق سامانه صادر شده و از زمانی که فرد درخواست مجوز داده تا صدور مجوز یک هفته زمان نیاز دارد.

وی همچنین مدت زمان صدور مجوز کاریابی را کمتر از ۱۵ روز دانست و افزود: شرایط تسهیل در صدور مجوزها ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در خصوص وام های اشتغالزایی چنین گفت: ۱۰۰ درصد ایجاد اشتغال وابسته به این تسهیلات نیست اما برای حمایت از افرادی که توان مالی نداشته و می خواهد کسب و کاری را راه اندازی کند قطعا نیاز به ارائه وام است و دستگاه های اجرایی هم بر اساس ضوابطشان در این زمینه اقدام می کنند.

امسال سهمیه وام مشاغل خانگی نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است که آن را در بین شهرستان های مختلف تقسیم کرده ایم

مصباح میزان وام را وابسته به نوغ کسب و کار دانست و افزود: امسال سهمیه وام مشاغل خانگی نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است که آن را در بین شهرستان های مختلف تقسیم کرده ایم و بر این اساس یک مبلغ مشخص در اختیار هر شهرستان قرار دارد.

وی لازمه دریافت وام را اخذ مجوز دانست و عنوان کرد: متقاضیان باید برای دریافت وام به دستگاه اجرایی مرتبط با حوزه کاریشان مراجعه کنند. دستگاه اجرایی پس از بررسی و تایید آن فرد را به کارگروه مرتبط با اداره کار استان کرمان معرفی می کند که بعد از تصویب فرد متقاضی دریافت وام به بانک معرفی می شود.

سقف ۱۵۰ میلیونی برای وام های مشاغل خانگی

مصباح گفت: در صورتی که مدارک کامل باشد ظرف حدود یک ماه وام پرداخت می شود. سقف ۱۵۰ میلیون تومان برای مشاغل خانگی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به بُعد پشتیبان مشاغل خانگی توضیح داد: برخی افراد توان دریافت وام ندارند در این حالت یک نفر متولی و پشتیبان این افراد می شود که به ازای هر یک نفری که پشتیبانی و شغل ایجاد می کند، می تواند ۱۵۰ میلیون وام دریافت کند.

وی در خصوص سایر کسب و کارها گفت: خوداشتغالی ها سقف ۱۵۰ میلیون ندارند اما پرداخت وام اکثرا از طریق دستگاه های حمایتی یا از طریق تبصره ۱۸ است.

مصباح عنوان کرد: برای ایجاد کارگاه که منجر به اشتغالزایی می شود، فرد متقاضی باید یک طرح بنویسد و در آن تمام جزئیات نیازهایش را بیاورد. طرح بعد از تصویب در کارگروه مربوطه در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به بانک معرفی می شود سپس بانک بر اساس میزان نیازها یک سهم آورده برای خودش در نظر می گیرد و مابقی را به صورت تسهیلات به فرد پرداخت می کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در خصوص مدت زمان بازپرداخت تسهیلات بیان کرد: تسهیلات مشاغل خانگی خاص هستند و نرخ سود آنها معمولا بین چهار تا ۱۰ درصد است. این وام های یک مدت زمان تنفس دارند و بعد از آن بازپرداخت در یک بازه زمانی سه تا پنج ساله انجام می شود.

وی با اشاره به حمایت از مشاغل خانگی ادامه داد: این شرایط برای این منظور در نظر گرفته شده که فرد بتواند ضمن پرداخت به موقع اقساط، شغلش را حفظ کند.

مصباح در خصوص معرفی ضامن برای دریافت تسهیلات گفت: سیستم بانکی وقتی که می خواهد یک میزان پول را از مجموعه خود به یک فرد واگذار کند نیاز به تضمین دارد که مقوله ای کاملا منطقی است.

افرادی که بیمه بوده و حقوق دریافت می کنند به دلیل محدودیت های موجود، مشمول دریافت تسهیلات نمی شوند اما می توانند مجوز دریافت کنند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه وام مشاغل خانگی فقط به سرپرست خانوار پرداخت نمی شود، افزود: پرداخت وام های اشتغالزایی برای افرادی است که واقعا فاقد شغل باشند. افرادی که بیمه بوده و حقوق دریافت می کنند به دلیل محدودیت های موجود، مشمول دریافت تسهیلات نمی شوند اما می توانند مجوز دریافت کنند.

وی در خصوص همکاری بانک ها عنوان کرد: سیستم بانکی سال گذشته در زمینه پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی با ما همکاری لازم را داشت. باید توجه داشت که بانک دارای ضوابطی است که باید رعایت شود.

مصباح در خصوص انجام تعهد اشتغالزایی سایر دستگاه های اجرایی استان کرمان اظهار کرد: اشتغالزایی خوبی که در سال گذشته ایجاد شد حاصل همت همه دستگاه ها بود. امیدوارم امسال هم با اشتغالزایی خوبی که انجام می شود در راستای کاهش بیشتر نرخ بیکاری در استان کرمان گام برداریم.

کد خبر: ۲۴۳٬۹۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha