۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷
کاهش کمبودهای دارویی از ۴۲۰ قلم به ۸۱ قلم؛ داروسازی محرک اشتغال زایی و صنایع دیگر
مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو مطرح کرد

کاهش کمبودهای دارویی از ۴۲۰ قلم به ۸۱ قلم؛ داروسازی محرک اشتغال زایی و صنایع دیگر

پیکان پور مدیرکل سازمان غذا و دارو گفت: کمبودهای دارویی نسبت به سال گذشته که ۴۲۰ قلم اعلام شده بود اکنون به ۸۱ قلم رسیده و تلاش می شود این مقدار هم برطرف شود.

بازار؛ گروه صنعت: محمد پیکان پور مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو در نشست خبری برگزاری هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته «ایران فارما» که در محل آزمایشگاه این سازمان برگزار شد گفت: ایران فارما ورای تفکرات، رویکردهای سیاستی، جناح ها و غیره جلوه ای از تبلور وحدت صنعت داروسازی در بخش های مختلف ماده اولیه، داروی نهایی، ماشین آلات و بخش های مختلفی است که هر سال در یک بازده زمانی کوتاهی ظهور و بروز می کند.

وی با اشاره به ضرورت تقویت وحدت اعضای زنجیره تامین افزود: صنعت داروسازی نسبت به خیلی از صنایع فعال در کشور، ارزش افزوده های زیادی را ایجاد کرده است. همچنین اگر این صنعت با صنعت داروی کشورهای مشابه ایران مورد مقایسه قرار گیرد می بینیم بسیاری از کشورها با جمعیت مشابه و تولید ناخالص داخلی مبالغ ارزی بیشتری را حتی تا ۵ برابر ایران برای تامین نیاز دارویی شان صرف می کنند.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که توانسته بخش عمده ای نیاز دارویی خود را تامین و در داروسازی روند رو به رشدی را طی کند تاکید کرد:

گذشته ۱۰ ساله تولیدات دارویی نشان می دهد که با سیاست های حمایت از تولید داخل و خرد جمعی که در این صنعت شکل گرفته باعث شده نیاز های دارویی مرتفع شود. همچنین در بخش های پیشروی این صنعت نظیر صنعت بیولوژی و داروهای شخصی که فعالیت های خوبی در آن شروع شده شاهد توفیقات روز افزون هستیم که همگی نوید بخش آینده خوبی در این حوزه است.

کیفیت زبان زده داروی ایرانی در سطح بین المللی

پیکان پور بیان داشت: کشور های مشابه ایران در صنعت دارویی شان بخش قابل توجهی از تولیداتشان همچنان در سطح بسته بندی است و به لحاظ فرمولاسیون به شدت از صنعتگران ایرانی عقب هستند. در حوزه تولیدات ماده اولیه نیازمندی هایشان بسیار بیشتر از ایران است و همین باعث شده در مراودات بین الملی نیز دست شان به سمت ایران دراز است.

حدود ۴۰ درصد از شرکت های دانش بنیان که در حوزه سلامت متمرکز هستند در دارو فعالیت هایشان را پیش می برند

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه رشد کمی صنعت دارو پا به پای رشد کیفی پیش رفته است افزود: با سیاست هایی که در حوزه کیفی از سمت کارخانه ها و رگولاتوری اعمال شده شاهد هستیم که کشورهای سی ای اس و همسایه که نسبت به واردات دارو اقدام می کنند نه تنها داروهای ایرانی را در تراز کشورهای آسیایی می دانند بلکه اظهار می کنند کیفیت محصولات ایرانی حتی بالاتر از چین و هند است.

این مقام مسئول ادامه داد: صنعت داروسازی در جذب نخبگان نسبت به صنایع دیگر توفیقات جدی داشته و حدود ۴۰ درصد از شرکت های دانش بنیان که در حوزه سلامت متمرکز هستند در دارو فعالیت هایشان را پیش می برند که آثار مثبت آن قابل مشاهده است.

وی تاکید کرد: افزایش امید به زندگی طی ۴۰ سال گذشته فعالیت حوزه سلامت رشد قابل توجه ای داشته که نتیجه زحمات در صنعت داروسازی است. همچنین با پیشرفت های داروسازی شاهد هستیم که بسیاری از مرگ و میرهایی که به دلیل بیماری های عفونی و حتی بسیاری از سرطان ها در گذشته شاهد بودیم الان درمان پذیر شده اند و جان بیماران نجات می یابد.

توسعه داروسازی محرک صنایع دیگر

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: داروسازی محرک و تولید کننده صنایع دیگر است و با حمایتی که اگر حاکمیت از آن در حوزه های هوش مصنوعی، برق و انرزی و سایر بخش ها انجام دهد می تواند به عنوان یک موتور محرک عمل ‌کند و سطح اشتغال زایی را در بخش مختلف افزایش دهد. از طرفی اگر یک رویه ای را در بین دانشگاه های علوم پزشکی برتر دنیا ببینید متوجه خواهید شد که بخش عمده دستاوردها در حوزه دارویی است که کشور در این حوزه هم توفیقات بسیار زیادی داشته است.

ایران فارما فرصت مناسبی حرکت به سمت تراز تجاری مثبت است

وی با اشاره به ارتباط صنعت و دانشگاه افزود: در دانشگاه های نسل سوم و چهارم می توان پرشتاب تر حرکت کرد تا توفیقات در این حوزه افزایش یابد. همچنین آن ماموریتی که سازمان غذا و دارو برعهده داشته تلاش جدی در جهت ارائه داده های مورد نیاز برای صنعت همچون داشبورهای قیمت گذاری، شناسه گذاری و و سایر اطلاعاتی محور برنامه ریزی داده ها را به صورت برخط و آزاد در اختیار صاحبان صنایع و سرمایه گذاران قرار خواهیم داد تا با اطمینان خاطر بیشتری در راستای توسعه دارو گام بردارند.

پیکان پور ادامه داد: ایران فارما فرصت مناسبی برای گفتمان مابین بخش های مختلف زنجیره تامین است که می تواند زنجیره تامین را در جهت حرکت صنعت داروسازی برای هم راستایی در بخش های مختلف برقرار کند. به خصوص که یکی از مهمترین رویکردهای صنعت دارو حرکت به سمت تراز تجاری مثبت است که در این حوزه کار زیادی باید انجام شود.

وی افزود: هرچند آن طور که باید و شایسه است هنوز در سطح صنعت و رگولاتوری انجام نشده و نیاز است به این سمت با توجه به وجود ظرفیت ها حرکت کنیم. از طرفی سازمان تلاش می‌ کند باری که از سمت های مختلف به داروسازی متحمل می شود را بردارد و کمک حرکت روان تر داروسازی کند. همچنین به گفته وی دستیابی به تراز تجاری مثبت در صنعت داروسازی غیرممکن نیست و بر اساس ظرفیت های کشور قابل دسترس است.

کاهش کمبودهای دارویی به ۸۱ قلم

پیکان پور با اشاره به اینکه منابع ارزی نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی که در اختیار صنعت داروسازی قرار گرفته با توجه به مصوبه ستاد تنظیم بازار در هفته گذشته به ۴ هزار میلیارد دلار برای حوزه بهداشت و درمان افزایش پیدا کرده است. همچنین فرصتی که برای پرداخت مابه تفاوت اقلام ارزی در نظر گرفته شده از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش یافته است.

در هشتمین نمایشگاه ایران فارما ۳۳ کشور و ۲۸۰ شرکت خارجی حضور خواهند یافت

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو افزود: خوشبختانه رابطه نزدیکی بین اداره کل دارو و سندیکا دارو است و هرجایی نیاز به مداخله باشد ورود خواهیم کرد و مسیر را برای حرکت داروسازی تسهیل خواهد شد. در این راستا حاکمیت نیز باید با توجه به ظرفیت های صنعت در حوزه نوسازی بیشتر حمایت کند که فقط درحوزه ارزی نیست و این صنعت نیازمند مجموعه ای از حمایت ها است.

وی با اشاره به راه اندازی سازمانه برخط معوقات از سوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: با پیگیری هایی که از سوی بانک مرکزی می شود در خصوص تخصیص منابع ارزی، به هر میزان که حاکمیت در راستای تسهیل انتقال منابع ارزی اقدام کند به همان میزان کمبودهای دارویی کاهش می یابد و صنعت فرصت بهتری برای ارتقا خواهد داشت.

پیکان پور ادامه داد: سال گذشته نزدیک به ۴۲۰ قلم کمبود دارویی را در کشور شاهد بودیم که امسال به ۸۱ قلم کاهش یافته است. هرچند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم اما حرکت مثبتی اتفاق افتاده که با زحمات زنجیره تامین انجام شده است.

وی با اشاره به برگزاری ایران فارمان نیز افزود: رویکرد دیپلماسی همزمان با برگزاری ایران فارما تقویت می یابد و کشورهای منطقه می توانند در این رویداد حضور یابند. در این رویداد ۳۳ کشور و ۲۸۰ شرکت خارجی حضور خواهند یافت که دستاوردهای آن را در آینده می توان مشاهده کرد.

کد خبر: ۲۴۳٬۹۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha