۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
محرومیت صنعت زیر برگ های سبز| ایست! محیط زیست همین نزدیکی است
بازار گزارش می دهد؛

محرومیت صنعت زیر برگ های سبز| ایست! محیط زیست همین نزدیکی است

ساری- موضوع را می توان از زاویه دیگری هم دید؛ صنعت مازندران زیر برگ‌ های سبز آن محروم مانده و استقرار صنایع بزرگ در آن به یک رویا تبدیل شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: وجود حدود سه هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ نیز نتوانست داغ بر دل نشسته مازندران را التیام بخشد و این استان همچنان از وجود صنایع مادر و بزرگ محروم مانده است.

موافقان استقرار صنایع در مازندران بر این عقیده هستند زمانی که ارزش دلار ۷ تومان بود این استان از استقرار و داشتن صنایع بزرگ محروم ماند و اکنون نیز که نرخ دلار به مرز کانال ۵۰ هزار تومان رسید اوضاع بدتر از این است.

گویا استقرار صنایع بزرگ و مادر در مازندران با یک نه بزرگی به نام چالش های سازمان محیط زیست روبروست و هرچه که نام صنعت داشته باشد از قیف محیط زیست عبور نخواهد کرد.

این وضعیت در حالی است که در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته وجود صنایع بزرگ و کوچک و به رغم و باور ما به اصطلاح آلاینده در قلب شهرها و در جوار جنگل‌ها و رودخانه‌ ها سال‌ های سال فعالیت می‌ کند اما اینجا و در کرانه خزر هر چیزی که نام صنعت داشته باشد با کارت زرد و قرمز محیط زیست وتو می‌شود. البته در این میان علاقه مندانی از خود شمال هم، ابراز همدردی با محیط زیست می کنند.

طی سال‌ های اخیر روزنه‌هایی برای ایجاد کارخانه‌های فولاد، پتروشیمی و پالایشگاه‌ های متنوع در مازندران گشوده شد اما تا این لحظه از این طرح‌ های بزرگ و دهان پرکن چیزی جز یک نام بر روی کاغذ خبری نیست.

البته ناگفته نماند که پتروشیمی مازندران پایش را از روی کاغذ به تابلویی بر روی سر درب اراضی مرتعی حسین آباد بهشهر دراز کرد و تا رئیس جمهور نیز این پروژه بزرگراه کلنگ زنی کرد اما از فردای آن روز تاکنون حاشیه‌ ها درباره این پروژه‌ ادامه دارد و گویا مخالفان با تابلوی محیط زیست به هر دری می‌زنند تا جلوی این ابر پروژه را بگیرند.

تلفیق صنعت با محیط زیست

منصور علی زارعی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی بر عین عقیده است مازندران باید صنعت سالم و سبز داشته باشد.

محرومیت صنعت زیر برگ های سبز| ایست! محیط زیست نزدیک است

زارعی: یکی از دلایلی که این پروژه تاکنون اجرا نشده است این است که هم سرمایه‌گذار و هم محیط زیست دنبال آن هستند تا تمامی ملاحظات زیست محیطی برای اجرای این پروژه مد نظر قرار گیرد

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اجرای پروژه مازندران گفت باید مغایرت این پروژه با محیط زیست را رفع کنیم و یکی از دلایلی که این پروژه تاکنون اجرا نشده است این است که هم سرمایه‌گذار و هم محیط زیست دنبال آن هستند تا تمامی ملاحظات زیست محیطی برای اجرای این پروژه مد نظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد به نظر من باید به این سمت برویم که با استقرار صنایع پاک تلفیقی بین صنعت و محیط زیست در استان ایجاد کنیم.

کارشناسان صاحب نظران برای این عقیده هستند که با رشد تکنولوژی و پیشرفت علم و بهره‌ گیری از دانش بنیان می‌توان تلفیقی بین محیط زیست و صنعت ایجاد کرد تا هم مازندران به آرزوی خود برای احداث صنایع مادر دست یابد و هم به محیط زیست شکننده استان خللی وارد نشود.

رانت اقتصادی در مازندران بالا است

علی بابایی کارنامی دیگر نماینده مردم مازندران در مجلس نیز با بیان اینکه مازندران زمانی که دلار ۷ هزار تومان ارزش داشت و درآمد نفتی بالای ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار دلار بود از صنایع تبدیلی و صنعت عقب ماند، خواستار برنامه‌ریزی برای جبران این عقب ماندگی شد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه همه شاخص‌ها در مازندران جز شاخص ضریب چینی رشد پیدا کرد افزود: متاسفانه رانت اقتصادی در مازندران بالاست و باید موانع استقرار صنعت بزرگ را در استان فراهم کنیم.

وی ادامه داد: نمی‌شود که جلوی استقلال صنایع بزرگ را در مازندران بگیریم و این سرمایه‌گذاران از استان کوچ کنند.

استقرار صنایع بزرگ و مادر در مازندران به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و اقشار مختلف در استان خواهان تحقق این مطالبه برزمین مانده هستند، بیکاری دانش آموختگان و جوانان و و مهاجرت آنان به دیگر مناطق کشور برای اشتغال، ضرورت ایجاد صنایع اشتغال زا را در استان الزامی می سازد.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری عدم فرصت اشتغال کافی برای جوانان را از مشکلات بیان کرد و گفت: متاسفانه از پیروزی انقلاب تاکنون صنایع سنگین را به استان راه ندادند و منابع آبی استان نیز در حال انتقال به استان‌های دیگر نظیر تهران و سمنان است.

محرومیت صنعت زیر برگ های سبز| ایست! محیط زیست نزدیک است

محل احداث پتروشیمی مازندران با زیستگاه میانکاله به صورت هوایی ۵ کیلومتر و زمینی ۱۰ کیلومتر فاصله دارد و سزاوار نیست مازندران بیش از این منتظر و معطل اجرای این پروژه باقی بماند

آیت الله علمی معلمی محیط زیست را مانع احداث پتروشیمی در استان بیان کرد و گفت: این درحالی که محیط زیست و صنعت با یکدیگر قابل سازش هستند و محل احداث پتروشیمی مازندران با زیستگاه میانکاله به صورت هوایی ۵ کیلومتر و زمینی ۱۰ کیلومتر فاصله دارد و سزاوار نیست مازندران بیش از این منتظر و معطل اجرای این پروژه باقی بماند.

صنعت سبز توسعه یابد

استقرار صنایع مادر و بزرگ در مازندران به هر شیوه و شکلی از سوی مسئولان و مردم مطرح می شود و این خواسته در سفر اخیر وزیر کشور به مازندران نیز مطرح شد، احمد وحیدی وزیر کشور نیز در جلسه شورای اداری با بیان این که مازندران باید در همه ظرفیت‌ ها و حوزه‌ها الگو باشد، گفت: صنعت سبز در دنیا شناخته شده است و با محیط زیست هماهنگ است و نیاز ندارد که بگوییم یا محیط زیست یا صنعت.

وی با بیان این که صنعت سازگار با محیط زیست و دولت در استان توسعه یابد، گفت: دولت حامی توسعه صنعتی مازندران بر اساس صنعت سبز خواهد بود اما باید صنایع ما صادرات محور شود.

وزیر کشور با عنوان این که در همه حوزه‌ ها باید دارای برنامه باشیم، گفت: اقتصاد ترکیبی چند جانبه در استان مازندران وجود دارد و باید از آن بهره گرفت و نباید مشکل اشتغال در استان داشته باشیم.

اکثر صنایع ایجاد شده در مازندران خرد و متوسط و با اشتغال پایین هستند و استقرار صنایع بزرگ و اشتغال زا می تواند جدال صنعت با محیط زیست را در کرانه خزر پایان بخشد.

کد خبر: ۲۴۳٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha