۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹
رکورد زنی مشهد در میزبانی از زائران| تکمیل زیر ساخت ها نیازمند عزم ملی است
بازار گزارش می دهد؛

رکورد زنی مشهد در میزبانی از زائران| تکمیل زیر ساخت ها نیازمند عزم ملی است

مشهد- همزمان با دهه پایانی ماه صفر مشهد مقدس با میزبانی از ۵ میلیون زائر رکورددار پذیرایی از زائران بود و این در حالی است که هنوز زیر ساخت های این شهر با این تعداد زائر تناسب ندارد.

بازار؛ گروه استان ها: پیش بینی حضور میلیونی زائران در دهه پایانی ماه صفر پیش از این تمامی مسئولان خراسان رضوی را در قالب قرارگاه خدمت برای میزبانی از این سیل جمعیت گرد هم آورده بود که بیشترین دغدغه آن ها را حوزه حمل و نقل و هم چنین اسکان این تعداد زائر تشکیل می داد.

میزبانی میلیونی

به گزارش خبرنگار بازار؛ معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی در گفت و گو با بازار اذعان کرد: در همین راستا قرارگاه خدمت به زائران دهه آخر صفر از اردیبهشت ماه امسال آغاز به کار کرد و موارد مهمی از جمله حمل ونقل، و تأمین اسکان در اولیت اقدامات این قزارگاه بود.

حجت‌الاسلام‌ حجت گنابادی‌نژاد اذعان کرد: پیش ازاین کمیته‎های تخصصی خدمت به زائران از جمله کمیته حمل ونقل برای تأمین وسیله نقلیه زائران در حوزه جاده ای، ریلی و هوایی انجام و پیش بینی و آمادگی لازم در حوزه ارائه خدمات بهداشت و درمان و امداد و نجات با بسیج توانمندی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و جمعیت هلال احمر د دستور کار قرار گرفت.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی: همزمان با دهه پایانی ماه صفر و تا پایان ۲۴ شهریور، بیش از ۴.۵ میلیون زائر وارد مشهد مقدس شدند

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه بیش از پنج میلیون و ۸۵۰ هزار زائر طی دهه پایانی صفر از طریق مبادی ورودی شامل جاده‌ای، ریلی، هوایی و وسیله نقلیه شخصی و پیاده وارد مشهد مقدس شده‌اند اظهار کرد: این تعداد زائر طی ۱۵ تا ۲۵ شهریور به مشهد وارد شده‌اند و همچنان شاهد ورود زائران به مشهد هستیم .

حجت الاسلام گنابادی نژاد اظهار کرد: در حال حاضر بازگشت زائران آغاز شده است و طبق آمار بیش از ۲ هزار بلیت اتوبوس پیش فروش شده که یک رکورد شمرده می‌شود.

وی با اشاره به تاکید رئیس‌جمهور بر تقویت ظرفیت‌های خدمت‌رسانی به زائران در دیدار با مسئولان استانی بیان کرد: علاوه بر افزایش ظرفیت ناوگان جاده‌ای، هواپیماهای پهن پیکر نیز به کار گرفته شد و ناوگان ریلی نیز افزایش یافت ت در تردد زائران تسهیل ایجاد شود.

رکورد زنی مشهد در میزبانی از زائران| تکمیل زیر ساخت ها نیازمند عزم ملی است

گنابادی نژاد با بیان اینکه جریان خدمت‌رسانی به زائران تا پایان شهریورماه ادامه دارد ادامه داد: از زائران و مجاوران درخواست می‌شود برای بازگشت خود برنامه‌ریزی کنند تا در مسیر برگشت با ترافیک سنگین مواجه نشوند.

ظرفیت واحد های اقامتی تکمیل شد

به گزارش خبرنگار بازار؛ اگرچه بنا بر اظهارات مسئولان امسال افزون بر ۷۰۰ هزار اسکان برای زائران پیش بینی شده بود اما واقعیت اینست که زیر ساخت های این حوزه و به ویژه حمل و نقل یکی از نیازهای جدی است که برای استان خراسان رضوی با این حجم زائر باید به صورت ویژه به آن پرداخته شود.

در همین راستا رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی از تکمیل تمامی واحدهای اقامتی رسمی و اضطراری مشهد در ایام سوگواری و شهادت امام هشتم شیعیان خبر داد.

محمود مادرشاهیان در خصوص وضعیت ظرفیت‌های اقامتی مشهد، اظهار کرد: کل ظرفیت اسکان مشهد در ۳ تا ۴ روز دهه پایانی ماه صفر اعم از هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیرها و خانه‌های مسافر دارای مجوز رسمی به طور کامل تکمیل شد.

وی افزود: همچنین حدود ۷۰۰ هزار اسکان‌ اضطراری برای این ایام پیش‌بینی شده بود که تمام ظرفیت اسکان‌های اضطراری مشهد نیز تکمیل شد و هیچ مشکل خاصی به وجود نیامد.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آیا با کمبود اسکان هم روبرو شدیم خاطرنشان کرد: ورود حجم بالایی از زائران در دهه پایانی صفر پیش‌بینی شده بود، اما کمبود اسکان نداشتیم و مشکلی برای اسکان و اقامت زائران به وجود نیامد.

نارسایی در حوزه حمل و نقل

در حالی که بسیاری از کاروان ها و زائران برای حضور در مشهد پیش از این در حال برنامه ریزی بوده و عده ای نیز پای پیاده به جاده زدند تا خود را به مشهد برسانند اما هم چنان موضوع حمل و نقل عمومی و نبود بلیت به عنوان بزرگ ترین مشکل و سد راه زائران خودنمایی می کند.

رکورد زنی مشهد در میزبانی از زائران| تکمیل زیر ساخت ها نیازمند عزم ملی است

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی در گفت و گو با بازار اظهار کرد: امسال در مقایسه با سال گذشته به لحاظ تعداد وسیله نقلیه ۲۰ درصد و تعداد مسافر ۱۴ درصد رشد داشتیم.

جعفر شهامت بیان کرد: میزان ورودی استان از روز بعد اربعین به لحاظ تعداد وسیله نقلیه ۲۰ درصد و تعداد مسافر ۱۴ درصد رشد داشته است.

وی اذعان کرد: از این رقم ۷۱.۸ درصد با خودروی شخصی، ۱۲.۴ درصد با حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای، ۱۰.۷ درصد ریلی و ۵.۱ درصد هوایی وارد مشهد شدند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی: این روز ها با افزایش سنگین خروجی از مشهد روبرو هستیم و لذا حداقل روزانه ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس باید به خدمت گرفته شود

وی با بیان اینکه در مشهد به بیش از ۲۷۶۰ دستگاه اتوبوس برای سرویس‌دهی نیازمند داریم اذعان کرد: تعداد۱۱۰۰ دستگاه در استان اتوبوس وجود دارد که تعداد یک هزار دستگاه توسط ناوگان فوق‌العاده سایر استان‌ها و تعداد ۳۵۰ دستگاه توسط ناوگان کمکی اتوبوسرانی مشهد و ۴۰۰ دستگاه توسط اتوبوس‌های کمکی جوان سیر ایثار تامین خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه در این روز ها با افزایش سنگین خروجی از مشهد روبرو شدیم اذعان کرد: حداقل روزانه ۲ هزار دستگاه اتوبوس برای ارایه خدمات به زائران باید به خدمت گرفته می شد.

شهامت با اشاره به این موضوع که راه‌های استان در حد و اندازه زائران نیست و حتی از استان‌های مشابه پایین‌تر است بیان کرد: در سال گذشته در ۶ ماهه اول ۷۲ درصد راه‌های شریانی استان نیازمند بهسازی متوسط یا سنگین بودند، بنابراین در استان نهایت ۲۸ درصد راه سالم وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ما در خراسان رضوی ۱۲ هزار کیلومتر راه داریم ادامه داد: متاسفانه ۷۲ درصد این راه ها دچار مشکل است.

شهامت ادامه داد: در سفر فروردین ماه دولت یکی از مشکلات مطرح شده کیفیت راه‌های استان بود، بنابراین موفق شدیم در قالب طرح تحول بهسازی راه‌ها کلید خورد و از شهریور با بهرگیری از ۱۹ گروه نسبت به بهسازی روکش بسیاری از راه ها اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر یک هزار و ۲۳۳ کیلومتر راه بازسازی شده است افزود: در همین راستا ۱۸۰۰ کیلومتر راه دیگر هنوز نیازمند بهسازی است.

مشهد نیاز به نگاه ملی دارد

حضور میلیونی زائران و بسیج امکانات برای پذیرایی و میزبانی از این جمعیت امسال به گونه ای بود که حتی رییس جمهور و معاونین وی و هم چنین برخی وزرا مانند وزیر بهداشت را برای بازدید و سرکشی از امکانات تهیه شده به مشهد مقدس کشاند.

استاندار خراسان رضوی: قطار سریع‌السیر تهران-مشهد، آزادراه حرم تا حرم و شهر فرودگاهی برای شهر مشهد بسیار حائز اهمیت است و درخواست هماهنگی‌های بیشتر ملی، اختصاص بودجه لازم و تسریع در این پروژه‌ها را داریم

حضور رییس جمهور در مشهد مقدس فرصت مغتنمی بود تا مدیران دستگاه های اجرایی برخی از مهمترین خواسته ها و نیاز های خود را در این راستا ابراز و از رییس جمهور برای تسهیل حضور زائران درخواست کنند.

رکورد زنی مشهد در میزبانی از زائران| تکمیل زیر ساخت ها نیازمند عزم ملی است

در همین راستا استاندار خراسان رضوی در جلسه با مدیران ملی، استانی و دستگاه های خدمت رسان به زائران از رئیس جمهور درخواست کرد پروژه‌های قطار سریع‌السیر تهران-مشهد، آزادراه حرم تا حرم و شهر فرودگاهی که لازمه توسعه خدمات حمل‌ونقلی به زائران و پیشرفت شهر مشهد است، سرعت گیرد.

یعقوبعلی نظری در جلسه رئیس‌جمهور با دستگاه‌های خدمت‌رسان به زائران دهه آخر صفر در تالار ولایت حرم مطهر رضوی اظهار کرد: تمام دستگاه‌های خدمت‌رسان پای کار آمده‌اند، ۷۰۰ هزار اسکان آماده شده، حدود ۷۰ نانوایی سیار و ثابت در اطراف حرم اضافه شده، سرویس‌های بهداشتی سیار در مسیرها و اطراف حرم تعبیه و اقدامات فوق‌العاده‌ای برای حمل‌ونقل زائران انجام شده است.

استاندار خراسان رضوی با طرح ۳ درخواست مهم از رئیس‌جمهور تاکید کرد: قطار سریع‌السیر تهران-مشهد، آزادراه حرم تا حرم و شهر فرودگاهی برای شهر مشهد بسیار حائز اهمیت است و درخواست هماهنگی‌های بیشتر ملی، اختصاص بودجه لازم و تسریع در این پروژه‌ها را داریم.

ضرورت نظارت دولت بر کمبود ها

به گزارش خبرنگار بازار؛ تولیت آستان قدس رضوی نیز در دیدار با رییس جمهوری در جلسه ای که به محور رسیدگی و بررسی مسکلات مشهد مقدس برای میزبانی از زائران تشکیل شد خواستار نگاه ملی و نظارت و حمایت دولت از کمبود ها شد.

حجت‌الاسلام‌ احمد مروی با اشاره به برخی مشکلات زائران در مشهد ابراز کرد: مسئله پارکینگ یکی از مشکلات اصلی مهمانان حضرت رضا(ع) است و زائران همواره از نبود پارکینگ مناسب در اطراف این آستان مقدس و حرم مطهر در رنج هستند.

وی اسکان را از دیگر دغدغه‌های زائران در مشهد معرفی و تصریح کرد: بر اساس آمار افزون بر۴ میلیون نفر برای ایام عزاداری دهه آخر صفر وارد مشهد شدند اما ظرفیت تخت هتل و مهمان پذیر مشهد بسیار کمتر از این عدد است، لذا در حوزه اسکان زائران، نیازمند افزایش ظرفیت و امکانات هستیم.

وی با بیان اینکه دیگر موضوع حائز اهمیت دیگر در ارتقای خدمت‌رسانی به زائران، تقویت حمل‌ونقل برون شهری به مقصد مشهد است؛ ابراز کرد: مدتی است که تهیه بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس در بسیاری از مسیرهای منتهی به مشهد با مشکل مواجه است و سفر به مشهد برای مردم با وسایل حمل‌ونقل عمومی بسیار سخت است.

مروی اضافه کرد: مسئولان اجرایی خراسان رضوی در حد وسع و به میزان امکانات هرآنچه در توان دارند را برای رفع این مشکلات به کار می‌گیرند، اما برطرف‌سازی کامل این نقصان‌ها نیازمند عزم و امکاناتی ملی و اراده دولت است.

تولیت آستان قدس رضوی خطاب به رئیس جمهور گفت: بنده به عنوان خادم زائران این دستگاه مقدس از جنابعالی درخواست می‌کنم، هیأتی را برای حضور در مشهد با هدف شناسایی مشکلات زائران و یافتن راهکار رفع آن‌ها با پشتیبانی دولت محترم تشکیل دهید، تا ان‌شاءالله بخشی از این مشکلات مرتفع شود.

کد خبر: ۲۴۳٬۷۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حمیدرضا IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      0 0
      برادر و خواهر من برای امدن به مشهد به چه بدبختی از ترمینال جنوب بلیط تهیه کردند با پارتی بازی نفری ۷۰۰ هزار تومان یواشکی پرداخت و سوار اتوبوس شدن ساعت ۲۰ حرکت کردند و ساعت ۱۳ فردا رسیدن مشهد ..یعنی چی اخه ..تو رو خدا بخاطر امام رضا رسیدگی کنید به گوش مسؤلین برسونید
    • ناشناس IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      0 0
      درطول دوهفته اقامت درمشهد کثیف ترین محل اقامت هارا باهزینه هنگفت تجربه کردم