۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۳
کنترل نقدینگی و رفع موانع تولید با تامین مالی زنجیره‌ای
عضو اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد

کنترل نقدینگی و رفع موانع تولید با تامین مالی زنجیره‌ای

زبردست، عضو اتاق ایران گفت: ما به دیپلماسی قوی و مستمر با کشورهای مختلف دنیا نیاز داریم که این سیاست نباید محدود به کشورهای منطقه شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، علی اصغر زبردست، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی همدان با مثبت خواندن روند دیپلماسی منطقه‌ای دولت و بانک مرکزی گفت: خوشبختانه در ماه‌های گذشته شاهد سفرهای رئیس کل بانک مرکزی به کشورهای مختلف و سیاست های مثبت خوبی بودیم که در چارچوب دیپلماسی منطقه‌ای دولت و استمرار و تقویت همکاری‌ها و رایزنی‌های پولی و بانکی با کشورهای همسایه صورت گرفت که قطعا این اقدامات می‌تواند دستاوردهای بین المللی مثبتی برای ما داشته باشد تا بتوانیم روند واردات و صادرات خود را تسهیل بخشیم.

وی با تاکید بر اینکه ایران نیاز به یک دیپلماسی اقتصادی سیاسی بسیار قوی دارد تا خود را در اقتصاد منطقه و دنیا سهیم کند، تصریح کرد: باید به دیپلماسی منطقه‌ای بانک مرکزی نمره قبولی داد، اما نباید روابط اقتصادی کشور را محدود به کشورهای همسایه بدانیم، چراکه در غیر اینصورت سهم زیادی در زنجیره اقتصاد جهانی نخواهیم داشت.

عضو اتاق بازرگانی ایران به لزوم برقراری ارتباط پولی بانکی بیشتر با کشورهای همسایه با هدف بهبود روند واردات و صادرات اشاره کرد و افزود: ایجاد ارتباط با کشورهای مختلف دنیا برای بهبود اقتصاد و تجارت ایران، یک اصل مهم و حیاتی است، اما در حال حاضر با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا و محدودیت‌های جابجایی دلار، باید این موضوع در راس امور دیپلماسی مسئولان سیاسی و اقتصادی ما قرار گیرد.

زبردست درباره طرح تامین مالی زنجیره‌ای و تاثیر آن در تامین غیرنقدی سرمایه در گردش بنگاه‌ها، کاهش خلق پول و نقدینگی و شفافیت در اعطای تسهیلات نیز اظهار کرد: برای مهار تورم و رشد تولید باید روش‌های غیرتورمی را در نظر گرفت که تامین مالی زنجیره‌ای نیز یکی از موضوعات مهمی است که می‌تواند مشکل خلق نقدینگی و نیاز واحدهای تولیدی به منابع مالی را همزمان رفع کند. همچنین تامین مالی زنجیره‌ای باعث می‌شود که روند تولید در بستری شفاف و مشخص صورت گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی همدان با مثبت ارزیابی کردن سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی گفت: خوشبختانه طی ماه‌های اخیر شاهد کاهش نوسان و ثبات در بازار ارز هستیم که مطمئنا این موضوع، حاصل اجرای برنامه‌های بانک مرکزی است. البته همچنان معتقدم بازار ارز باید به سمت تک نرخی شدن حرکت کند تا دیگر شاهد رانت و فساد و دلال بازی در بازار ارز هم نباشیم.

وی به لزوم تداوم ثبات بازار ارز اشاره کرد و ادامه داد: نوسان بازار باعث می‌شود ما به عنوان صادرکننده همیشه با قیمت‌های مختلف در بازار خارجی فعالیت کنیم که این موضوع به ضرر ماست، چراکه کشورهای واردکننده محصولات ایران مثل عراق با مشاهده افزایش یا تغییر قیمت، بلافاصله سراغ بازارهای رقیب مثل ترکیه می‌روند. در نتیجه معتقدم تولیدکنندگان و تجار و فعالان اقتصادی با تک نرخی شدن ارز راحت‌تر کار خواهند کرد که این موضوع تاثیر فراوانی بر تجارت و اقتصاد کشورمان دارد. البته که در این مدت اخیر شاهد ثبات بازار ارز هستیم که این موضوع قدرت تصمیم گیری و پیش‌بینی پذیری اقتصاد را بیشتر می‌کند.

کد خبر: ۲۴۳٬۷۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha