۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
نان و روغن در گرو تناوب کشت گندم و کلزا ­
مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد

نان و روغن در گرو تناوب کشت گندم و کلزا ­

تناوب کشت گندم و کلزا در ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی، علاوه بر افزایش ۱۲ الی ۲۵ درصدی عملکرد گندم، ۵۰ درصد نیاز کشور به روغن را تامین خواهد کرد.

به گزارش بازار، سعدالله منصوری مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این خبر، افزود: با توجه به منابع آبی و محدودیت‌های این منابع در کشور، ناچاریم که بیشترین انتظار و امیدواری برای تولید روغن را از گیاهانی داشته باشیم که زراعت آن‌ها به صورت پاییزه است.

به گفته منصوری گیاهان کلزا، گلرنگ و اخیراکاملینا که به مجموعه گیاهان روغنی اضافه شده است از گیاهانی هستند که می‌توان در پاییز کشت کرد.

منصوری خاطرنشان کرد: توجه به کشت کلزا از دوجنبه با اهمیت و مورد توجه است نخست اینکه این دانه روغنی در پاییز زراعت می‌شود و دوم اینکه تولید کلزا و گندم هر دو در یک بسته قرار دارند و زراعت پاییزه هستند و اگر تولید کلزا در تناوب با گندم قرار بگیرد پایداری زراعت گندم را خواهیم داشت بعلاوه اینکه افزایش عملکرد گندم بعد از زراعت کلزا استدلال و توجیه فنی دارد.

مجری طرح دانه‌های روغنی تصریح کرد اگر تولید کلزا در تناوب با گندم قرار گیرد می‌توانیم با کشت گندم در سطوح کمتر و با افزایش عملکردی که بعد از زراعت کلزا حادث می‌شود همان تولید سالیانه گندم را در کشور با سطح کمتری به دست آوریم و آن سطحی که در زراعت گندم کاهش یافته است به زراعت کلزا اختصاص دهیم.

به گفته منصوری، تولید گندم و کلزا می‌تواند یک بسته کامل پایدار باشد و پایداری تولید غلات در کشور در گرو کشت کلزا به صورت تناوب است.
منصوری تاکید کرد این تناوب ما را به سمتی خواهد برد که حداقل ۵۰۰ هزار هکتار کشت کلزای پاییزه در تناوب با کشت غلات داشته باشیم و ۵۰ درصد نیاز کشور به روغن را در داخل تولید کنیم.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد در تناوب وقتی یک سال گندم وسال بعد کلزا بکاریم، در سال بعد از کاشت کلزا، دوباره گندم بکاریم ۱۲ الی ۲۵ درصد در گندم افزایش عملکرد خواهیم داشت و با این افزایش عملکرد می‌توانیم بخشی از سطح زیر کشت گندم را آزاد کنیم و به کشت کلزا اختصاص دهیم که بر اساس محاسبات انجام شده حداقل ۵۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم آزاد شده و به کشت کلزا اختصاص خواهد یافت و ۵۰ درصد نیاز کشور به روغن تامین خواهد شد.

کلزا، یکی از دانه‌های روغنی و محصولات اساسی است که بیش از ۴۰ درصد روغن و کنجاله آن ۳۵ درصد پروتئین دارد.

پیش از این هم مهاجر، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفته بود در تناوب کشت کلزا و گندم، آفت و بیماری‌ها و علف هرز گندم از بین می‌برد و حتی اگر روغن و کنجاله هم نیاز نداشته باشیم باید کلزا بکاریم تا گندم پایدارتری داشته باشیم.

طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی، سالانه بیش از ۴ میلیارد دلار ارز برای تامین دانه‌های روغنی از کشور خارج می‌شود در حالی که با اجرای طرح کشت متناوب دریک دوره ۵ ساله می‌توان تا ۵۰ درصد در ارزبری این محصول استراتژیک صرفه جویی کرد.

کد خبر: ۲۴۳٬۶۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کشاورز IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      0 0
      با کاری که امسال با کشاورز کردیدنه قیمت عادلانه ای نه تسویه حسابی انتظار دارید کشاورز باتون همکاری کنه
    • پاکدل IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      0 0
      مسولین خدا قوت..کشاورز ها اختمال خیلی شما وخانواده تان را دعا میکنن..همان که حرف مرد یکی هست..وعده هفته آینده را بگویید..ماه آینده تما شد.سال آینده.هم نزدیک هست