۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۰
کاهش یک پله ای نرخ تورم در ماه‌های آینده
کارشناس مسائل اقتصادی:

کاهش یک پله ای نرخ تورم در ماه‌های آینده

کارشناس اقتصادی گفت: وضعیت مناسب متغیرهای تجاری و بهبود این متغیر در کنار ثبات بازار ارز و انضباط بخشی به شبکه بانکی این نوید را می‌دهد که ثبات بازار ارز در ماه‌های تداوم یابد.

به گزارش بازار، وحید شقاقی شهری اظهار داشت: بانک مرکزی با اجرای سیاست‌های تثبیت اقتصادی و انضباط بخشی نظام بانکی، برنامه خود را برای مهار تورم در سال ۱۴۰۲ را آغاز کرده است.

وی افزود: نرخ تورم‌های ماهانه نسبتا پایین گزارش می‌شود و احتمال اینکه نرخ تورم سال ۱۴۰۲ به ۳۰ تا ۳۵ درصد برسد زیاد است و اگر در نیمه دوم سال سیاست‌های تثبیت و انضباط بخشی ادامه یابد و تحریم‌ها با روند کنونی ادامه داشته باشد، قطعا نرخ تورم به ۳۰ درصد خواهد رسید.

این کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به عملکرد مناسب متغیرهای صادراتی، با افزایش صادرات نفت، رکورد عملکرد نفتی شکسته شده و با توجه به روند مناسب صادرات غیرنفتی می‌توان گفت متغیرهای تجاری در وضعیت مناسبی قرار دارند.

شقاقی شهری ادامه داد: وضعیت مناسب متغیرهای تجاری و بهبود این متغیر در کنار ثبات بازار ارز و انضباط بخشی به شبکه بانکی این نوید را می‌دهد که ثبات بازار ارز در ماه‌های تداوم یابد و در نتیجه آن نرخ تورم‌های ماهانه کنترل شود که با این شرایط می‌توان امیدوار بود که تورم در سال ۱۴۰۲ یک پله کاهش یابد و به ۳۰ درصد برسیم.

وی با اشاره به اینکه کنترل تورم یک باره اتفاق نمی‌افتد، گفت: مهار تورم سیاست تدریجی است که تداوم آن برای سال‌های آینده ادامه می‌یابد و بانک مرکزی برای اجرای این سیاست، بسته‌ای را آماده کرده است که شامل ثبات بازار ارز، کنترل رشد نقدینگی، مولدسازی دارایی‌های منجمد بانک‌ها، کنترل ترازنامه بانک‌ها، کنترل اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، کاهش دارای‌های فنی و موهومی بانک‌ها و انضباط بخشی و شفافیت و ارتقای شاخص‌های سلامت بانکی خلاصه می‌شود که این‌ها مجموعه سیاست‌های بانک مرکزی در سیاست اجرای تثبیت است.

کد خبر: ۲۴۳٬۶۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha