۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
امروز کارنامه ما در مسائل اقتصادی و معیشتی قابل دفاع نیست
رئیس مجلس شورای اسلامی:

امروز کارنامه ما در مسائل اقتصادی و معیشتی قابل دفاع نیست

قالیباف، رئیس مجلس گفت: واقعیت این است که امروز کارنامه ما در برخی مسائل نظیر مسائل اقتصادی و معیشتی قابل دفاع نیست. حل ناکارامدی جز از نهاد علم بر نمی آید؛ لذا لازم است نخبگان به میدان بیایند.

به گزارش بازار، محمدباقر قالیباف روز گذشته (جمعه) در نشست هم‌اندیشی نخبگانی چالش‌های فرهنگی، اجتماعی و گسست بین نسلی که با حضور اساتید دانشگاه و اعضای اندیشکده های حکمرانی استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه واقعیت این است که امروز کارنامه ما در برخی مسائل نظیر مسائل اقتصادی و معیشتی قابل دفاع نیست، گفت: باید ببینیم ریشه این ناکارآمدی در کجاست و چگونه باید آن را حل کنیم و شناخت این موضوع و تشخیص این مسئله و حل ناکارامدی جز از نهاد علم بر نمی آید؛ لذا لازم است نخبگان و دانشگاه های ما به میدان بیایند.

قالیباف با انتقاد از این که گاهی دیده می شود که دانشگاه ها در بطن موضوعات و مسائل اساسی کشور نیستند، گفت: البته در جاهایی اقدامات بزرگی هم در دانشگاه ها انجام شده و ارتباطاتی هم میان صنعت و دانشگاه برقرار شده، اما متاسفانه این ارتباط به صورت ساختاری نبوده است.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: ما مدیران سیاسی کشور هم باید این را متوجه شویم که وقتی حرف از حکمرانی می زنیم، این حکم از دو بخش شکل گرفته که شامل تشخیص علمی و تصمیم سیاسی است که این دو با هم نیاز است.

وی در تشریح این موضوع افزود: اگر ملاحظات ما در تصمیم گیری ها مبتنی بر دو اصل تشخیص علمی و تصمیم سیاسی به صورت توأمان باشد، می توانیم گام های جدی به جلو برداریم.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: مرکز پژوهش ها یکی از بهترین مراکز دارای اطلاعات و آمار، دسترسی های خوب و نیروهای جوان خلاقی است که نگاه سیاسی، چندان بر آن سایه نیانداخته است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید گام های جدی برای مردمی سازی برداشته شود، افزود: همه نخبگان کشور باید برای مردمی سازی کمک کنند و در این زمینه راهبری ما باید مبتنی بر تشخیص علمی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید همه دست به دست هم دهیم تا مردمی سازی اتفاق بیفتد و پیش برود و در این بین صاحبان قلم و اندیشه پیش قراولان آن هستند که باید این موضوع را دنبال کنند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان همچنین با تاکید بر اینکه در کشور با انبوهی از مشکلات مواجهیم، اما در دید مسئولان مسئله نداریم، گفت: علت حل نشدن مسائل و چالش ها هم این است که ما می خواهیم فقط همان مشکلی که با آن مواجه شده ایم را حل کنیم درحالی که باید ابتدا مشکل را به مسئله تبدیل کنیم تا سپس با حل مسائل، مشکلات نیز در بخش های مختلف حل شوند.

قالیباف تصریح کرد: ناترازی موضوع بزرگی در کشور است که در بخش هایی همچون بانکداری، انرژی و آب وجود دارد که باید این ناترازی ها را حل کنیم. البته حتما وقتی می توانیم ناترازی را حل کنیم که ما به عنوان دولتمردان و نخبگان اولین تصمیم ما این باشد که انتفاع اصلی را باید مردم ببرند نه دولت ها.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مسائل جدی که در حکمرانی کشور باید حل شود این است که تقسیم کار ملی و محلی انجام شده و امور تصدی گری از امور تولی گری جدا شود، تصریح کرد: متاسفانه اجازه نمی دهیم مردم با ظرفیتشان پای کار بیایند تا بتوانیم مسائل را حل کنیم، لذا با انبوهی از مشکلات مواجه می شویم و حتی در این شرایط نیز بر حل یک مسئله مشخص تمرکز نمی کنیم، زیرا به دنبال حل مشکلات به روش مسئله محوری نیستیم.

قالیباف افزود: یک مدیر هم باید مسئله و هم راه حل آن را تشخیص دهد تا از گرداب حل ظاهری مشکلات رها شود؛ درحالی که گاهی اوقات مشکلاتی را حل میکنیم، اما به این فکر نمی کنیم که این تصمیم دو ماه یا دو سال یا ۵ سال بعد، مشکلات دیگر سر راه ما می گذارد.

کد خبر: ۲۴۳٬۶۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha