۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
درآمد صادرات نفت روسیه افزایش یافت

درآمد صادرات نفت روسیه افزایش یافت

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد درآمد صادرات نفت روسیه تحت تاثیر قیمت‌ بالاتر نفت در ماه میلادی گذشته، به ۱۷.۱ میلیارد دلار افزایش یافت که ۱.۸ میلیارد دلار در مقایسه با ژوئیه بالاتر بود.

به گزارش بازار، آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود از بازار نفت اعلام کرد مجموع صادرات نفت خام و سوخت روسیه در اوت، حدود ۱۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به ژوئیه کاهش یافت و به ۷.۲ میلیون بشکه در روز رسید که به دلیل ارسال کمتر محموله‌ها بود. میزان صادرات روسیه در اوت سال ۲۰۲۳، حدود ۵۷۰ هزار بشکه در روز کمتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ بود.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، صادرات نفت روسیه به چین و هند از ۴.۷ میلیون بشکه در روز در آوریل و مه، به ۳.۹ میلیون بشکه در روز در اوت کاهش یافت اما بیش از نیمی از کل حجم صادرات روسیه بود.

قیمت‌ بالاتر نفت در بازار جهانی و تخفیف‌های پایینتر برای گریدهای نفتی روسیه باعث شد با وجود کاهش ارسال محموله‌های دریابرد در اوت، درآمدهای صادراتی این کشور افزایش پیدا کند. قیمت نفت برنت در ماه میلادی گذشته، به محدوده ۸۰ تا ۸۵ دلار در هر بشکه صعود کرد و سپس اوایل سپتامبر، در پی تصمیم عربستان سعودی و روسیه برای تمدید کاهش داوطلبانه عرضه نفت تا پایان سال ۲۰۲۳، وارد کانال ۹۰ دلار شد.

بنا بر داده‌های وزارت دارایی روسیه، میانگین قیمت گرید نفتی اورال در اوت، ۷۴ دلار در هر بشکه بود که نسبت به اوت سال ۲۰۲۲ اندکی کاهش داشت، اما بسیار بالاتر از سقف قیمت ۶۰ دلار تعیین شده توسط گروه هفت برای نفت روسیه و بالاتر از میانگین ۶۴ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه در ژوئیه بود. در مقابل، میانگین قیمت نفت برنت دریای شمال در اوت، ۸۶ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه بود.

در فاصله ژانویه تا اوت سال ۲۰۲۳، میانگین قیمت نفت اورال ۵۶ دلار و ۵۸ سنت در هر بشکه بوده است، در حالی که میانگین قیمت نفت اورال در مدت مشابه سال میلادی گذشته، ۸۲ دلار و ۱۳ سنت در هر بشکه بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اوت، دومین ماه متوالی بود که قیمت فروش محموله‌های نفت روسیه به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا که از خدمات بیمه و تامین مالی غرب استفاده می کنند، از سقف قیمت ۶۰ دلار تعیین شده توسط گروه هفت و اتحادیه اروپا فراتر رفت.

کد خبر: ۲۴۳٬۵۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha