۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
پایان گازسوزی در شرق کارون نزدیک است
گام پالایشگاه بیدبلند برای تمکیل زنجیره ارزش پتروشیمی؛

پایان گازسوزی در شرق کارون نزدیک است

با اتمام پروژه جمع‌آوری گاز ۲۱ مشعل شرق کارون، روزانه ۶ میلیون مترمکعب به پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس ارسال و پس از فرآوری به عنوان خوراک در اختیار پتروشیمی‌ها قرار می‌گیرد.

به گزارش بازار، براساس آمار ایران در سال گذشته بیش از صادرات گاز، گازسوزی کرده است؛ به همین دلیل جمع‌آوری گازهای مشعل از اهمیت بالایی برخودار است. جمع‌آوری گازهای مشعل علاوه‌بر کاهش آلایندگی زیست محیطی از هدر رفت این سرمایه ملی نیز جلوگیری می‌کند.

در شرق و غرب کارون ۵۲ مشعل وجود دارد که به گفته‌ی وزیر نفت تا پایان سال جاری ۲۱ مشعل جمع‌آوری خواهد شد. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است از این گاز برای تامین خوارک پتروشیمی‌ها استفاده شود.

۲۱ مشعلی که تا پایان سال جمع‌آوری خواهند شد از میادین نفتی آغاجاری، مارون، رگ سفید و گچساران در شرق کارون است که حجم گاز جمع‌آوری شده از آنها روزانه ۶ میلیون مترمکعب خواهد بود.

گازهای جمع‌آوری شده از مشعل‌ها در پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس فرآوری و برای ارسال به‌عنوان خوراک به پتروشیمی‌ها به اتان (سیتوپلاس) تبدیل می‌شوند و در مسیر تکمیل زنجیره ارزش قرار می‌گیرند.

پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس با ظرفیت پالایش روزانه ۲ میلیارد فوت‌مکعب، نزدیک به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون فوت‌مکعب ظرفیت خالی دارد که برای ارسال گازهای جمع‌آوری شده به این پالایشگاه قراردادهایی امضا شده که اجرای این پروژه‌ها ۵۳ درصد نیز پیشرفت داشته است و کار به‌طور جدی پیش می‌رود.

کد خبر: ۲۴۳٬۵۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha