۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
دستفروشی به سمت کانونی شدن پیش برود
رئیس سابق خدمات اجتماعی شهرداری تهران:

دستفروشی به سمت کانونی شدن پیش برود

هوشیار، رئیس سابق خدمات اجتماعی شهرداری تهران یکی از راه حل های موضوع دستفروشی را حرکت به سمت ایجاد کانون های متولی دستفروشی عنوان کرد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، مهندس فرزاد هوشیار رئیس سابق خدمات اجتماعی شهرداری تهران در برنامه گفت و گوی اقتصادی با موضوع «دستفروشی و سهم اقتصادی آن» با اشاره به اینکه اگر بگوییم دستفروشی در کلانشهرهای کشور چه تعریفی دارد، به یک تقسیم بندی چهارگانه در این بخش پرداخت و دستفروشان، بساط گستران، ون های فروش غذا و وانت بارهای توزیع کالا عنوان کرد.

وی افزود: عموما مدیریت شهری به دستفروشی به عنوان یک معضل نگاه می کند. شاید دستفروشی را به عنوان فرد درگیر در امرار معاش هم ببینند اما معتقدیم دستفروشان متکدیانی هستند که شبه دستفروشی می کنند. برخی از این افراد خدمات منفی و مواد مخدر توزیع می کنند.

ایتالیا و یک معضل برای دستفروشی
رئیس سابق خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به معضلات دستفروشی در شهرهای مختلف دنیا همچون رم در کشور ایتالیا که فروش کیف و کفش در واحدهای دستفروشی به عنوان یک معضل شده است، نمونه ای از این معضل در داخل را این گونه توضیح داد: مغازه دار در همین تهران مالیات می دهد اما خیلی راحت یک نفر جلوی مغازه او می ایستد و کالای قاچاق می فروشد و مالیات نمی دهد.

وی ادامه داد: برخی دستفروشی را به فرصت تبدیل می کنند، به عنوان مثال پاساژ پروانه تهران که افراد دست بافته خود را آنجا عرضه می کنند.

چین و تهدیدش در بخش دستفروشی
رئیس سابق خدمات اجتماعی شهرداری تهران در ادامه نمونه ای از تهدید در بخش دستفروشی را از جانب کالاهای چینی عنوان کرد و گفت: تزریق بعضی کالاها به داخل از طریق دستفروشی ها یک تهدید است.

وی با ابزار گلایه از بی کانون بودن موضوع دستفروشی گفت: مقابله با دستفروشی نیازمند ساماندهی فراسازمانی است. جای سوال است که چرا مجوز فعالیت موقت به دستفروشان نمی دهند.

قوانین مان برای دستفروشی مناسب است
هوشیار همچنین گفت: در حوزه تقنین مشکلی نداریم چه در بخش محلی چه قوانینی که از سوی مجلس تصویب شده اند. در همه دنیا تجارب خوبی وجود دارد، اما در داخل مشکلاتی دیده می شود

به عنوان مثال وقتی به میدان تجریش می رویم راه برای عبور نیست. از کودک تا پیرمرد مشغول دستفروشی هستند. اما در حوزه کشورهای اسکاندیناوی، کشوری های شوروی و... برای دستفروشان مکانی انتخاب می شود که جاذبه توریستی دارد و این افراد با لباس متحدالشکل فعالیت می کنند مکانی که به دور از واحدهای صنفی است.

وی ادامه داد: ۴۸ روز بازار در تهران داریم که دستفروشان به آنجا مراجعه می کنند طی یک ساعت کاری خاص اما وقتی این ساعت به اتمام می رسد فرد مجبور است به نقطه دیگری برود تا کار خودش را دنبال کند.

پیمانکاران را به میدان بیاوریم
رئیس سابق خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه سپردن موضوع ساماندهی دستفروشان به پیمانکار می تواند شرایط را بهتر کند، گفت: در میدان توحید تهران یک مافیا شکل گرفته است. چون شهرداری نمی تواند به سمت کودک دستفروش برود مافیا هم این موضوع را می داند و از آن سوء استفاده می کنند.

وی به مردم توصیه کرد: با هدف پرداخت صدقه جاریه از کودکان دستفروشان خرید نکنند، چرا که یک مافیا پشت سر آنهاست و یک اقتصاد منفی در این بخش شکل گرفته است.

هوشیار با بیان اینکه این دستفروشان که شبه متکدی هستند درآمد خوبی دارند، در بخش دیگری گفت: در حوزه قوانین، مصوبات قانونی به روزی داریم و جزء ۵ کشور اول دنیا هستیم. اما موضوع این است که ۲ معضل وجود دارد اول اینکه ساز و کارهای اجرایی ایجاد شود و دوم اینکه کانون های دستفروشی شکل بگیرد و مجوزهایش ایجاد شود.

جولان مافیا در ماجرای دستفروشان
وی در بخش دیگری با بیان اینکه تا وقتی ساماندهی دستفروشان انجام نشود مافیایی در این بخش شکل می گیرد به طرح مثال هایی از حضور مافیاها در تهران از جمله میدان شوش تهران پرداخت.

وی در بخش پایانی با توصیه ای مبنی بر اینکه خرید از کودکان خیابانی باعث استثمارشان می شود و افراد پشت سر این قضیه از آنها سوء استفاده می کنند مجدد تأکید کرد: باید دستفروشی را به سمت کانونی شدن پیش ببریم.

وی افزود: همان طور که ژست حمایت از دستفروشی می گیریم باید حمایت از صنفی که کالای غیرقاچاق عرضه می کند هم انجام دهیم.

کد خبر: ۲۴٬۳۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha