۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸
کاهش گواهی سپرده نفت خام از یک هزار بشکه، به تنها ۱۰ بشکه

کاهش گواهی سپرده نفت خام از یک هزار بشکه، به تنها ۱۰ بشکه

حداقل خرید گواهی سپرده نفت خام از یک هزار بشکه، به تنها ۱۰ بشکه کاهش یافت.

به گزارش بازار، از آنجایی که به تازگی امکان وارد شدن سرمایه‌گذاران حقیقی بر روی این ابزار نوین مالی ایجاد شده است، علی نقوی مدیر عامل بورس انرژی ایران گفت: حداقل خرید گواهی سپرده نفت خام از یک هزار بشکه، به تنها ۱۰ بشکه کاهش یافت و اکنون معامله‌گران حقیقی می‌توانند با شرکت‌های سبدگردان قرارداد بسته و با دریافت کد PRX اقدام به خرید حداقل ۱۰ بشکه نفت خام شوند.

از این رو با خرید گواهی سپرده نفت خام، حداقل خرید گواهی سپرده انرژی کاهش یافته و اشخاص حقیقی یا حقوقی دارنده کد PRX می‌توانند با ۱۰ بشکه وارد معاملات گواهی سپرده نفت خام شوند.

از سویی دیگر، قراردادهای آتی در این حوزه نیز برای فعالان بازار سرمایه قابل‌دسترسی شده‌است. هر کدام از این سپرده ها، معادل یک بشکه نفت خام است.

این دارایی به نوعی اوراق بهادار است که هم می توان مثل سهام بورس انرژی خرید و یا فروخت و هم اگر سپرده ها به تعداد معینی برسد، می شود به شرکت نفت تحویل داد و به ازاری آن نفت خام گرفت.

در این حالت خریدار به نوعی صادر کننده است و می تواند نفت خام صادر کند. خرید و فروش گواهی سپرده نفت خام در بورس نیاز به کد بورسی دارد که برای گرفتن کد بورسی باید معامله گرها چه حقیقی و چه حقوقی، با سبد گردان ها قرارداد ببندند.

این قرار داد یک کد بورسی به اسم prx دارد که سبدگردان بسته به نوع ریسک پذیری که فرد دارد، می‌تواند برای آن حداقل ۱۰ گواهی سپرده معادل ۱۰ بشکه نفت خام و یا میعانات گازی بخرد و در این بازار معامله سرمایه گذاری کند. البته معامله گرها به صورت مستقیم هم می‌توانند گواهی سپرده را خرید و فروش کنند، اما باید حداقل ۱۰۰۰ گواهی بخرند.

فروش گواهی‌های سپرده‌های نفت خام محدودیتی ندارد، اما کف خرید آن ۱۰ بشکه است که ارزش آن بسته به قیمت هر بشکه در آن روز مشخص می‌شود. مهم این است که دارایی را ارزی خریداری کرده و ریالی تسویه می‌کند.

این به نوعی تنها بازار ارزی بازار سرمایه است که می‌توان هم از نوسانات نفت و هم نوسانات ارزی بهره‌مند شد. این گواهی‌ها را به صورت وثیقه نیز می‌توان استفاده کرد و گرو گذاشت. گواهی سپرده نفت خام این ابزار نوین بازار سرمایه که در اسفند سال گذشته در بورس انرژی راه‌اندازی شد، به‌تازگی تحولات جدیدی را پشت سر می‌گذارد.

کد خبر: ۲۴۳٬۳۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha