۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴
ارتباط ریلی مستقیم بین ایران و عراق در آینده نزدیک
وزیر امور خارجه عنوان کرد

ارتباط ریلی مستقیم بین ایران و عراق در آینده نزدیک

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با همتای عراقی تصریح کرد: حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر امنیت عراق، ایران، منطقه و اقلیم کردستان عراق است.

به گزارش بازار، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (چهارشنبه) ۲۲ شهریور ماه در تهران میزبان فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق بود، پس از دیدار و رایزنی با همتای عراقی در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی در ابتدا ضمن خیرمقدم به همتای عراقی برای حضور در تهران به پیوندها و مشترکات دو کشور اشاره کرد و گفت: عراق در منظومه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران جایگاه بسیار ممتازی دارد. این جایگاه برآمده از پیوندهای فرهنگی، اجتماعی، دینی، مذهبی و جغرافیایی و حتی فراتر از آن خویشاوندی بین دو کشور است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: این سطح از پیوندها دو کشور و ملت را جدایی ناپذیر کرده و امروز خرسندیم که می‌توانیم با صدای بلند اعلام کنیم ایران و عراق به عنوان دو همسایه مهم در منطقه غرب آسیا از عالی‌ترین مناسبات دوجانبه، همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: متعاقب برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور که در اواخر سال گذشته برگزار شد، شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در همه ابعاد مناسبات ایران و عراق هستیم که آخرین مورد آن شروع پروژه راه‌آهن شلمچه و بصره با هدف افزایش ظرفیت تبادل کالا بین دو کشور و همچنین به موضوع گردشگری بین ایران و عراق است که این پروژه با حضور نخست‌وزیر عراق و معاون اول رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران در روزهای گذشته کلید زده شد.

وی افزود: امیدواریم در آینده کوتاه مدت شاهد ارتباط ریلی مستقیم بین ایران و عراق باشیم.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی گفت: امروز علاوه بر گفت‌وگو درباره مناسبات دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی، درباره اجرای کامل موافقتنامه امنیتی بین دو کشور گفت‌وگوهای مهمی را داشتیم. تجربه خوبی نشان داده است که جمهوری اسلامی ایران نسبت به تامین امنیت ملی کشور جدی است.

امیرعبداللهیان بیان کرد: خرسندیم که مقامات عالیرتبه دولت عراق و آقای فؤاد حسین هم امروز اطلاعات بسیار خوبی را در خصوص خارج کردن گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرزهای جمهوری اسلامی ایران و انتقال آنها به عمق خاک عراق در منطقه اقلیم کردستان عراق و تلاش برای خلع سلاح کردن آنها و اجرای کامل بندهای موافقتنامه امنیتی بین دو کشور انجام داده و مراحل بعدی آن طی روزهای آینده در چارچوب موافقتنامه امنیتی به صورت کامل اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: معتقدیم تروریسم خوب و بد نمی‌شناسد و در این چارچوب از اینکه عراق به اجرای موافقتنامه امنیتی اقدام کرده خرسندیم، ولی تأکید می‌کنیم که حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر امنیت عراق، ایران، ‌ منطقه و حتی امنیت اقلیم کردستان عراق است.

وزیر خارجه گفت: معتقدیم این لکه سیاه تروریستی باید هر چه سریع‌تر و در چارچوب توافق موجود از صفحه سفید و پرافتخار روابط کنونی ایران و عراق زدوده شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین از میزبانی دولت و ملت عراق از زوار اربعین حسینی قدردانی کرد و افزود: مایلم تشکر ویژه‌ای از مردم عراق به خاطر میزبانی عالی آنها در مراسم اربعین از زوار دیگر کشورها و به ویژه ایران داشته باشم. همچنین از مقامات کشور دوست و برادر عراق و همه مقامات ملی و محلی عراق از اقلیم کردستان عراق تا سایر نقاط مرزی عراق به خاطر میزبانی زوار اربعین تشکر می‌کنم.

به گزارش فارس، وی همچنین از مقامات عالیرتبه عراق از جمله همتای خود به خاطر مواضع مستحکم و به موقع و اقدامات موثر این کشور در مقابله با پدیده اسلام هراسی و هتک حرمت قرآن کریم و کتب آسمانی تشکر ویژه کرد و افزود: این اقدام عراق و همراهی عراق و ایران و عربستان برای جرم انگاری اهانت به کتب آسمانی و قرآن کریم، قابل تحسین است و از مقامات عالیرتبه عراق و وزیر خارجه عراق صمیمانه تشکر می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره رایزنی‌هایش با فؤاد حسین بیان کرد: در همه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری و علم و فناوری و صنعتی همکاری‌های بسیار نیرومندی بین ایران و عراق جریان دارد و امروز می‌توانیم از روابط نمونه ایران و عراق در منطقه سخن به میان بیاوریم. در خصوص برخی موضوعات منطقه‌ای مورد علاقه و مسائل بین‌المللی بحث و تبادل نظر داشتیم.

وی گفت: همواره مقامات عالیرتبه عراق و فؤاد حسین نقش مهمی و سازنده‌ای را در موضوع کمک به گفت‌وگوها برای لغو تحریم‌های ایران که به صورت یکجانبه و غیرقانونی از سوی آمریکا اعمال می‌شود، ‌ را ایفا می‌کنند. از تلاش‌های دولت عراق در این خصوص سپاسگزاری می‌کنیم.

وزیر خارجه بیان کرد: بخشی از گفت‌وگوهای ما به اجرای دقیق توافقنامه امنیتی اختصاص یافت و در این باره اخبار مثبت و خوبی را از آقای فؤاد حسین شنیدیم و امیدواریم آنچه شنیدیم در روزهای آینده در روی زمین رخ دهد و نسبت به کلام وزیر خارجه عراق نسبت به اجرای موافقتنامه امنیتی همچون سایر موافقتنامه‌های موجود کاطمینان داریم.

امیرعبداللهیان درباره برگزاری اربعین حسینی گفت: ما بار دیگر از حسن مهمان نوازی خواهران و برادران عراقی تشکر می‌کنیم.

وی همچنین افزود: در خصوص همکاری در خصوص آب، قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر همه جزییات مربوط به رودخانه‌های مرزی دو کشور و اروندرود و شط العرب را در بردارد و در مسأله اروندرود به هماهنگی‌های مشترک برای تسریع در لایروبی اروندرود و از سرگیری کشتیرانی که به نفع استان‌های مجاور و دو کشور است، ادامه می‌دهیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اتفاق نظر داریم که لایروبی اروندرود باید هر چه سریع‌تر انجام شود. ما درباره مباحث محیط زیست، مشکل مشترکی به نام گرد و غبار در ایران و عراق را شاهدیم.

وزیر خارجه بیان کرد: در هفته جاری نشست بین‌المللی مقابله با گرد و غبار را در ایران برگزار کردیم و عراق حضور فعالی داشت و با عراق همکاری‌های نیرومندی را در راستای مقابله با گرد و غبار انجام دادیم و نسبت به آن اهتمام لازم را داریم.

کد خبر: ۲۴۳٬۳۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha