۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۵
مهار تورم چگونه میسر می‌شود؟

مهار تورم چگونه میسر می‌شود؟

بانک مرکزی با همراهی‌های سایر نهادها می‌تواند شعار سال (مهار تورم و رشد تولید) را محقق کند که آثار آن بر سفره مردم نیز ظاهر شود.

به گزارش بازار، یوسف کاووسی تحلیلگر مسائل پولی و بانکی با تاکید بر اینکه سیاست‌های جدید بانک مرکزی و راهکارهای رئیس بانک مرکزی در چند ماه اخیر در راستای تحقق شعار سال اتخاذ شده است، اظهار کرد: یکی از مهمترین مطالبات رهبر معظم انقلاب و ملت از دولت، تحقق شعار سال (مهار تورم و رشد تولید) است، چرا که شعار سال بر کاهش نرخ تورم و رشد تولید به عنوان دو مولفه تاثیر گذار بر اقتصاد ایران تاکید دارد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: آنچه در موضوع تحقق شعار سال اهمیت دارد، هماهنگی بین مجموعه‌های مدیریت اقتصاد کلان کشور است، چرا که مدیریت واحد به اتخاذ تصمیمات درست منتهی می‌شود و به همین دلیل باید به سمت اتخاذ تدابیر وتصمیمات درست‌تری برای کاهش هرچه بیشتر نرخ تورم و همچنین رشد تولید حرکت کنیم.

کاووسی معتقد است: عدم هماهنگی بین مجموعه‌های اقتصادی و عدم هماهنگی سایر نهادها با دولت، موانع بزرگی در مسیر تحقق شعار سال و همچنین پیش روی هدفگذاری تورم می‌گذارند. برهمین اساس نیازمند هماهنگی هرچه سریعتر و بیشتر بین نهادها و دستگاه‌های مختلف در راستای کاهش نرخ تورم و رشد تولید هستیم.

این تحلیلگر مسائل پولی و بانکی به تبعات عدم هماهنگی بین مجموعه‌های حاکمیتی برای دست یافتن به هدف مهم کاهش نرخ تورم اشاره کرد و افزود: عدم هماهنگی بین قوای مختلف از این جهت تبعات منفی بسیار ایجاد می‌کند که هر دستگاه و وزارتخانه‌ای فارغ از کار جمعی و بی توجه به این موضوع که کار جمعی و واحد در تحقق هدف کاهش نرخ تورم تا چه اندازه می‌تواند موثر باشد، به کار خود می‌پردازد و هدف خود را فقط در موفقیت‌های درون سازمانی خود متمرکز می‌کند؛ این در حالی است که برای رسیدن به آخرین مرحله هدف یعنی کاهش نرخ تورم و رشد تولید، همه بازیگران باید در کنار هم و برای رسیدن به یک هدف و مقصد تلاش کنند.

وی تصریح کرد: هماهنگی بین نهادهای مختلف به‌ویژه سازمان‌ها و نهادهای تصمیم گیر موثر در اقتصاد کشور از این جهت حائز اهمیت است که ناهماهنگی بین مدیران در بخش‌های مختلف منجر به اخذ تصمیمات متفرقه‌ای می‌شود که اثر تصمیمات درست در بخش‌های دیگر را از بین می‌برد، بنابراین باید به سمت کلان‌نگری برویم.

کاووسی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: معضل بزرگ مدیریت ایران که مانع رشد و دستیابی به اهداف بالادستی می‌شود بخشی نگری است، در حالی که رشد و توسعه اقتصاد مستلزم کلان نگری است که لازم است در دولت و مجلس مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی در پایان با بیان اینکه کلان‌نگری در تخصیص‌های مرتبط با بودجه سالانه و برنامه هفتم یا اصلاحات بودجه‌ای و ... بسیار حائز اهمیت است، تاکید کرد: اگر در این مسیر قرار بگیریم و برای این مقصد با هم و در کنار هم حرکت کنیم، قطع به یقین بانک مرکزی نیز در کنار همراهی‌ها و مساعدت‌های سایر نهادها می‌تواند شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید را محقق کند تا آثار این روند مثبت بر سفره مردم نیز ظاهر شود.

کد خبر: ۲۴۳٬۳۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha