۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
قطب چاقوسازی در ملکشاهی نیازمند توجه/ هنر- صنعتی که نام و نشانی ندارد
بازار گزارش می دهد؛

قطب چاقوسازی در ملکشاهی نیازمند توجه/ هنر- صنعتی که نام و نشانی ندارد

ایلام- تبدیل شهرستان ملکشاهی به عنوان یکی از قطب های صنعت چاقوسازی باعث شده است که بسیاری از جوانان در کنار پیشکسوتان به این صنعت روی آورده‌ و از همین طریق امرارمعاش کنند.

بازار-گروه استان های: بدون شک صنایع دستی یکی از ظرفیت های بزرگ در استان ایلام محسوب می شود که هر یک از مناطق استان دارای تولیدی خاص در این هنر صنعت هستند که باعث رونق تولید و اشتغال شده است.

شهرستان محروم ملکشاهی یکی از مناطقی است که از گذشت های بسیار دور تاکنون چاقوسازی در آن رواج داشته و این هنر صنعت الان به خوبی در این منطقه فراگیر شده است.

به گفته کارشناسان صنایع دستی هنر چاقوسازی در استان ایلام فقط مربوط به این منطقه می شود و  تولیداتش از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، همین عامل باعث شده امروز صدها نفر از جوانان این شهرستان برای کسب درآمد به این حرفه روی آورند.

امروزه بیکاری در شهرستان ملکشاهی یکی از مشکلات بزرگ به شمار می رود، ظرفیت های هنر صنعت چاقوسازی می تواند زمینه اشتغال بسیاری جوانان بیکار را منطقه را فراهم کند که البته این مهم نیازمند سرمایه گذاری است.

چاقوسازان نیازمند حمایت

یکی از صنعتگران صنایع دستی در شهرستان ملکشاهی در گفت و گو بازار اظهار داشت: متاسفانه به رغم اینکه تولیدات شهرستان در بخش انواع چاقو از کیفیت بالایی برخوردار است، نه مردم استان آنچنان از تولیدات این شهرستان خبر دارند و نه مسئولان حمایت می کنند.

غلامرضا عباسی عنوان کرد: مردم شهرستان از گذشته دور و بر اساس یک حرفه مورد علاقه این کار را ادامه داده اند و نسل های گذشته به نسل امروزی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه صنعت چاقوسازی در شهرستان سنتی است، گفت: برای معرفی در سطح استانی و ملی و حمایت در بخش تسهیلات نیازمند توجه مسئولان و رسانه ها هستیم.

عباسی گفت: انتظار ما از مسئولان تحت پوشش قرار گرفتن بیمه این هنرمندان و صنعتگران شهرستان است، سالهاست وعده بیمه به صنعتگران داده می شود ولی هنوز اجرایی نشده است.

وی گفت: تولیدات این شهرستان جزو با کیفیت ترین چاقوهای سطح کشور است که در صورت معرفی می توان برای صدها جوانان بیکار منطقه شغل ایجاد کرد.

عباسی با اشاره به اینکه جوانان بیکار شهرستان برای ماهی دو میلیون تومان راهی کلان شهرها شده اند، افزود: در صورت معرفی این هنر صنعت و حمایت مسئولان برای فروش محصولات می توان در این همین منطقه با صنعت چاقوسازی کسب درآمد کرد.

۱۵ کارگاه چاقوسازی فعالیت دارد

رئیس اداره میراث فرهنگی ملکشاهی در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه چاقوسازی از گذشت تاکنون در بین مردم ملکشاهی رواج داشته است، گفت: آهنگری سنتی که در ساخت وسایل خانگی، کشاورزی و دامداری و به ویژه چاقوسازی نمود یافته جلوه زیبایی از همت و تلاش مردان هنرمند این دیار را به نمایش گذاشته است.

طالب خزان عنوان کرد: ظرفیت صنعت چاقوسازی در شهرستان ملکشاهی، این منطقه را به عنوان یک قطب تولید چاقو در غرب کشور معرفی کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملکشاهی با اشاره به فعالیت ۱۵ کارگاه چاقوسازی در این شهرستان، گفت: این صنعت همچنان تشنه توجه مسئولان برای سرمایه گذاری و توسعه است.

وی افزود: ساخت انواع چاقو آهنگری سنتی در ساخت چاقوی محلی موسوم به نام (بوگده) در شهرستان ملکشاهی هم اکنون رواج دارد و باعث کسب درآمد برای مردم منطقه شده است.

خزان تصریح کرد: متاسفانه چاقوی شهرستان نام و نشانی ندارد و همین مسئله باعث شده تولیدات این شهرستان بدون نام به فروش برسند و در کشور دارای صاحب نام و نشان نباشد.

وی با اشاره به اینکه تولیدات چاقو در این شهرستان متفاوت با مناطق دیگر است، گفت: نوع چاقوهای تولید شده باعث فروش محصول در داخل استان و دیگر مناطق کشور شده است.

خزان با اشاره به اینکه حمایت میراث فرهنگی از صنعتگران این شهرستان به خصوص در بخش چاقوسازی بیشتر شده است، گفت: ارائه تسهیلات کم بهره و تلاش برای پوشش بیمه ای این قشر از اقدامات میراث فرهنگی برای حمایت از این قشر در سطح شهرستان بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملکشاهی گفت: این هنر صنعت هم اکنون زمینه اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر را فراهم کرده و ظرفیت اشتغال برای صد نفر دیگر را دارد.

بدون شک صنایع‌دستی از جمله چاقوسازی بارزترین نمودهای اقتصاد مقاومتی است موضوعی که سالهاست از چشم مسئولان استان ایلام دور مانده است، در حالی که می توان با یک برنامه ریزی درست و تضمین فروش محصولات، برگزاری نمایشگاه، ارائه بیمه و تسهیلات و سرمایه گذاری اندک برای بسیاری از جوانان استان شغل ایجاد کرد ولی همواره این موضوع مورد غفلت واقع می شود.

کد خبر: ۲٬۴۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha