۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
خلیج فارس دروازه مهمی برای تجارت با جهان است| جایگاه مطلوب گردشگری سلامت در ایران
رئیس انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب:

خلیج فارس دروازه مهمی برای تجارت با جهان است| جایگاه مطلوب گردشگری سلامت در ایران

قم- رئیس انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب گفت: با تقویت ارتباط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس دروازه مهمی برای ورود به عرصه تجارت با کشورهای جهان باز شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، سید زین‌العابدین شهرستانی ظهر سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در خانه مطبوعات قم برگزار شد، با اشاره به برگزاری همایش ملی استراتژی‌های ورود به بازار کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، گفت: در پنجم مهرماه امسال همایشی با هدف تقویت روابط تجاری و اقتصادی بین تجار کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با همکاری انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب در تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: با توجه به نقش بسیار مهم کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در منطقه و همچنین تأثیرگذاری بزرگ آن کشورها در صنعت‌های نفت، گاز، حمل و نقل و گردشگری، برای توسعه اقتصادی لزوم بررسی اهمیت تجاری این کشورها برای ایران بیش از پیش آشکار شده است.

رئیس انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب با اشاره به اهداف و راهبردهای مهم این انجمن، بیان کرد: اهمیت تجارت با همسایگانِ عرب یکی از اهداف اصلی انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب، است که برای بهبود و توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین تجار، این کشورها تلاش می‌کند تا از ظرفیت منابع کشورهای جنوب ایران بتوان به امکان واسطه‌گری برای صادرات انرژی کشور به مناطق و کشورهای غیر همسایه بهره برد.

به گفته وی، همچنین وجود بازار مصرف در این کشورها برای کالا و خدمات ایرانی اعم از کالاهای مصرفی یا خدمات فنی و مهندسی از نقاط قوت تجارت با همسایگان حوزه خلیج فارس است.


ظرفیت‌های مطلوب ایران در بازار حوزه خلیج فارس

شهرستانی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ظرفیت‌های مهم ایران اسلامی در بازارهای حوزه خلیج فارس، افزود: ویژگی‌های خاص و موقعیت ژئوپلیتیک کشور ایران در منطقه و لزوم دستیابی به اهداف اقتصادی، علمی و فناوری نیازمند ارزیابی سطح روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس است.

وی عنوان کرد: در همایش پیش رو که در تاریخ ۵ مهرماه در تهران برگزار می‌شود، سفرای قبلی ایران در کشورهای امارات متحده عربی، عمان، عربستان سعودی و قطر، سخنرانی خواهند کرد تا درباره کشف فرصت‌ها، جذابیت‌ها و مشکلات بازرگانی تجاری با این کشورها بحث و بررسی شود.

عربستان سعودی نیز چه از نظر جمعیت و چه از نظر میزان واردات، بازار بسیار مطلوبی برای کالاهای ایرانی به شمار می‌رود

این کارشناس مسائل اقتصادی و سیاسی اظهار کرد: البته در ماه‌های گذشته تلاش‌های خوبی برای احیا یا بهبود سطح روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه انجام شده اما همچنان از حداکثر ظرفیت این بازار به درستی استفاده نشده است.

وی عنوان کرد: ظرفیت‌های گسترده صادراتی ایران در حوزه‌های مختلف است که بسیاری از آنها در میان کشورهای منطقه خریدار دارد و اگر ما زیرساخت‌های لازم را برای این موضوع تعیین کنیم، قطعاً می‌توان از آن بهره برد.

شهرستانی با اشاره به جایگاه محصولات کشاورزی و مصرفی کشور در بازارهای حوزه خلیج فارس، گفت: از محصولات خوراکی و کشاورزی گرفته تا برخی اقلام مصرفی که در ایران تولید می‌شوند، همگی شانس حضور در بازار کشورهای منطقه را دارند و باید تلاش کرد که از این فرصت به بهترین شکل بهره برد.

وی افزود: اینکه پس از چند سال امارات متحده عربی و عربستان سعودی به ایران سفیر بفرستند، قطعاً نشانه‌ای مثبت بر بهبود روابط سیاسی و همچنین اقتصادی خواهد بود.

به گفته رئیس انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب، عربستان سعودی نیز چه از نظر جمعیت و چه از نظر میزان واردات، بازار بسیار مطلوبی برای کالاهای ایرانی به شمار می‌رود و می‌توان در صورت فراهم شدن شرایط، مقدمات برای صادرات محصولات ایرانی به این کشور را فراهم کرد.


ایران مقصد مطلوب گردشگری سلامت برای کشورهای خلیج فارس

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های خوبی که ایران اسلامی در حوزه گردشگری سلامت دارد، بیان کرد: در کنار تجارت، در حوزه‌هایی مانند توریسم بهداشتی نیز ایران ظرفیت بسیار مناسبی برای جذب مسافر از کشورهای منطقه دارد.

شهرستانی افزود: چه از نظر سطح تخصص و امکانات و چه از نظر قیمت، امکان آن وجود دارد که ایران در حوزه گردشگری سلامت گام‌های مهمی بردارد و بهبود روابط با کشورهای منطقه می‌تواند این شرایط را فراهم کند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی، ایران از نظر تجهیزات و زیرساخت‌های حمل و نقل، برای ارسال برخی کالاهای خود به مقاصد دورتر مانند اروپا یا آفریقا مشکلاتی دارد، افزود: اما این مسائل در رابطه با کشورهای منطقه صدق نمی‌کند. از این رو با یک برنامه‌ریزی درست و حل مشکلات سیاسی، می‌توان انتظار داشت که ظرفیت‌های تجاری جدید برای ایران باز شود.

کد خبر: ۲۴۳٬۱۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha