۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
سال آینده تابستان سختی خواهیم داشت| تحریم ها باعث شد صنایع توان داخلی را جدی بگیرند
رئیس پژوهشگاه نیرو:

سال آینده تابستان سختی خواهیم داشت| تحریم ها باعث شد صنایع توان داخلی را جدی بگیرند

عمیدپور رئیس پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه براساس پیش بینی های هواشناسی سال آینده تابستان سختی برای صنعت برق خواهد بود، گفت: تحریم ها چیز خوبی نیست اما حداقل صنایع را مجبور کرد که به ما مراجعه کنند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مجید عمیدپور رئیس پژوهشگاه نیرو امروز در نشستی خبری با اشاره به توانایی های داخلی، در پاسخ به بازار گفت: یکی از چالش های حوزه پژوهش این است که صنایع توانایی آنها را باور نمی کنند. باید بگویم تحریم ها چیز خوبی نیست اما حداقل صنایع را مجبور کرد که به ما مراجعه کنند.

او با اشاره به اینکه حدود ۲۰ میلیون کولر آبی در کشور وجود دارد که در وقتی هوا گرم می شود، دکمه همه آنها با هم زده می شود، گفت: ۱۰ سال پیش گفتیم که اگر موتور این کولرها را با موتورهای BLCD جایگزین کنیم می توان مصرف کولرها با یک چهارم کاهش داد. اما متاسفانه پیشنهادهای ما در آن سال جدی گرفته نشد. اما قضیه این است که صنایع ما سرعت لازم را نداشته و این مساله ما را سخت آزار می دهد.

پاییز و زمستان خوبی در راه است

او با اشاره به تغییرات اقلیمی تصریح کرد: به صورت مرتب پیش‌بینی‌های بین‌المللی را رصد می‌کنیم. بر اساس پیش بینی های صورت گرفته شرایط بدی را در پاییز و زمستان نخواهیم داشت اما احتمالا شرایط در تابستان آینده بدتر خواهد شد. البته باید توجه داشت که درصد خطا در پیش بینی های هواشناسی به شدت بالاست.

عمید پور ادامه داد: با اتمام پیک تابستان امسال نیروگاه‌ها به دلیل این‌که به صورت ۱۰۰ درصدی مورد بهره برداری قرار گرفتند باید وارد دوره تعمیرات شوند تا بتوانند خود را برای سال آینده آماده کنند.

رئیس پژوهشگاه نیرو با اشاره به ناترازی گاز در کشور اظهار کرد: در گذشته صنعت برق تنها در تابستان درگیر بود اما حالا به دلیل ناترازی گازی در زمستان هم چالش هایی داریم و بعد از مدتی وارد پیک زمستانی می‌شویم.

اقلیم هم علیه ما کار می کند

عمیدپور با تاکید بر این‌که شدت مصرف انرژی در کشور بالا است، تصریح کرد: نیت وزارت نیرو این نیست که در رفاه مردم خللی ایجاد شود اما برای گذر از شرایط موجود نیازمند همکاری مردم و همه دستگاه‌ها هستیم و باید گفت که برای تابستان آینده شرایط راحتی پیش‌رو نیست و اقلیم نیز علیه ما کار می‌کند.

رئیس پژوهشگاه نیرو با تاکید بر این‌که به دلیل ناترازی‌های موجود در حوزه انرژی باید به سمت انرژی‌های تجدید پذیر حرکت کنیم، گفت: ۱۷۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه صنعت آب و برق داریم که پژوهشگاه نیرو قصد دارد پلی را بین این شرکت‌ها و شرکت‌های مادرتخصصی در وزارت نیرو ایجاد کند.

۳۶ بار رکورد مصرف برق شکسته شد

وی با اشاره به اقداماتی که در تابستان امسال برای تامین برق بخش خانگی و صنعت صورت گرفت اظهار کرد: علی‌رغم این‌که شاهد رکوردزنی مصرف در ۳۶ منطقه در فصل تابستان بودیم اما اجازه ندادیم که تامین برق خانگی دچار مشکل شود، علاوه بر این در بخش صنعت نیز انرژی تحویلی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد.

او ادامه داد: ما پروژه ها و برنامه ریزی های برای ۲۰ سال آینده داریم که با اجرایی شدن آنها مقدار تولید برق توسط انرژی های تجدید پذیر افزایش پیدا می کند.

ایجاد ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر

به گفته عمیدپور مصوباتی را برای توسعه صنعت تجدیدپذیر داشتیم که یکی از آنها تصویب ۳۰ هزار مگاوات انرژی تجدپد پذیر بود که با همکاری ساتبا ستادی را تشکیل دادیم تا این کار پیش رود. علاوه بر این به دنبال افزایش راندمان نیروگاه‌ها به ویژه نیروگاه‌های با توربین گازی هستیم و با اقداماتی که صورت گرفت بدون انجام هزینه زیاد توانستیم راندمان نیروگاه‌ها را افزایش دهیم.

رئیس پژوهشگاه نیرو اضافه کرد: در حوزه انتقال و توزیع نیز اقداماتی صورت گرفته تا در نقاطی که تاب‌آوری صنعت پایین است بتوانیم اقداماتی را انجام دهیم. همچنین در بخش امنیت سایبری نیز با پایش‌هایی که صورت گرفت توانستیم آسیب پذیری صنعت آب و برق را به حداقل برسانیم.

برای اینکه یک کیلو وات ظرفیت نیروگاهی در کشور ایجاد شود باید ۴۰۰ دلار هزینه شود. این در حالی است که با استفاده از روش های فناورانه تنها با ۴۰ دلار این کار را انجام بدهیم

او همچنین با بیان اینکه با استفاده از ظرفیت و توان داخلی توانستیم راندمان نیروگاه های توربین گازی را افزایش دهیم، ادامه داد: برای اینکه یک کیلو وات ظرفیت نیروگاهی در کشور ایجاد شود باید ۴۰۰ دلار هزینه شود. این در حالی است که با استفاده از روش های فناورانه تنها با ۴۰ دلار این کار را انجام بدهیم.

رییس پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه ارتقای توان و ظرفیت را در ۳ توربین گازی انجام دادیم، گفت: از این نوع توربین ها در ۲۰۰ نقطه دیگر فعال هستند که ما توانایی این را داریم که این کار را برای ۶۰ توربین دیگر هم انجام دهیم.

به گفته او، آخرین باری که این کار را انجام دادیم ۱۰ مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه افزوده شد. حالا اگر قرار باشد در ۶۰ توربین این کار را انجام دهیم با حداقل هزینه می توانیم ظرفیت تولید برق را حدود ۶۰۰ مگاوات بیشتر کنیم.

بازارسازی برای شرکت های دانش بنیان

او همچنین با بیان اینکه ۱۷۰۰ شرکت دانش بنیان فعال در صنعت آب و برق وجود دارد، در پاسخ به بازار گفت: ما مسئولیت داریم که برای این واحدها جریان سازی و بازار سازی کنیم.

رئیس پژوهشگاه نیرو اضافه کرد: حدود ۵۰ الی ۶۰ پارک علم و فناوری در کشور داریم که می خواهیم آنها را در حوزه آب و برق به خدمت خود درآوریم.

تولید قطعاتی جدید تر از قطعات آمریکایی

عمید پور گفت: ما در حوزه تجهیزات نیروگاهی قطعاتی را ساختیم که از نظر تکنولوژی حتی به روزتر از قطعات آمریکایی است.

به گفته او، ۲۶۰۰ میلیارد تومان تامین اعتبار صورت خواهد گرفت که ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن تکلیف توانیر است و به زودی به صندوق وزارت نیرو تزریق می‌شود، اضافه کرد: در سه محور هوشمند سازی، انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری در صنعت آب و برق در نظر گرفته شده که در سه محور هوشمند سازی، انرژی تجدید پذیر و بهره وری در صنعت آب و برق خواهد بود.

آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۸۷ درصد آب شیرین کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و این مساله ای نیست که در کنترل ما باشد

۸۷ درصد آب شیرین در کشاورزی مصرف می شود

عمیدپور با بیان این‌که آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۸۷ درصد آب شیرین کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و این مساله ای نیست که در کنترل ما باشد، تصریح کرد: در حوزه آب با جهاد کشاورزی و در حوزه برق با وزارت صنعت در ارتباط هستیم. هرچند در این دو بخش اقداماتی را انجام داده‌ایم اما باید کارهای بیشتری صورت گیرد.

رئیس پژوهشگاه نیرو اضافه کرد: به صنایع پیشنهاد دادیم که در بخش کشاورزی سرمایه‌ گذاری کنند و صرفه جویی آب را به بخش صنعت ببریم. همچنین لازم است با افزایش بهره‌وری اقدامات مثبتی را در این دو بخش رقم بزنیم.

او با بیان اشاره سهم بالای وسایل سرمایشی از مصرف برق در تابستان، گفت: این وسایل باید ارتقا پیدا کرده و مصرف آنها کاهش یابد. متاسفانه باید اشاره کنم که در کشور ما میزان تولید ناخالص داخلی به ازای میزان مصرف انرژی بسیار پایین است.

عمیدپور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آب شیرینی که در پشت سدها قرار دارد، آب بسیار پر ارزشی است، ادامه داد: باید نگاه اقتصادی به چرخه آب و پساب داشته و از این فرصت به شکل مناسبی استفاده کنیم.

کد خبر: ۲۴۳٬۰۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha