۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹
آلمان، تنها کشور اروپایی با اقتصاد راکد در سال ۲۰۲۳ است
بر اساس پیش‌بینی جدید کمیسیون اروپا؛

آلمان، تنها کشور اروپایی با اقتصاد راکد در سال ۲۰۲۳ است

بر اساس پیش‌بینی‌های جدید کمیسیون اروپا، آلمان در سال جاری در معرض رکود طولانی‌مدت قرار دارد. آلمان تنها اقتصاد بزرگ اروپایی است که در طول سال ۲۰۲۳ رکود اقتصادی را تجربه کرده است.

به گزارش بازار، کمیسیون اروپا پیش‌بینی‌های جدیدی را درباره اقتصاد کشورهای اتحادیه منتشر کرد، پیش‌بینی کرده است که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سال جاری ۰٫۴ درصد کاهش فعالیت اقتصادی را تجربه خواهد کرد که این کمتر از تخمین ۰٫۶ درصدی است که در ماه می انجام‌شده است. این موسسه همچنین انتظارات رشد خود را برای آلمان در سال ۲۰۲۴ از ۱٫۴ درصد به ۱٫۱ درصد کاهش داده است.

اقتصاد آلمان در پی تهاجم روسیه به اوکراین با مشکل مواجه شده است و برلین باید به‌سرعت به سال‌ها وابستگی به انرژی روسیه خاتمه دهد. صندوق بین‌المللی پول در ماه جولای اعلام کرد که اقتصاد آلمان احتمالاً در سال جاری ۰٫۳ درصد منقبض خواهد شد.

اقتصاددانان موتور اقتصادی قدیمی اروپایی را "مرد بیمار اروپا" نامیده‌اند. این عنوان در سال ۱۹۹۸ و زمانی که آلمان با چالش‌های اقتصادی عمیقی روبرو شد، ابداع شد و اکنون با کاهش شدید تولید، آلمان دوباره شایستگی این عنوان را به دست آورده است.

داده‌های منتشرشده در اوایل سپتامبر نشان داد که فعالیت‌های تولیدی در این کشور از ژوئن ۲۰۰۹ تاکنون، به‌استثنای دوره همه‌گیری، به‌سرعت کاهش‌یافته است.

بااین‌حال، همه اقتصاددانان موافق نیستند که مشکلات کنونی آلمان شبیه به رکودهای قبلی این کشور است. همچنین آخرین پیش‌بینی‌های اقتصادی حاکی از کندی عمومی در سراسر منطقه اروپا است. انتظار می‌رود که ۲۷ اقتصاد اتحادیه اروپا در سال جاری با سرعت متوسط ۰٫۸ درصد رشد کنند، درحالی‌که برآورد قبلی سرعت رشد را ۱ درصد نشان می‌داد. همچنین پیش‌بینی رشد اتحادیه اروپا از ۱٫۷ درصد به ۱٫۴ درصد کاهش‌یافته است.

به گفته کمیسیون اروپا ضعف تقاضای داخلی، به‌ویژه مصرف، نشان می‌دهد که قیمت‌های مصرف‌کننده بالا و همچنان رو به افزایش برای بیشتر کالاها و خدمات، تلفات سنگین‌تر از حد انتظار به اقتصاد وارد می‌کند. تورم بالا همچنان یکی از چالش‌های اصلی در اتحادیه است. آخرین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه‌های آینده کاهش می‌یابد، اما نرخ تورم تا پایان سال جاری همچنان بالاتر از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا خواهد بود. تورم اصلی در منطقه یورو تا پایان سال جاری ۵٫۶ درصد و سپس تا پایان سال آینده ۲٫۹ درصد پیش‌بینی‌شده است.

کمیسیون اروپا نسبت به تداوم فشارهای قیمتی برای مدت طولانی‌تر هشدار داده است. بانک مرکزی اروپا قرار است در جلسه روز پنجشنبه خود درباره سرنوشت نرخ بهره و احتمال افزایش آن تصمیم‌گیری کند. بانک مرکزی از جولای ۲۰۲۲ تاکنون، نرخ‌ها را ۴٫۲۵ واحد درصد افزایش داده است تا بتواند تورم بالای تاریخی در منطقه را کنترل کند.

کد خبر: ۲۴۲٬۹۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha