۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۴
تفاهمنامه همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای با بنیاد ملی نخبگان

تفاهمنامه همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای با بنیاد ملی نخبگان

تفاهمنامه همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بنیاد ملی نخبگان در راستای شناسایی و توانمندسازی مستعدان برتر به امضا رسید.

به گزارش بازار، مهرداد عظیمی، در آئین انعقاد تفاهم نامه همکاری با بنیاد ملی نخبگان، بیان داشت: این سازمان با داشتن ۶۴۶ مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و حدود ۳۰ هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد، متولی ارائه آموزش های غیررسمی مهارتی در ۶۵۰۰ استاندارد آموزشی، با هدف تربیت نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر (آموزش جویندگان کار فاقد مهارت)، ارتقای مهارت نیروی کار شاغل، ایجاد و توسعه کارآفرینی، افزایش خوداشتغالی، ایجاد مهارت های پیش از اشتغال به منظور کاهش دورۀ جست‌وجوی شغلی و تقویت کسب شغل و ... است.

وی با تأکید بر تغییر ادبیات مشاغل در خانواده ها، شناسایی استعدادهای مهارتی دانش آموزان را از دغدغه های اصلی در این سنین برشمرد و افزود: توانمند مهارت آموزی مستعدان برتر، انتخاب کارآموزان فناور بر اساس توانمندی‌ها، استعداد و خصوصیات فردی و آشنایی آنان با محیط کسب و کار، تجربه، امید و خودباوری در آنان، کمک به بنگاه‌های اقتصادی فعال به منظور شناسایی و به کارگیری نیروهای مستعد توانمند در بخش تحقیق و توسعه و تعامل لازم جهت بهره‌برداری از ظرفیت طرفین از اهداف انعقاد این تفاهم نامه می باشد.

معاون وزیر کار با بیان اینکه نخبگان مهارتی در ۱۹ گروه هدف این سازمان با برگزاری مسابقات مهارتی آزاد در سراسر کشور مانند مسابقات کارگران، دانش آموزان، زندانیان و ... شناسایی می شوند، تصریح کرد: کسب آموزش های مهارتی راه میانبر برای اشتغال می باشد.

وی اذعان داشت: بنگاه های اقتصادی زیادی به مراکز آموزش فنی و حرفه ای برای جذب نیروی ماهر مراجعه می کنند ولیکن در کشور شاغل وجود دارد و با کمبود نیروی کار ماهر مواجه هستیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با تأکید بر تعریف مدل های مناسب جهت ورود نوجوانان و جوانان به حوزه مهارت آموزی، اعلام داشت: بر اساس این تفاهم نامه مستعدان برتر که توسط بنیاد ملی نخبگان شناسایی می شوند آموزش های مهارتی در زمینه استعداد آنها توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای به نخبگان ماهر ارائه می شود.

وی با اشاره به اجرای طرح تابستانه مهارت برای دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸سال، خاطرنشان ساخت: اجرای این تفاهم نامه گامی اساسی در توسعه و تقویت فرهنگ کار و مهارت آموزی در بین آینده سازان کشور می باشد.

عظیمی خاطرنشان ساخت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای دارای گستردگی در زیرساخت های اجرائی، مربیان ماهر و ... می‌باشد و ضروری است بنیاد ملی نخبگان اهرم های تشویقی برای ورود نوجوانان به این طرح در نظر بگیرد.

وی مشاوره و هدایت شغلی برای پذیرش دانشجو در طرح بورسیه صنعتی، کارآموزی فناورانه برای مستعدین پذیرش شده در طرح بورسیه صنعتی بنیاد ملی و توانمند سازی جامعه هدف تفاهم نامه از طریق ارائه آموزش های مهارتی مورد تقاضا را موضوع این تفاهم نامه عنوان کرد.

پرورش و هدایت استعدادها از دوران دانش‌آموزی
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر تدوین و پیاده‌سازی مسیر نخبگان کشور، گفت: در «طرح شهاب» با همکاری آموزش و پرورش ۷۰۰ هزار دانش‌آموز را به عنوان نخبه شناسایی کرده ایم که آنان مخاطبان بنیاد ملی نخبگان هستند و در این طرح در هفت زمینه استعداد هوش منطقی، ریاضی، کلامی، هنری، مدیریتی، حرکتی و جسمانی به صورت نامحسوس شناسایی می شوند.

«سید سلمان سید افقهی»، اظهار داشت: «طرح شتاب» نیز طرحی است که وظیفه شتاب‌دهی به استعدادهای شناسایی شده را در دوره جوانی و دانشگاه بر عهده دارد و به معنای شبکه توانمندسازی استعدادهای برتر است که باید به صورت شبکه‌ای و مبتنی بر توانمندسازی افراد باشد. مخاطبان ما اکثراً استعدادهای برتر هستند و پس از شناسایی استعداد آنان، پرورش این استعداد توسط نهادی مانند سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ضروری می باشد.

بر اساس این گزارش، در آئین انعقاد تفاهم نامه همکاری که در ۷ ماده به امضای «مهرداد عظیمی» معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و «سید سلمان سید افقهی» قائم مقام بنیاد ملی نخبگان رسید، «مجتبی نوروزی» معاون آموزش، «محمود تقی پور» مدیرکل دفتر نظارت بهسازی و هدایت شغلی، «حسین بابایان» معاون دفتر نظارت بهسازی و هدایت شغلی و «غلامرضا نجفی برنا» معاون روابط عمومی و امور بین الملل سازمان حضور داشتند.

کد خبر: ۲۴۲٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha