۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
اتاق‌های منطقه‌ای باید برای بودجه خود برنامه عملیاتی منطبق با مأموریت‌ها ارائه کنند
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

اتاق‌های منطقه‌ای باید برای بودجه خود برنامه عملیاتی منطبق با مأموریت‌ها ارائه کنند

سلاح ورزی، رئیس اتاق ایران گفت: اتاق‌های منطقه‌ای برای بودجه خود باید برنامه عملیاتی، قابل ‌اندازه‌گیری و در راستای مأموریت‌های قانونی اتاق ارائه کنند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، حسین سلاح ورزی رئیس اتاق بارزگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: امسال برای نخستین بار سراغ بودجه‌ریزی عملیاتی خواهیم رفت و هر بودجه‌ای که اتاق‌های منطقه‌ای مبتنی بر عملیات تدوین کنند و منطبق با مأموریت‌های اتاق باشد حتماً از آن حمایت خواهیم کرد.

سلاح ورزی در نشست هیات رئیسه اتاق ایران با هیات رئیسه اعضای هیات نمایندگان اتاق شهرکرد ادامه داد: اتاق به دنبال روش غیرقابل انعطاف بودجه‌بندی نیست. بلکه بر اساس سازوکاری که به‌زودی ابلاغ خواهد شد، اتاق ایران و اتاق‌های منطقه‌ای باید برنامه عملیاتی قابل‌اندازه‌گیری در راستای مأموریت‌های قانونی اتاق ارائه کنند. اتاق ایران هم علاوه بر اینکه بودجه عملیاتی اتاق‌ها را تأمین کرده و تخصیص خواهد داد، بر آن‌هم نظارت خواهد کرد.

او با اشاره به حملات غیرمنصفانه به اتاق ایران در ماه‌های گذشته اظهار داشت: باوجود طرح چندین دعوا در مراجع نظارتی و قضایی، نتایج بررسی نهادهای نظارتی نشان داد که هیچ‌کدام از ادعاها درباره اتاق صحیح نبود و حتی یک ریال هم در اتاق گم نشده است.

رئیس اتاق ایران همچنین با توجه به مشکل آب‌رسانی در استان چهارمحال بختیاری به مرکز پژوهش‌های اتاق مأموریت داد که موضوع آب در این استان و فرصت‌ها و چالش‌های آن را بررسی کرده و چشم‌اندازی برای این استان از این حیث ترسیم کند.

او با تأکید بر اینکه وجود پروازهای منظم در توسعه استان نقش مهمی دارد گفت: دست‌کم با دو شرکت از شرکت‌های هواپیمایی بخش خصوصی مذاکره می‌کنیم تا بتوانیم پرواز هفتگی منظم به مقاصد در اولویت استان برقرار کنیم.

سلاح‌ورزی با اشاره به‌ضرورت تقویت سرمایه‌پذیری در چهارمحال ‌و بختیاری خطاب به اعضای هیات نمایندگان اتاق شهرکرد ادامه داد: اگر بتوانید در رایزنی با استانداری و سازمان برنامه‌وبودجه استان توافق کنید که آن‌ها تأمین زیرساخت‌های ۱۰ طرح اقتصادی را بر عهده بگیرند ما هم قول می‌دهیم همایش نیم روزه‌ای در اتاق با هدف معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در چهارمحال بختیاری برگزار کنیم و به ازای هر پروژه، چند سرمایه‌گذار پای‌کار بیاوریم.

مدرسه اقتصادی و دهکده تجاری را عملیاتی خواهیم کرد
شهرام زارع رئیس اتاق شهرکرد نیز با ارائه گزارشی از عملکرد چهارماهه این اتاق گفت: با طراحی میز خدمت در اتاق شهرکرد، بروکراسی به کمترین زمان رسیده است. به‌طوری‌که در کمتر از ۱۰ دقیقه مشکلات ارباب‌رجوع حل می‌شود و علاوه بر این خدماتی همچون برندسازی، ثبت شرکت، گواهی مبدأ و ... در این میز انجام می‌شود. همچنین ازآنجاکه آموزش به‌عنوان عنصر اصلی توسعه در اولویت اتاق شهرکرد قرار دارد، اقدام به راه‌اندازی مرکز آموزش جوار کارگاهی با ارائه مدارک فنی حرفه‌ای کردیم.

او با اشاره به طراحی اپلیکیشن دروازه سرمایه‌گذاری برای اطلاع افراد از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در هر استان افزود: همچنین مدرسه اقتصادی و آموزش تجارت را طراحی کردیم و قرار است در تفاهم‌نامه‌ای با آموزش‌وپرورش نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ سال برای آموزش اقتصاد و تولید دعوت شوند.

رئیس اتاق شهرکرد به طراحی دهکده تجاری اشاره کرد و گفت: ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع، کوشش برای شناسایی بازار کالاهای ایران در خارج، فراهم کردن زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای توسعه بازرگانی و سرمایه‌گذاری، از وظایف این دهکده است. در این دهکده شعبه صرافی بخش خصوصی دفاتر انجمن‌های اقتصادی، بانک اطلاعاتی و سرمایه‌گذاری استان، دفاتر بیمه‌ای، دفتر B۲B، دفاتر حمل‌ونقل، شعبه بانک صنعتی، دفتر وزارت خارجه و ... مستقر خواهند بود به‌نحوی‌که هر مشکل اقتصادی در حوزه واردات و صادرات و صنایع و بازرگانی در درون این دهکده حل خواهد شد.

او با بیان اینکه موضوع صادرات ۶ محصول استان یعنی گز بلداجی، بادام، فولاد و تولید ورق‌های گالوانیزه، پتروشیمی، ماهیان سردآبی و خوراک آبزیان را به‌صورت جدی دنبال می‌کنیم، ادامه داد: کتاب ظرفیت‌های استان را به سه زبان روسی، انگلیسی و عربی آماده کرده و کمیسیون‌های تخصصی را فعال کردیم به‌نحوی‌که ۴۰ درصد برگزاری نشست‌های آن‌ها افزایش یافته است. همچنین قصد داریم حداقل ۸ انجمن اقتصادی را تا پایان سال و ۱۲ انجمن را هم تا پایان ۴ سال در استان فعال کرده و نمایندگان آن‌ها را به اتاق معرفی کنیم.

در راستای توسعه زیرساخت‌های استان از اتاق شهرکرد حمایت کنید
در ادامه دیگر اعضای هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق شهرکرد از جمله مسعود ناصری، بهرام الله بخشی، بهنام علیخانی، احمد مختار، ایمان اخوان، فرج‌الله نجفی، سعید احمدی، مهرزاد مطبوع ریاحی، شهریار حیدری پور، سعید فیاضی و امین مالکی به معرفی خود و حوزه فعالیت اقتصادی‌شان پرداخته و با اشاره به وجود برخی مشکلات زیرساختی از جمله نبود پروازهای منظم در این استان و مشکل آب‌رسانی، خواستار حمایت هیات رئیسه اتاق ایران از اتاق شهرکرد برای بالفعل کردن ظرفیت‌های تجاری و صنعتی استان، کاستن آثار محرومیت از آن و پیگیری برنامه‌ها و اقدامات این اتاق شدند.

رویکردهای جدیدی در حوزه نظارتی شاهد خواهیم بود
در ادامه این نشست کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه هدف از برگزاری این نشست ها اطلاع از آخرین وضعیت هر استان و تشریک مساعی میان اتاق‌های منطقه‌ای و اتاق ایران برای حرکت به سمت مانیفست تعیین شده در ۴ سال آینده است ادامه داد: در حوزه نظارتی رویکردهای جدیدی شاهد خواهیم بود. ما معتقدیم اتاقی که از ابتدای کار خود گرفتار ساختمان‌سازی باشد، عمدتاً منابعش به این سمت سوق می‌یابد و ممکن است از وظایف اصلی قانونی خود غافل شود. هیات رئیسه مصمم است در این دوره منابع اتاق ایران را بر اساس وظایف محول شده تخصیص دهد.

کمک‌های مالی به اتاق‌های منطقه‌ای در چارچوب قانونی انجام خواهد شد
عبدالله مهاجر دارابی عضو دیگر هیات رئیسه اتاق ایران ‌هم با تأکید بر اینکه همه باید در مدار درستی حرکت کنیم گفت: هم شما باید به اتاق ایران کمک کنید و هم ما باید به شما کمک کنیم که از مدار قانون خارج نشویم. طرح‌های مختلف اقتصادی در اتاق‌های منطقه‌ای نباید به گونه‌ای باشند که بخش خصوصی وظایف دولت را بر عهده بگیرد. اتاق ایران موظف به نظارت بر نحوه هزینه‌کردها در اتاق‌های منطقه‌ای است و کمک‌های مالی اتاق در چهارچوب مشخص قانونی انجام خواهد شد.

باید پیوست‌های اقتصادی و اجرایی مقدم بر ایده‌ها باشند
پیام باقری نایب‌رئیس اتاق ایران در ادامه به برخی مزیت‌های رقابتی استان چهارمحال بختیاری از جمله جوشکاری، آبزیان سردآبی و توریسم و گردشگری اشاره و تأکید کرد: هم به لحاظ توسعه ظرفیت داخلی و هم نگاه فرامرزی این حوزه‌ها می‌توانند در اولویت قرار بگیرند.

او با اشاره به تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در اتاق شهرکرد گفت: باید یک تعریف کار و تناظر بین کمیسیون‌های استانی و کمیسیون‌های اتاق ایران وجود داشته باشد تا در انجام مأموریت‌ها دچار موازی کاری با یکدیگر نشویم.

باقری با بیان اینکه تأمین مالی پروژه‌ها باید در اولویت باشند ادامه داد: مقدم بر ایده‌ها پیوسته‌ای اقتصادی و عملیات اجرایی این ایده‌هاست و باید فرایند انجام آن‌ها مشخص باشد تا اتاق ایران بتواند حمایت کند.

اتاق شهرکرد در توسعه صنعتی مبتنی بر آمایش سرزمینی نقش فعال داشته باشد
محمدرضا بهرامن نایب‌رئیس اتاق ایران با تأکید بر ظرفیت بالای توریسم در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: صنعتی شدن استان بدون توجه به آمایش سرزمینی رخ داده و اتاق شهرکرد باید در این رابطه فعالانه وارد شود. باید متذکر شد که ایجاد یک صنعت بدون مطالعه دقیق تبعات آن می‌تواند آسیب‌های محیطی از جمله مهاجرت‌های گسترده بر جا بگذارد.

او بر نقش اتاق شهرکرد در جذب سرمایه‌گذاران بزرگ استان در خارج از کشور تأکید کرده و گفت: باید ارتباط با کشورهایی که بیشتر ظرفیت استفاده از مزیت‌های استان را دارند در اولویت قرار دهید.

امتیازات سرمایه‌گذاری در مناطق محروم در برنامه هفتم باید تداوم داشته باشد
محمد قاسمی رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران ‌هم با اشاره به توسعه منطقه‌ای به عنوان یکی از محورهای اصلی برنامه اتاق دهم گفت: فرض بر این است که مرزهای جغرافیایی بیشتر مرزهای سیاسی است و نه مرزهای اقتصادی. قرار است اتاق کمک کند و ظرفیت‌های منطقه‌ای معرفی و مشخص شوند. که اقدامات اولیه آن با مشورت سازمان برنامه انجام شده است.

او با بیان اینکه در برنامه هفتم لغو ماده ۱۵۹ قانون برنامه پنجم با وجود تلاش ما برای حذف آن، قید شده است گفت: با وجود این ماده ما دچار ناموزونی توسعه در استان‌ها هستیم و اگر لغو شود این نابرابری‌ها مضاعف خواهد شد؛ ازاین‌رو پیشنهاد ما این است که نشستی با نمایندگان برگزار شود تا این ماده از برنامه هفتم حذف شده و امتیازات سرمایه‌گذاری در مناطق محروم تداوم داشته باشد.

چشم‌انداز فعالیت‌های اتاق در چهار سال آینده را تدوین کنید
ساسان شاه ویسی دبیر کل اتاق ایران ‌هم با تأکید بر رویکرد مبتنی بر دانش در جهت نوآوری گفت: نمی‌شود با نکاه سنتی به دغدغه‌های و نیازهای استان پاسخ داد. باید جریان نخبگانی را با قابلیت‌های اتاق خودتان درگیر کنید.

او افزود: اگرچه مطالعات نشان می‌دهد ظرفیت اقتصادی استان بر صنعت مبتنی بر فناوری باید متمرکز باشد است اما متأسفانه ۲.۵ تا ۴ درصد صنعت استان در حوزه نوآوری به کار گرفته شده است.

شاه ویسی گفت: اگر اتاق شهرکرد بخواهد در دامنه طرح تحولی مورد نظر هیات رئیسه دهم نقش داشته باشد باید پیشرو باشد. یعنی نوآوری در طرح‌ریزی اتاق باید خودش را بر سایر روابط حکمرانی در استان تحمیل کند.

او تأکید کرد: هیات رئیسه اتاق‌های منطقه‌ای باید دورنمای فعالیت‌های اتاق خود را در چهار سال آینده آن با توجه به دورنمای هیات رئیسه اتاق ایران در دوره دهم، مرکز پژوهش‌ها و بودجه‌ریزی عملیاتی تدوین کنند.

کد خبر: ۲۴۲٬۷۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha