۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
با تغییر پایه نرخ ارز رانت پتروشیمی‌ها حذف نمی‌شود| گرانی محصولات پتروشیمی در راه است
اتحادیه صنایع پایین دستی پتروشیمی خطاب به رئیس جمهور:

با تغییر پایه نرخ ارز رانت پتروشیمی‌ها حذف نمی‌شود| گرانی محصولات پتروشیمی در راه است

در نامه اتحادیه صنایع پایین دستی پتروشیمی خطاب به رئیس جمهور عنوان شد: تغییر پایه نرخ ارز مغایر با ثبات اقتصادی است.

به گزارش بازار، حسین در، رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی در این نامه چنین بیان میدارد که تصمیم اتخاذ شده اشتباه بوده و اثرات منفی بر ثبات بازار و کاهش تورم و رشد تولید خواهد داشت. وی در توضیحات خود چنین عنوان می کند:شایعه این تصمیم مربوط به زمستان سال گذشته بوده و از هفته اول فروردین ماه امسال این تصمیم اجرایی شد که با درایت حضرتعالی و ملغی شدن این تصمیم شاهد بازگشت و عقب نشینی تدریجی قیمت‌ها بودیم.

علیهذا بررسی فنی و آماری ثثبیت دلار در نرخ ۲۸.۵۰۰ و تطابق آن با میزان رقابت در بورس کالا بر روی نرخ پایه با احتساب دلار ۲۸.۵۰۰ تومانی بیانگر آن است که در اکثر گروه‌های کالایی نظیر پلیمرهای سبک فیلم، سنگین فیلم، سنگین بادی، تزریقی، PVC، ABS، PS (پلی استایرن‌ها) و … دلار کشف شده به زیر ۳۷.۵۰۰ رسید و اکثر این گروه‌ها با قیمت پایه معامله می‌گردید، از طرفی در گروه‌های ملتهب نظیر PP و PET مشاهده کاهش رقابت‌ها از حدود ۱۰۰درصد به کمتر از ۵۰درصد بوده ایم.

متن نامه به شرح ذیل است:

وی در ادامه در خصوص دلایل این تصمیم بر حذف رانت بیان داشت: برخی مسئولین امر، این افزایش قیمت را برای حذف رانت پتروشیمی‌ها از رقابت‌ها می‌دانند؛ که می‌توان در جواب گفت اگر نیت شما تصاحب این در آمد به نفع دولت بود چرا این درآمد را با افزایش قیمت پایه تصاحب کردید؟ آیا نمی‌توان با وضع مالیات بر صادرات پتروشیمی‌ها و یا مالیات بر درآمد اتفاقی ناشی از رقابت در بورس کالا، چندین برابر این درآمدها را برای دولت محقق نمود؟ لذا از ما بپذیرید که انگیزه دست اندرکاران این اقدام در دولت، افزایش درآمد دولت نبوده است.

با مداقه در نرخ دلار کشف شده محصولات پلیمری در هفته قبل از اعلام این تصمیم اشتباه، شاهدآن هستیم اکثر گریدهای پلیمری با نرخ دلار کشف شده زیر ۳۷.۵۰۰ معامله شده اند. مدیران دولتی که مدعی هستند با این افزایش قیمت پایه شاهد تورم نخواهیم بود، چه جوابی برای اکثر کالاهایی که نرخ دلار کشف شده آن‌ها زیر ۳۷.۵۰۰ بوده اند دارند؟ جدول نرخ کشف شده دلار در کلیه محصولات پلیمری در معاملات هفته اول شهریور ماه ۱۴۰۲ به پیوست ارسال می‌گردد.

با تغییر پایه نرخ ارز رانت پتروشیمی‌ها حذف نمی‌شود| گرانی محصولات پتروشیمی در راه است

کد خبر: ۲۴۲٬۷۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مسعود دولت خواه IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
      0 0
      متوجه نیستند در حالی که دلار در بازار با نرخ نزدیک به ۵۰ هزار تومان معامله می شود ۲۸۵۰۰ برای دلار محصولات صادراتی مورد سئوال و حتی تمسخر است. منطقی تر فکر کنیم و سخن بگوییم.
    • مرتضی IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
      0 0
      باید ارزش پول ملی بالا برده شود وقیمت ارز کلا تک نرخی شود ‌.باید به جزئیات توجه گردد. ریخت وپاش ها وحتی حضور ۱۱میلیون اتباع افغانی .وصرفه جویی حتی با تعیین سقف انرژی که دولت قادر به برنامه ریزی واجرادقیق نمی باشد....