۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
۲۴ هزار تن بذر گندم آبی و دیم در آذربایجان‌شرقی تولید شد
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

۲۴ هزار تن بذر گندم آبی و دیم در آذربایجان‌شرقی تولید شد

تبریز- رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در سال زراعی جاری ۲۴ هزار تن بذر گندم آبی و دیم و ۴۰۰ تن بذر جو از سوی شرکت های تولیدکننده بذر در استان تولید شد.

به گزارش بازار، اکبر فتحی روز یک شنبه با اشاره به نقش شرکت های تولیدکننده بذر در افزایش تولید محصولات زراعی استان، افزود: بذرهای تولید شده جزو ارقام پربازده بوده که در صورت کشت به موقع، بارش مناسب و اسقرار بهینه گیاهچه در فصل پاییز قادر به بازدهی حدود یک هزار و ۳۰۰ کیلوگرم و در شرایط بهینه تا بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار است.

وی با بیان اینکه نوع بذر و ارقام در افزایش تولید ۳۰ تا ۵۰ درصدی تولید محصولات زراعی نقش زیادی دارد، اظهار کرد: اکنون شرکت های تولیدکننده بذر استان در قالب ۱۳ شرکت و واحد تولیدکننده در زمینه تولید بذر گندم و جو فعالیت می کنند.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: این شرکت ها با مجوز سازمان جهادکشاورزی و با در اختیار داشتن مجرب ترین کارشناسان در تولید بذور با کیفیت و مورد تایید این سازمان تلاش می کنند.

فتحی، ادامه داد: این شرکت ها با در اختیار داشتن کارشناسان ماهر و با تجربه و با عقد قرارداد با کشاورزان بنام و پیشرو و با کنترل اراضی تحت پوشش از مرحله کاشت تا داشت و برداشت و با تولید بذور باکیفیت ( با عنوان بذر رسمی ) نقشی مهمی در افزایش بازدهی و تولید محصول ایفا می کنند.

وی یادآور شد: موسسه تحقیقات دیم کشور و مرکز تحقیقات استان هر سال با تولید چند رقم جدید دیم و آبی کمک بسزایی در تولید هسته های اولیه بذر می کنند و این بذرها را در اختیار شرکت های تولیدکننده بذر قرار می دهند.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: شرکت های تولید کننده بذر نیز با عقد قرارداد با کشاورزان از طبقه پرورشی یک تا مرحله گواهی آن را وارد مرحله تولید می کنند و در نتیجه هر سال و با آغاز فصل زراعی و با توجه به شرایط اقلیمی و میکروکلیمایی(ریز اقلیم یا تراکم) کشور، ارقام جدیدی به چرخه تولید وارد می شود.

فتحی، افزود: با استفاده از ارقام جدید، فاز جدیدی در افزایش و بازدهی محصولات تولیدی ایجاد می شود و به این ترتیب با پویایی در تولید ارقام جدید بذر، شرکت های تولیدکننده نیز نقش خود را در تولید بذر با کیفیت و پربازده ایفا می کنند.

وی اظهار کرد: ضریب افزایش تولید بذر ارقام جدید با برنامه ریزی همکاران هر سال حداقل ۲۰ درصد نسبت سال گذشته با رشد مواجه شده و ضریب نفوذ بذر ارقام پربازده نیز با پیگیری و تلاش های همکاران استانی و شهرستانی حدود ۸۰ درصد برآورد می شود.

کد خبر: ۲۴۲٬۶۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha