۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
کنترل کیفی ۴۶۵ نوع آفتکش وارداتی و داخلی در ۵ ماهه امسال
سرپرست معاونت کنترل آفات خبر داد

کنترل کیفی ۴۶۵ نوع آفتکش وارداتی و داخلی در ۵ ماهه امسال

سرپرست معاونت کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور از ارزیابی کنترل کیفی ۴۶۵ نوع آفتکش‌ وارداتی و تولید داخل از ابتدای امسال تا پایان مرداد خبر داد.

به گزارش بازار، سید جواد نوروزیان درباره وضعیت کنترل کیفی آفتکش های داخلی و وارداتی، افزود: در بحث کنترل کیفی آفت‌کش‌ها، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون نمونه‌برداری و کدگذاری نمونه‌های سموم آماده مصرف وارداتی به تعداد ۲۷۹ مورد و ارزیابی کنترل کیفی در این خصوص انجام شده است.

به گفته وی، پارسال نیز یک‌هزار و ۵۴۶ آفتکش داخلی و وارداتی مورد ارزیابی و کنترل کیفی قرار گرفته است.

سرپرست معاونت کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور درباره تدارک و مصرف آفت‌کش‌های شیمیایی، گفت: سازمان حفظ نباتـات همواره در راسـتای تامین آفت‌کش‌های مورد نیـاز عرصه‌های کشاورزی و متعاقب آن حفظ و ارتقای عملکرد محصولات کشاورزی و در نهایت تداوم امنیت غذایی آحاد جامعه، برنامه‌ریزی و نظارت لازم را بر فرایند تدارک این نهاده انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط خاص ناشـی از اعمـال تحریم‌های بین‌المللی در سال‌هـای اخیر و دشـواری منبعث از آن در واردات انـواع نهـاده‌ها نظیر آفت‌کش‌های کشـاورزی، تأمین این نهـاده بـدون هیـچ خللی انجام شده است.

این مسوول ادامه‌داد: بررسی و صدور پروانه فعالیت واردات و تولید آفتکش‌ های کشاورزی برای ۱۰۷ متقاضی در سال ۱۴۰۱ و ۱۵ متقاضی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون و بررسی درخواست‌ های مجوز ثبت سفارش تدارک آفت‌کش‌ها (تکنیکال/آماده مصرف) نیز انجام شده و این مهم تداوم دارد.

نوروزیان گفت: آفتکش‌ های کشاورزی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌ های اجرای عملیات کنترل تلفیقی آفات، نقش بسزایی در فرایند تولید محصولات کشاورزی و به تبع آن حفظ امنیت غذایی جامعه دارد، بنابراین هرگونه تاخیر و تعلل در تدارک مطلوب و به‌موقع آفتکش‌های کشاورزی، زمینه بروز نقصان تولید ناشی از خسارت انواع آفات کشاورزی را در پی خواهد داشت.

وی اضافه‌کرد: از آنجایی که تامین نیاز کشور به نهاده های مذکور مسـتلزم تخصیص و تامین به‌موقع ارز مورد نیاز است، بنابراین ضـرورت دارد تا این امر به طور ویژه مورد توجه مسوولان ذیربط قرار داشـته باشد. این در حالی است که از بهمن ماه سال گذشـته تاکنون با وجود درخواست‌ های تدارک ارزی مورد نیاز به میزان حدود ۱۵۰ میلیون دلار، فقط حدود یک سوم از آن محقق شده است.

سرپرست معاونت کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: از طرفی با توجه به نزدیک شـدن به آغاز سال زراعی ۱۴۰۲ و نیز پیش‌بینی فراهم بـودن شـرایط جـوی برای گسـترش فعـالیت علف‌ های هرز مزارع (به‌ویژه مزارع گنـدم و سـایر محصولات استراتژیک) عزم همه‌ جانبه‌ای را در سـطح کلان کشور اعم از وزارت جهـاد کشـاورزی و بانک مرکزی برای تحقق تامین آفتکش‌ها در موعد مورد لزوم می‌طلبد.

نوروزیان افزود: در صورت تخصیص ارز، با کمک دو انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان آفتکش هیچ گونه مشکلی در تامین این نهاده های مهم کشاورزی وجود نخواهد داشت و سازمان حفظ نباتات همه اقدامات و هماهنگی‌ های لازم را در این خصوص انجام خواهد داد.

مقابله با آفات زراعی و باغی در سطح ۵۸۰۰ هکتار در چهارماهه سالجاری
سرپرست معاونت کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور درباره وضعیت کنترل آفات گیاهی در سال‌جاری، تصریح کرد: طبق گزارش‌های موجود در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۲ در سطحی نزدیک به پنج میلیون و ۲۳۰ هزار هکتار، شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی اجرایی شده است.

به گفته وی، علاوه بر این مجموع سطوح مبارزه با عوامل خسارت‌ زای محصولات زراعی و باغی، پنج میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار با آفات، ۲ میلیون و ۵۳۵ هزار هکتار با بیماری‌های گیاهی و پنج میلیون و ۶۱۵ هزار هکتار با علف‌های هرز بوده، ضمن اینکه در سطح سه میلیون هکتار مبارزه با روش‌های زراعی و مکانیکی انجام شده است.

نوروزیان اظهار داشت: در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۲ در بخش زراعی، در سطح سه میلیون و ۵۳۰ هزار هکتار شبکه مراقبت و پیش‌آگاهی انجام شده است که مبارزه در سطح ۲ میلیون و ۸۸۰ هزار هکتار با آفات، یک میلیون و ۵۱۰ هکتار با بیماری‌های گیاهی و چهار میلیون و ۹۲۰ هزار هکتار با علف‌های هرز انجام گرفته است.

به گفته وی، علاوه بر این در سطح یک میلیون و ۸۵۰ هکتار به‌صورت زراعی و مکانیکی مبارزه شده است.

سرپرست معاونت کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در مدت مذکور در بخش باغی، در سطح یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی انجام شده است. همچنین در سطح ۲ میلیون و ۹۲۰ هزار هکتار با آفات، یک میلیون و ۲۵ هزار هکتار با بیماری‌ها و ۶۹۵ هزار هکتار با علف‌های هرز مبارزه انجام شده که این مبارزه در سطح یک میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار نیز به‌صورت زراعی و مکانیکی بوده است.

وی افزود: از ابتدای امسال پایلوت اعتبارسنجی مدل پیش آگاهی برای سه آفت در ۲۵ ایستگاه و پایلوت پایش و برداشت داده و دستورالعمل برای ۱۰ آفت در ۳۲ ایستگاه اجرایی شده است. ضمن اینکه چهار فقره دستورالعمل مدیریت عوامل خسارت‌زای گیاهی نیز تدوین شده است.

به گزارش ایرنا، مبارزه اصولی با آفات کشاورزی، تضمینی برای امنیت غذایی کشور است. کشاورزی همواره با چالش های مختلفی مواجه است برخی از این چالش ها حتی سالیان متوالی نیز به طول انجامیده و خساراتی نیز به کشاورزی وارد کرده است با این حال همواره جدال کشاورزان با آفت ها همچنان تداوم دارد و این جنگ، مبارزه برای بقا و امنیت غذایی است.

کد خبر: ۲۴۲٬۵۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha