۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
شرایط روسیه برای بازگشت به توافق غلات دریای سیاه پابرجاست
کرملین:

شرایط روسیه برای بازگشت به توافق غلات دریای سیاه پابرجاست

سخنگوی کاخ کرملین امروز (شنبه) اعلام کرد که شرایط روسیه برای بازگشت به «توافق غلات» دریای سیاه تغییر نکرده است.

به گزارش بازار، دیمیتری پسکوف اظهار داشت: طبق پیشنهاد مطرح شده‌ی سازمان ملل، روسیه به بانک کشاورزی دولتی خود نیاز دارد تا دوباره به سیستم پرداخت بانکی بین المللی سوئیفت متصل شود.

سخنگوی کرملین با بیان اینکه شرایط روسیه برای بازگشت به توافق غلات دریای سیاه پابرجا است، گفت: شرایط ما کاملا واضح است و نیازی به تفسیر ندارد. این شرایط مسلما دست یافتنی است.

پسکوف ادامه داد: بنابراین روسیه موضع روشن، منسجم و مسئولانه خود که بارها توسط رئیس جمهور ابراز شده است را حفظ می‌کند.

اتحادیه اروپا امروز در نشست سران گروه ۲۰ (G۲۰) در دهلی‌نو، روسیه را به دلیل خروج از توافق غلات دریای سیاه مورد انتقاد قرار داد و گفت که پیشنهاد عرضه یک میلیون تن غله به کشورهای آفریقایی «تقلید مضحکی از بخشش» است.

چارلز میشل رئیس شورای اروپا گفت: «توافق غلات» بیش از ۳۰ برابر طرح عرضه روسیه به آفریقا به کشورهای آسیب پذیر غله تحویل می‌داد.

به تازگی سرگئی ورشینین معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که اجرای طرح عرضه غلات روسیه برای تحویل یک میلیون تن غلات به کشورهای نیازمند آغاز شده است.

قرارداد کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای وارد کننده با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، یک سال پیش میان روسیه و اوکراین در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.

این قرارداد ابتدا برای اجرا در مدت ۶ ماه امضا شده بود و برای سه دوره متوالی دو ماهه تمدید شد که مهلت تمدید دو ماهه سوم این قرارداد نیز به پایان رسیده و به رغم تلاش دولت ترکیه و دبیرکل سازمان ملل، دولت روسیه به علت کوتاهی و کارشکنی غرب در عمل به تعهدات خود در قبال تعدادی از مفاد این قرارداد که مورد نظر روسیه بود، با تمدید آن موافقت نکرد.

فعال شدن دوباره توافق غلات دریای سیاه در حالی به موضوع مهم جهانی تبدیل شده که مقامات کاخ کرملین چندین بار اعلام کرده‌اند که روسیه بعد از تحقق شرایط خود، برای بازگشت به توافق غلات و صادرات محصولات اوکراین و روسیه به بازارهای جهانی از طریق دریای سیاه آماده است.

کد خبر: ۲۴۲٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha