۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۸
شرایط واگذاری گروهی و انفرادی زمین در طرح مسکن ملی| چگونگی تامین زمین در شرق تهران
معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با بازار اعلام کرد

شرایط واگذاری گروهی و انفرادی زمین در طرح مسکن ملی| چگونگی تامین زمین در شرق تهران

مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی از شرایط ویژه تامین زمین در شرق تهران برای طرح مسکن ملی خبر داد و گفت: اگر میزان متقاضی با میزان زمینی که تامین شده است مطابقت داشت واگذاری زمین به صورت گروهی خواهد بود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: اگر چه آمارهای منتشر شده از روند پیشرفت نهضت ملی مسکن، نشان از سرعت پایین ساخت و ساز و تحویل فقط ۴۲۰۰ واحد مسکونی است اما کارشناسان معتقد هستند مردمی‌سازی نهضت ملی، راه‌ حل خوبی برای سرعت بخشیدن به پیشرفت پروژه‌ ساخت مسکن ملی است.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در اوایل امسال اعلام کرد که تاکنون به ۲۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن، زمین تحویل داده شده و واگذاری زمین به ۴۰۰ هزار نفر در سال جاری نیز در دستور کار قراردارد.»

این خبر خوشحال کننده ای بود که می توان اینطور تصور کرد که سرعت واگذاری زمین و در نهایت سرعت ساخت و ساز در پروژه مسکن ملی قرار است افزایش یابد.

واگذاری زمین به مردم جهت ساخت مسکن، مهم‌ترین اقدام برای مردم‌ سازی نهضت ملی مسکن است. زیرا در حالت عادی با توجه به اینکه توان مالی افراد به یک میزان نیست و آورده‌هایی که افراد دارند، متفاوت است، اگر پروژه با مشکل مالی مواجه شود، ساخت آن زمانبر خواهد شد.

کارشناسان بر این باور هستند که با واگذاری زمین به افراد مردمی سازی نهضت ملی مسکن می تواند سرعت پروژه مسکن ملی را بالا ببرد. علاوه براین مردم می‌توانند طراحی داخلی و خارجی خانه را بر اساس سلیقه خود انجام دهند که این امر سبب رضایت خاطر روانی بیشتری نیز هست.

حال این روزها سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان متولی دریافت زمین و الحاق زمین به پروژه نهضت ملی مسکن وظیفه خطیری دارد که این روزها با موضوع تحویل گروهی زمین مواجه است.

اگر چنانچه در شهری میزان متقاضی مسکن ملی با میزان زمینی که تامین شده است با یکدیگر مطابقت داشته باشد قطعا واگذاری زمین به صورت گروهی و انفرادی عمل خواهد شد

ارسلان مالکی مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا واگذاری گروهی زمین را در دستور کار قرار داده اید؟ گفت: اگر چنانچه در شهری میزان متقاضی مسکن ملی با میزان زمینی که تامین شده است با یکدیگر مطابقت داشته باشد قطعا واگذاری زمین به صورت گروهی و انفرادی عمل خواهد شد.

اگر چنانچه در شهری میزان زمینی که در طرح مسکن ملی تامین شده است با میزان متقاضیان همخوانی نداشته باشد روش ما در واگذاری زمین متفاوت خواهد شد

وی ادامه داد: اما اگر چنانچه در شهری میزان زمینی که در طرح مسکن ملی تامین شده است با میزان متقاضیان همخوانی نداشته باشد روش ما در واگذاری زمین متفاوت خواهد شد. به عنوان مثال اگر ۶۰ هزار متقاضی در مسکن ملی داشته باشیم اما زمین تامین شده در حد پاسخگویی به ۳۰ هزار متقاضی است واگذاری ها متفاوت خواهد شد.

تاکید ما و اولویت ما این است که در شهرهایی که زمین با میزان متقاضی مطابقت دارد روش ما همانا واگذاری زمین به صورت گروهی خواهد بود

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اگر نتوانیم از زمین واگذار شده بیشترین استفاده و بهره را ببریم نمی توانیم بخش زیادی از مردم را پاسخ دهیم اظهار داشت: پس تاکید ما و اولویت ما این است که در شهرهایی که زمین با میزان متقاضی مطابقت دارد روش ما همانا واگذاری زمین به صورت گروهی خواهد بود.

مالکی ادامه داد: این روش هم در شورای عالی مسکن مطرح و اعلام شده است و هم اینکه از سوی وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن بخشنامه و ابلاغ شده است. حالا در یک برهه ای در یک نقطه ای از شهر، واگذاری زمین به صورت گروهی رخ می دهد و گشایشی ایجاد می شود، می توانیم با مالکان بخش خصوصی توافقی انجام دهیم یا الحاقی صورت دهیم. چون نسبت متقاضی زمین بیشتری داریم قطعا واگذاری با تراکم و طبقات کمتری اتفاق می افتد.

در استان تهران وضعیت ویژه ای در خصوص طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد. چرا که متقاضیان زیادی و انباشت متقاضی زیادی در شهر تهران و اطراف شهر تهران داریم. در شرق استان تهران با مشکلاتی برای تامین زمین مواجه هستیم

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که برای استان تهران چطور؟ آیا این روش و مدل پیاده خواهد شد؟ تاکید کرد: در استان تهران وضعیت ویژه ای در خصوص طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد. چرا که متقاضیان زیادی و انباشت متقاضی زیادی در شهر تهران و اطراف شهر تهران داریم. در شرق استان تهران با مشکلاتی برای تامین زمین مواجه هستیم و در غرب تهران نیز که جای توسعه وجود ندارد.

مالکی ادامه داد: به عنوان مثال در استان تهران واگذاری زمین در طرح ملی مسکن در شهر ایوانکی را به صورت گروهی انجام خواهیم داد و مابقی مناطق را سعی می کنیم به صورت گروهی با تراکم طبقات زیاد نباشد و حداکثر تا ۵ طبقه بتوانیم تامین زمین کنیم.

سازمان ملی زمین و مسکن موفق شده تاکنون ۱۷۰ هکتار از اراضی وزارت نفت را اخذ سند کند

وی خاطر نشان کرد: سازمان ملی زمین و مسکن موفق شده تاکنون ۱۷۰ هکتار از اراضی وزارت نفت را اخذ سند کند. تا کنون ۳۴ هزار هکتار از اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی در سراسر کشور در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار داده شده است. علاوه بر این ۲۴ هزار هکتار از اراضی این وزارتخانه نیز در مراحل الحاق قرار دارد. استفاده از اراضی بخش خصوصی و توافق با مالکان بخش خصوصی در نقاطی که قابلیت اجرای طرح‌های مسکن دارند از دیگر روش‌هایی است که برای تامین زمین استفاده شده است و این رقم به ۱۶ هزار هکتار رسیده که دو هزار هکتار آن نیز در اختیار طرح قرار داده شده است.

مالکی گفت: هدف دولت، وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن، تولید مسکن و استفاده از سرمایه گذاری برای تامین مسکن دهک های اول ، دوم و سوم است.

برای رفع مشکل ۲۴ هزار واحد باقی‌مانده مسکن مهر مربوط به تعاونی‌های مسکن، در جهت حل مشکل تعاونی‌ها پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک با اتاق تعاون مطرح شد

وی با بیان اینکه باید واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر در کشور به اتمام برسد، گفت: در جلسه مشترک با رئیس اتاق تعاون ایران بر تلاش برای احصا و رفع مشکل ۲۴ هزار واحد باقی‌مانده مسکن مهر مربوط به تعاونی‌های مسکن، در جهت حل مشکل تعاونی‌ها پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک با اتاق تعاون مطرح شد.

حدود ۲۰۰ هزار تعاونی در طرح نهضت ملی مسکن فعالیت دارند که بیشترین تعاونی‌های مشکل دار در استان خوزستان قرار دارند

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه ورود اتاق تعاون برای رفع اختلافات داخلی و پیشبرد پروژه‌ها ضروری است و این مشکلات با تعامل حل خواهد شد ادامه داد: حدود ۲۰۰ هزار تعاونی در طرح نهضت ملی مسکن فعالیت دارند که بیشترین تعاونی‌های مشکل دار در استان خوزستان قرار دارند و باید برای حل مشکل این واحدها تلاش بیشتری از سوی مسئولان استان صورت گیرد.

کد خبر: ۲۴۲٬۴۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • پریناز عبدالهی آرپناهی IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
      1 0
      شهرستان شوشتر