۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴
چرا کامودیتی ها در بازار جهانی روند صعودی نمی گیرد؟
گزارش بازار از تاثیر اقتصاد چین و آمریکا بر بازار جهانی

چرا کامودیتی ها در بازار جهانی روند صعودی نمی گیرد؟

ضعف اقتصاد اروپا و چین باعث رشد شاخص دلار شده از این رو نمی‌توان انتظار داشت که کامودیتی ها در بازار جهانی روند صعودی پر قدرتی را تجربه کنند.

بازار؛ گروه بورس: رشد تقاضا برای محصولات کامودیتی و حتی انرژی در چین به شدت کاهش پیدا کرده و همین موضوع روی عملکرد بورس ایران هم کم کم تاثیر می گذارد اما دلایل این رکود بازار چیست؟

اقتصاد چین با چالشهای عظیمی مواجه است. بحران املاک و خانوارهای فقیرتر مشکلات اقتصادی چین را بیشتر کرد، تا همین اواخر، املاک و مستغلات یک سوم کل ثروت آن را تشکیل می‌دادند.
به مدت دو دهه، بخش ساختمان‌سازی سوار بر موجی از خصوصی‌سازی رونق گرفت. اما بحران در سال ۲۰۲۰ رخ داد. یک بیماری همه‌گیری جهانی و کاهش جمعیت و خانه سازی شده است.
چین به دلیل ترس یک فروپاشی به سبک ایالات متحده در سال ۲۰۰۸، محدودیت‌هایی را برای وام ساخت‌وساز توسعه دهندگان املاک تعیین کرد. کمی بعد آنها میلیاردها بدهی داشتند که نمی‌توانستند بازپرداخت کنند.
اکنون تقاضا برای خانه کاهش یافته و قیمت ملک کاهش یافته است. این امر صاحبخانه های چینی را که از سه سال محدودیت‌های سخت کرونا بیرون آمده‌اند فقیرتر کرده است.

نگاه سرمایه‌گذاری در چین به بازار سهام
آلیشا گارسیا هررو، اقتصاددان ارشد آسیایی در شرکت مدیریت ثروت ناتیکزیس می‌گوید: «در چین، ملک عملاً پس‌انداز شماست. تا همین اواخر، به نظر می‌رسید خرید ملک بهتر از این بود که پولتان را در بازار سهام دیوانه یا یک حساب بانکی با نرخ‌های بهره پایین بگذارید.»

سیکامور تحلیلگر بازار معتقد است که شاخص مدیران خرید تولیدی چین (PMI) که اواخر این هفته منتشر می‌شود، احتمالاً اخبار اقتصادی ضعیف‌تری را در مورد دومین اقتصاد بزرگ جهان فاش خواهد کرد.

یعنی بر خلاف کشورهای غربی، رونقی در فضای هزینه کرد پس از همه‌گیری یا بازگشت اقتصادی عظیمی رخ نداده و بازار املاک بحران زده چین بر دومین اقتصاد بزرگ جهان تاثیر گذاشته است
خانم گارسیا هررو می‌گوید: «این تصور وجود داشت که مردم چین پس از محدودیت‌های شدید کوئید، دیوانه‌وار خرج می‌کنند. سفر می روند، در واقع می‌دانستند که پس‌اندازهای شأن با کاهش قیمت خانه‌ها تحت تأثیر قرار می گیرد، بنابراین تصمیم گرفتند پول نقدی را که دارند حفظ کنند.
این وضعیت نه تنها خانوارها را فقیرتر کرده، بلکه مشکلات بدهی دولت‌های محلی کشور را بدتر کرده است. حالا تخمین زده می‌شود که بیش از یک سوم درآمد چند میلیارد دلاری آنها از فروش زمین به توسعه دهندگان اکنون در بحران هستند.
سیکامور تحلیلگر بازار در IG گفت که شاخص مدیران خرید تولیدی چین (PMI) که اواخر این هفته منتشر می‌شود، احتمالاً اخبار اقتصادی ضعیف‌تری را در مورد دومین اقتصاد بزرگ جهان فاش خواهد کرد.
به گفته برخی از اقتصاددانان سالها طول می‌کشد تا این مشکل ملکی چین فروکش کند.

بازار سهام معاملات متعادل‌تری خواهد داشت؟
کارشناس بازار سرمایه معتقد است که در بازارهای جهانی انتشار داده‌های اشتغال آمریکا حاکی از کاهش قابل توجه فرصت‌های شغلی نسبت به ماه پیش بود که می‌تواند باعث کاهش نگرانی‌های ناشی از رشد سطح دستمزدها و در نهایت افزایش تورم از این ناحیه شود.

به گفته محمد تبرائی اگرچه بازارها تقریبا مطمئن هستند و فدرال رزرو در جلسه ۲ هفته آتی خود از افزایش نرخ بهره خودداری خواهد کرد، اما تردیدهای بسیاری در خصوص زمان آغاز کاهش نرخ بهره وجود دارد

محمد تبرائی افزود: نرخ بیکاری هم به ۳.۸ درصد رسیده و فدرال رزرو انتظار دارد، این نرخ در انتهای سال ۲۰۲۳ به ۴.۱ درصد برسد. همچنین عدم اطمینان همچنان در بازارهای جهانی به عنوان عنصر اصلی حاکم است، اگرچه بازارها تقریبا مطمئن هستند و فدرال رزرو در جلسه ۲ هفته آتی خود از افزایش نرخ بهره خودداری خواهد کرد، اما تردیدهای بسیاری در خصوص زمان آغاز کاهش نرخ بهره وجود دارد.
او با تاکید بر اینکه به دلیل ضعف اقتصاد اروپا و چین، شاخص دلار نیز در هفته های اخیر روند صعودی داشته تصریح کرد در مجموع داده‌های اقتصادی میل به رکود در اقتصاد جهان را نشان می دهد؛ از این رو نمی‌توان انتظار داشت که در سمت بازارهای جهانی، کامودیتی ها روند صعودی پر قدرتی را تجربه کنند.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به نظر می‌رسد که در روزهای آتی بازار سهام معاملات متعادل‌تری را تجربه کرده و هیجانات ناشی از اخبار مثبت منتشر شده در روزهای اخیر فروکش کند.

سناریوها درباره نرخ سوخت در بازار جهانی
همچنین با توجه به اینکه تحلیلگران ANZ Research روز دوشنبه در یادداشتی اعلام کرده است که با این حال، «سناریو افزایش عرضه»، عمدتاً به دلیل کاهش ذخایر نفت و کاهش عرضه توسط مجموعه تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس، با وجود چشم‌انداز کاهش تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا کمرنگتر شده است.

وضعیت بازار انرژی در ایران هم تحت تاثیر بازار جهانی و عملکرد غول های اقتصادی قرار گرفته هرچند بر اساس مصوبه هیأت وزیران، دولت نمی‌تواند گاز را بالاتر از میانگین نرخ صادراتی، به تولیدکنندگان داخلی بفروشد و متانول سازان می‌توانند در صورت تسویه بهای خوراک گاز دریافتی در کمتر از ۳۰ روز، ۵ درصد تخفیف دریافت کنند

از طرف دیگر پس از آنکه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، گفت که بانک مرکزی آمریکا ممکن است برای کاهش تورم بسیار بالا، نیاز به افزایش بیشتر نرخ بهره داشته باشد، برنت و WTI دومین هفته کاهش را ثبت کردند.
وضعیت بازار انرژی در ایران هم تحت تاثیر بازار جهانی و عملکرد غول های اقتصادی قرار گرفته هرچند بر اساس مصوبه هیأت وزیران، نرخ خوراک نمی‌تواند از ۵ هزار تومان کمتر باشد و در فرمول محاسباتی، دولت نمی‌تواند گاز را بالاتر از میانگین نرخ صادراتی، به تولیدکنندگان داخلی بفروشد. همچنین متانول سازان می‌توانند در صورت تسویه بهای خوراک گاز دریافتی در کمتر از ۳۰ روز، ۵ درصد تخفیف دریافت کنند.
از طرفی، قیمت پایه محصولات تولیدی عرضه شده در بورس کالا نیز تابعی از نرخ خوراک گاز خواهد بود و در صورت افزایش نرخ خوراک، حاشیه سود پتروشیمی‌ها حفظ خواهد شد. این موارد می‌تواند در بازدهی و تداوم تولید شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی بسیار تأثیرگذار شود و هزینه گاز سوخت سایر صنایع را نیز کاهش دهد.

کد خبر: ۲۴۲٬۳۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha