۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
ایران به تعهدات خود برای مدیریت مقابله با توفان‌های گرد و غبار پایبند است
بیانیه سازمان محیط زیست:

ایران به تعهدات خود برای مدیریت مقابله با توفان‌های گرد و غبار پایبند است

معاون سازمان محیط زیست در بیانیه ای از پایبندی ایران به تعهدات خود برای مدیریت، سازگاری و مقابله با توفان‌های گرد و غبار خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، جزئیات متن بیانیه معاون سازمان محیط زیست به شرح ذیل است:

امروزه جهان با چالش‌های عظیمی همچون تغییرات اقلیمی، کمبود منابع آبی، تخریب سرزمین و بیابان‌زایی و توفان‌های گردوغبار دست به گریبان است. این چالش‌ها پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و محیط‌زیستی فراوانی را به دنبال داشته که حل آن‌ها مستلزم تلاش‌ها و برنامه‌های جامع و هماهنگ در سطوح بین‌المللی، منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای می‌باشد.

جمهوری اسلامی ایران با ایمان راسخ به ضرورت راهبردهای چند وجهی برای کاهش اثرات توفان‌های گردوغبار؛ تأکید می‌نماید که برای دستیابی به اهداف منتج به کاهش پیامدهای ناشی از این مخاطره، تهیه برنامه‌های عمل منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای و اجرایی نمودن آن‌ها با همکاری همه کشورهای موثر و متأثر و همچنین نهادهای مرتبط سازمان ملل متحدد ضرورتی اجتناب‌ناپذیر بوده و در این زمینه همه کشورها می‌بایست به مسئولیت‌های مشترک، اما متفاوت خود عمل کند.

اکنون که با پیگیری‌های متعهدانه جمهوری اسلامی ایران، همکاری همه جانبه سازمان ملل متحد و حضور هیأت‌های عالی‌رتبه کشورها از چهار قاره جهان شاهد اجماع مهمی برای مدیریت، سازگاری و مقابله با اثرات توفان‌های گردوغبار هستیم؛ لازم است ضمن توجه به دغدغه‌های همه کشورها از جمله رفع تحریم‌ها و عدم اعمال آن‌ها در موضوعات محیط‌زیستی، نهادهای بین‌المللی بیش از پیش موضوع این پدیده فرامرزی را مورد توجه قرار داده و در این زمینه گام‌های مجدانه‌تر و متعهدانه‌تری بردارند.

جمهوری اسلامی ایران برمبنای اعلامیه نشست منطقه‌ای وزرای محیط‌زیست در تهران در جولای سال گذشته؛ متعهدانه از ایجاد صندوق منطقه‌ای برای منطقه غرب آسیا و آسیای میانه و در گام‌های بعدی ایجاد صندوق بین‌المللی برای پشتیبانی از اقدامات اجرایی در زمینه مقابله با توفان‌های گردوغبار حمایت نموده و کشورهای ذی‌ربط را به مشارکت در انجام این مهم، تشویق می‌نماید. همچنین با اعتقادی راسخ بر اهمیت ایجاد مراکز منطقه‌ای و کارگروه‌های فنی مشترک در هماهنگی و با همکاری کشورهای تحت تاثیر پدیده گردوغبار و آسیب‌دیده از این پدیده، اعلام می‌دارد که پیش‌نویس ایجاد سازمان منطقه‌ای محیط‌زیست را تدوین کرده است. پرواضح است که این نهادها به لحاظ مسئولیت تاریخی کشورهای توسعه یافته برای ظرفیت‌سازی، تسهیل در انتقال فناوری و تامین منابع مالی می‌توانند نقش اساسی در افزایش ظرفیت، ارایه پشتیبانی‌های فنی و نظارت بر آماده‌سازی و اجرای دقیق برنامه‌های عمل و اقدام منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای ایفا کنند؛ بنابراین جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همچون گذشته در همکاری‌های بین‌المللی مشارکت و نقش فعال ایفا کرده و دانش و تجربه گسترده خود را برای سازگاری، مدیریت و مقابله با چالش‌های ناشی از توفان‌های گردوغبار را با دیگر کشورهای جهان و نهادهای بین‌المللی به اشتراک بگذارد.

همکاری‌ها و تلاش‌های مشترک کشورهای موثر و متاثر با همکاری سازمان ملل متحد، نیازمند ارایه چارچوبی همه‌جانبه‌نگر برای واکنش جمعی است و این همکاری‌ها بایستی فارغ از سیاست‌زدگی و اقدامات قهری و یکجانبه باشد. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران تمامی کشورهای تحت تاثیر و نهادهای بین‌المللی مرتبط را تشویق به همکاری در تدوین و تحقق کنوانسیونی الزام‌آور برای مدیریت، سازگاری و مقابله با توفان‌های گردوغبار به منظور انجام اقدامات عملیاتی و اجرایی می‌نماید. بدیهی است که تحت راهبردهای این کنوانسیون دستیابی به اهداف مشترک جهانی و منطقه‌ای برای مقابله و کاهش پیامدهای ناشی از توفان‌های گردوغبار ضرورتی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

در پایان یادآوری می‌کند که جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام پایبندی به تعهدات خود برای مدیریت، سازگاری و مقابله با توفان‌های گردوغبار در سطوح بین‌المللی، منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای، اعتقاد دارد که از طریق تصویب برنامه‌های عمل و اقدام، ایجاد صندوق مالی به منظور پشتیبانی از اقدامات عملیاتی و اجرایی، ایجاد مراکز و کارگروه‌های فنی و نهایتا تلاش برای ایجاد کنوانسیون مقابله با توفان‌های گردوغبار با الزامات اجرایی توسط همه کشورهای مؤثر و متأثر از پدیده گردوغبار که در پیش به آن‌ها اشاره شد؛ می‌توان ضمن مهار و کاهش آثار و پیامدهای توفان‌های گردوغبار بر این چالش فرامرزی فائق آمد. امروز در حالی که همه ما شایسته تقدیر برای حضور موثر در این اجلاس بین‌المللی هستیم؛ نباید از یاد ببریم که گام‌های سخت‌تر و چالش برانگیزتری در پیش‌رو خواهیم داشت که تنها و تنها با مشارکت و همکاری همه‌جانبه و خلل‌ناپذیر قادر به غلبه بر آن‌ها خواهیم بود.

کد خبر: ۲۴۲٬۳۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha