۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴
رغبت کشورها به تاسیس بانک در ایران| حضور بانکهای خارجی در کشور تحریم ها را خنثی می کند
«بازار» گزارش می دهد

رغبت کشورها به تاسیس بانک در ایران| حضور بانکهای خارجی در کشور تحریم ها را خنثی می کند

کارشناسان می گویند؛ کسب ارزآوری و افزایش حجم مبادلات تجاری کشور، نیازمند توسعه روابط با دنیا، راه اندازی بانکهای خارجی در ایران همچنین تمرکز بیشتر بر گسترش پیمانهای دو جانبه پولی است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با آنکه ایران از ظرفیت های قابل توجه ای در بخش های مختلف اقتصادی برخوردار بوده و دارای ذخائر غنی طبیعی، منابع و معادن فراوان خدادادی است، اما تحریم های ناجوانمردانه بین المللی علیه کشورمان باعث شده است که متناسب داشته های موجود ارزآوری چندانی نصیب کشور نشود چرا که ارتباط بانکی ایران با دنیا قطع بوده و این مشکل محدودیتهای زیادی را برای کسب ارزآوری ایجاد کرده است.

هر چند ایران توان تولید و تامین بخش عمده ای از نیازهای داخلی را دارد ولی تحریم ها نیز با وجود فشارها از یک جهت باعث خوداتکایی و خروج ایران از وابستگی ها شده است، این در حالی است که خیلی از کشورهای دنیا به دلیل برخورداری ایران از محصولات و مواد معدنی و طبیعی تشنه ارتباط با ایران هستند، به همین دلیل با شیوه های مختلف سعی می کنند تا ارتباطات خود را حتی در شرایط تحریم با کشورمان توسعه دهند. تشکیل اتحادیه آسیا و پیوستنن ایران به پیمانهای منطقه ای و بین المللی چون بریکس و شانگهای نیز نکته عطفی است که با همکاری و مشارکت کشورهای عضو در انجام توافقات و پیمانهای اقتصادی، راه پیوستن ایران به خیلی از کشورهای جهان را هموار کرده است.

ایران با توسعه روابط دیپلماسی مسیر راهبردی خود را برای خنثی سازی تحریم ها با ارتباط وسیع با کشورهای دنیا و انجام توافقات و قراردادهای فراوان اقتصادی فراتر از منطقه را به خوبی مشخص کرده و در این راه گام بر می دارد

خنثی سازی تحریم ها با پیوستن ایران به اتحادیه و گروه هایی چون بریکس و شانگهای

رویکردی که اثرات مثبت آن منجر به خنثی سازی تحریم ها و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی کشور با دنیا می شود. علاوه بر این موضوع توجه و تمرکز بر توسعه پیمانهای دو یا چند جانبه پولی با کشورهای عضو اتحادیه های منطقه ای راهکار مناسب دیگری است که از این طریق می توان میزان تعاملات و حجم تبادلات تجاری کشور را با کشورهای عضو افزایش داد.

البته ایران با توسعه روابط دیپلماسی مسیر راهبردی خود را برای خنثی سازی تحریم ها با ارتباط وسیع با کشورهای دنیا و انجام توافقات و قراردادهای فراوان اقتصادی فراتر از منطقه را به خوبی مشخص کرده و در این راه گام بر می دارد، به طوری که هم اکنون ایران در قاره های مختلف شریک اقتصادی دارد و یا قراردهای تجاری زیادی را به امضاء رسانده است.

حال در چنین شرایطی که تحریم های بین المللی علیه کشورمان راه را برای توسعه تجارت و ارزآوری ناهموار کرده است، اما برخی کشورهای دوست و همسایه اقدامات خود را در راستای راه اندازی شعب بانکی در ایران بکار گرفته اند تا با حضور بانکهای خارجی در کشور مسیر تبادل پول متقابلابه خوبی میسر شود. این راهکار در کنار توجه به پیمانهای دوجانبه پولی و رایزنی برای همبستگی با اغلب کشورها با هدف دلار زدایی و کاهش قدرت آن به عنوان ارز برتر، می تواند قدرت دلار را در جهان به تدریج تضعیف کند.

هر چند هم اکنون برخی بانکهای خارجی و موسسات مالی در ایران فعالیت می کنند اما گویا برخی دیگر از کشورهای منطقه خواهان تاسیس بانک در ایران و یا حضور بانک ایرانی در کشورشان می باشند

اقدام خوب در ایجاد بانک مشترک و تاسیس بانکهای خارجی در ایران

همچنین ایجاد بانک های مشترک در ایران نیز راهکار مناسبی است که باید مورد توجه قرر گیرد، البته رئیس کل بانک مرکزی اخیرا اعلام کرد؛ با تصویب قانون حضور بانک‌های خارجی در ایران، شرایط حضور بانک‌های خارجی در ایران تسهیل شده است و به رغم اعمال تحریم‌های اقتصادی و بانکی در حال حاضر شاهد حضور برخی بانک‌های خارجی و یا تاسیس بانک‌های مشترک در ایران هستیم.

هر چند هم اکنون برخی بانکهای خارجی و موسسات مالی در ایران فعالیت می کنند اما گویا برخی دیگر از کشورهای منطقه خواهان تاسیس بانک در ایران و یا حضور بانک ایرانی در کشورشان می باشند.

آنطور که بزرگترین بانک روسیه هفته گذشته اعلام کرد؛ خدمات جدیدی را راه‌اندازی کرده است که به مشتریان خود امکان انتقال پول به ایران را می‌دهد.

به گفته این بانک، این خدمات هم برای افراد و هم برای کسب وکارها با استفاده از حساب‌های "اسبر" در دسترس است.

البته این اولین بانک روسی نیست که قرار است همکاری نقل و انتقال پول را در ایران داشته باشد چرا که امسال دومین بانک بزرگ روسیه یعنی وی‌تی‌بی VTB سرویس مشابهی را در ایران راه‌اندازی و شعبه‌ای را در کشورمان افتتاح کرد. وی‌تی‌بی اولین وام دهنده روسی است که خدمات بانکی را در جمهوری اسلامی ارائه کرده است.

در شرایط تحریم هر اقدامی که بتواند مسیر نقل و انتقال پول را در تبادلات تجاری و اقتصادی تسهیل کند، بی تردید به نفع ما خواهد بود، بنابراین ایجاد کانالهای بانکی با برخی کشورهایی که با آنها مروادات اقتصادی داریم رهگشا است

ضرورت ایجاد کانالهایی برای نقل و انتقال بین المللی پول

مجید رضا حریری، رییس هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره تاثیر راه اندازی بانکهای مشترک خارجی در کشور گفت: در شرایط تحریم هر اقدامی که بتواند مسیر نقل و انتقال پول را در تبادلات تجاری و اقتصادی تسهیل کند، بی تردید به نفع ما خواهد بود، بنابراین ایجاد کانالهای بانکی با برخی کشورهایی که با آنها مروادات اقتصادی داریم رهگشا است و آن را باید به فال نیک گرفت چرا که اکنون ایران به دلیل تحمیل تحریم های بین المللی، مشکلات زیادی در نقل و انتقال پول دارد و این موضوع هزینه های زیادی را برای تجار و فعالان اقتصادی در پی دارد.

وی با بیان اینکه باید با راهکارهای درست و اصولی روش هایی را پیدا کنیم که بتوان در این شرایط، تحریمها خنثی شود، افزود: البته تاسیس و یا راه اندازی بانکهای مشترک در کشور آن هم درزمان تحریم برای تسهیل نقل و انتقال پول هر چند بسیار موثر است اما روش های فرعی می تواند باشد، با این وجود برای اینکه بتوانیم با دنیا ارتباط داشته باشیم، رایزنی برای حذف تحریم ها در چارچوب خاص است، زیرا ایران سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار مبادله اقتصادی با دنیا دارد که هم اکنون در نقل و انتقال پول و انجام فعالیت های اقتصادی بناچار کج دار و مریض کار می کند.

برخی کشورها راغب هستند در ایران بانک تاسیس کنند، این رویکرد کمک می کند تا روابط کشورهایی که بانک مشترک دارند و یا مراودات و تبادلات پولی و اقتصادی با هم دارند در آینده منظم تر شود، اکنون نیز با ورود بانکهایی چون بانک کشور روسیه می شود در انجام امورات اقتصادی قوی تر از قبل عمل شود

رغبت خیلی از کشورها در ایجاد بانک در ایران

رییس هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در ادامه اظهارداشت: البته راه اندازی بانک های مشترک و یا تاسیس بانک خارجی در کشور همچنان مطرح است و چند بانک نیز هم اکنون در این زمینه در ایران فعالیت می کنند، اما آنگونه که گفته می شود برخی کشورها راغب هستند در ایران بانک تاسیس کنند، این رویکرد کمک می کند تا روابط کشورهایی که بانک مشترک دارند و یا مراودات و تبادلات پولی و اقتصادی با هم دارند در آینده منظم تر شود، اکنون نیز با ورود بانکهایی چون بانک کشور روسیه می شود در انجام امورات اقتصادی قوی تر از قبل عمل شود.

حریری اضافه کرد: از آنجایی که مراودات اقتصادی و تبادلات تجاری ایران بیشتر با کشورهای منطقه است با راهکارهای کارشناسانه چون توسعه پیمانهای دو جانبه پولی می توان انجام فعالیتهای اقتصادی را در شرایط تحریم آسان نمود، این امکان هم اکنون در کشورهای منطقه بخصوص اعضای اتحادیه میسر است، بنابراین نباید از چنین فرصتهایی غافل ماند، تا با رایزنی ها بتوان ارتباط اقتصادی را با کشورهای منطقه و حتی جهان برقرار کرد.

حجم تجارت ایران در دنیا به دلیل برخورداری از ظرفیت های فراوان بالاست، با این وجود توجه به پیمانهای دو یا چند جانبه پولی با کشورهایی که با ایران مراودات اقتصادی دارند ضروری است

ضرورت توجه به توسعه روابط با دنیا با ایجاد پیمانهای دو جانبه پولی

مسعود دانشمند، دیگر عضو اتاق بازرگانی ایران نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: درست است که هر اقدامی برای تسهیل تجارت و نقل و انتقال پول ضروری است اما باید چشم انداز به گونه ای باشد که مسیر ارتباط با دنیا با شگردهای خاصی هموار شود چرا که حجم تجارت ایران در دنیا به دلیل برخورداری از ظرفیت های فراوان بالاست. با این وجود توجه به پیمانهای دو یا چند جانبه پولی با کشورهایی که با ایران مراودات اقتصادی دارند ضروری است.

وی افزود: برخی بانکهای مشترک در ایران اقداماتی را انجام می دهند که به نظر می رسد فعالیت آنها شاید محدود به دو سه کشور باشد با این وجود بایستی علاوه بر توجه به حضور بانکهای خارجی در ایران تمرکز در شرایط تحریم، بیشتر روی انجام پیمانهای دو یا چند جانبه پولی با کشورهای طرف معامله تجاری شود.

بنا به این گزارش هم اکنون ایران با خیلی از کشورها تبادلات تجاری و اقتصادی دارد و از کانالهای مختلف اقدام به نقل و انتقال پول می کند چرا که کشور در شرایط تحریم قرار دارد اما اقداماتی را در راستای تاسیس بانکهای مشترک یا حضور بانک های خارجی در ایران به کار گرفته شده است، اقدامی که به گفته کارشناسان می تواند در صورت توسعه برای خنثی سازی تحریم ها راهگشا واقع شود.

کد خبر: ۲۴۲٬۳۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha