۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
اختلافات میان اعضای گروه ۲۰، بیانیه پایانی را چالش برانگیز کرده است
یک مقام آمریکایی:

اختلافات میان اعضای گروه ۲۰، بیانیه پایانی را چالش برانگیز کرده است

یک مقام آمریکایی ساعاتی پیش از آغاز اجلاس سران گروه ۲۰ گفت: دستیابی به توافق بر سر بیانیه نهایی مشترک این اجلاس چالش های جدی وجود دارد که مسئله جنگ اوکراین یکی از مهم ترین آنهاست.

به گزارش بازار، این مقام آمریکایی گفت: اختلافات میان اعضا بر سر مسائل کلیدی بین‌المللی، به‌ویژه جنگ روسیه علیه اوکراین، دستیابی به توافق بر سر بیانیه ویژه را به چالشی تبدیل می‌کند.

این مقام با اشاره به باشگاه کوچک‌تر قدرت‌های صنعتی دموکراتیک، که همگی متحدان آمریکا هستند، گفت: بیانیه در این قالب همیشه چالش‌برانگیزتر از دیگر ائتلاف‌ها مثلاً در گروه ۷ است. گروه ۲۰ یک نهاد متنوع تر با طیف وسیع تری از دیدگاه ها است، به ویژه در مورد برخی از مسائل جهانی، توافق بر بیانیه مشترک گروه ۲۰ چالش برانگیز خواهد بود.

به گزارش ایرنا، گروه بیست (جی۲۰) یک ائتلاف قدرتمند به منظور همکاری های اقتصادی بین المللی است. این گروه نقش مهمی در شکل‌دهی، تقویت ساختار و تصمیم‌گیری جهانی در تمام مسائل مهم اقتصادی بین‌المللی ایفا می‌کند. این ائتلاف در پی بحران اقتصادی و مالی جهانی در سال ۲۰۰۷ به سطح سران کشورها/دولت ها ارتقا یافت و در سال ۲۰۰۹ به عنوان «مجمع برتر همکاری های اقتصادی بین المللی» معرفی شد.

اتحادیه اروپا، آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، انگلستان و ایالات متحده آمریکا ۲۰ عضو گروه ۲۰ هستند که در بین ۲۰ اقتصاد برتر جهان قرار دارند.

اجلاس سران گروه ۲۰ هر سال با یک ریاست دوره ای برگزار می شود. گروه ۲۰ در ابتدا بیشتر بر مسائل کلان اقتصادی متمرکز بود، اما از آن زمان به بعد دستور کار خود را به تجارت، توسعه پایدار، بهداشت، کشاورزی، انرژی، محیط زیست، تغییرات آب و هوا و مبارزه با فساد گسترش داد.

رییس دوره‌ای گروه ۲۰ مسئول گردآوری دستور کار گروه ۲۰ با مشورت سایر اعضا و در پاسخ به تحولات اقتصاد جهانی است، هند از ۱ دسامبر ۲۰۲۲ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ ریاست گروه ۲۰ را بر عهده دارد.

کد خبر: ۲۴۲٬۳۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha