۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
کشورهای توسعه‌ یافته به محیط زیست ضربه می‌زنند
رئیس جمهور:

کشورهای توسعه‌ یافته به محیط زیست ضربه می‌زنند

رئیس جمهور گفت: کشورهای توسعه یافته صرفا به توسعه صنعتی و ابزار نظامی خود فکر می‌کنند که این ظلم به بشر و محیط زیست است.

به گزارش بازار، سید ابراهیم رئیسی در نخستین اجلاس بین المللی مقابله با توفان های ماسه و گرد و غبار به میزبانی کشورمان و با شرکت نمایندگانی از ۵۰ کشور، با بیان اینکه دغدغه محیط زیست یک دغدغه عمومی است و مربوط به یک اقلیم و کشور خاص نیست، تصریح کرد: امید است این‌ نشست هم اندیشی، هم گرایی و تصمیم مشترک کشورها برای حفظ محیط زیست، نشست مبارکی باشد.

وی در ادامه با بیان کرد: آنچه در مورد پدیده گرد و غبار و حفظ محیط زیست لازم است بدانیم آن است که خداوند متعال قانونی را در طبیعت قرار داده که ضمن آنکه بشر از آب و خاک و هوا و فضا بهره برداری می‌کند باید بر قوانین حاکم بر طبیعت احترام بگذارد اگر قانون حاکم بر دریاها و جنگل ها و محیط زیست شکسته شود، خطر آن متوجه همه موجودات و طبیعت است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حافظان ‌محیط زیست همه دولت ها و سازمان های بین المللی منطقه ای و فرامنطقه ای خود را برای کشف و احترام به این قوانین باید موظف بدانند، از دلایل مهم‌ گرد و غبار را خشکسالی و کمبود نزولات آسمانی دانست و گفت: موضوع آب و مدیریت بر منابع آبی بسیار حائز اهمیت است، یکی از علل گسترش گرد وغبار بدون تردید استفاده نادرست از منابع آبی است.

آیت الله رئیسی توسعه یافتگی بدون توجه به محیط زیست و تولید آلاینده ها را از دیگر عوامل توسعه گرد و غبار برشمرد و تاکید کرد: این از نکات قابل توجه است که بشر به آن مبتلا است. کشورهای توسعه یافته فقط به توسعه صنعتی و توسعه ابزار نظامی خود فکر می کنند که این ظلم به بشر و محیط زیست است.

وی همفکری و همگرایی و مشارکت کشورها را راه حل پیدا کردن درمان این درد مشترک عنوان کرد و بیان کرد: قطعنامه های سازمان‌ ملل صادر شده است و سازمان های منطقه ای و بین المللی اقداماتی داشته اند، که نسبت به این دغدغه ها باید قدردان بود اما باید بررسی کرد که کشورهای توسعه یافته و نظام سلطه و کشورهای سلطه گر که فقط به قدرت صنعتی و نظامی فکر می‌کنند به چه میزان به این قطعنامه ها توجه کرده اند؟

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید برای قطعنامه های سازمان ملل و زیست محیطی ضمانت اجرا وجود داشته باشد، اظهار کرد: در غیر این صورت صاحبان قدرت محیط زیست را به خطر می اندازند.

وی خطاب به حاضران در این اجلاس با بیان اینکه احساس بسیار خوبی است که به منظور هم‌اندیشی و کار مشترک در حفظ محیط زیست گردهم آمده‌اید، گفت: این همگرایی باعث می‌شود که کشورهای توسعه یافته دریابند نباید فقط با نگاه اقتصادی به مسائل مشترکی که برای بشریت مهم است نگاه کنند بلکه منافع مردم و حفظ محیط زیست نیز امری بسیار ضروری و قابل توجه است.

رئیس جمهور افزود: حفظ محیط زیست نباید تحت تاثیر مسائل سیاسی باشد چرا که اگر تحت تاثیر مسائل سیاسی و تعارفات معمول دیپلماسی قرار بگیرد راه به جایی نمی‌برد.

وی با اشاره به اینکه تعارفات دیپلماسی و سیاسی باید برای حوزه های مربوطه باشد و حفظ محیط زیست یک اقدام بشری و موضوع مشترکی است که باید خارج از تعارفات دیپلماسی و سیاسی درباره آن اندیشه کرده و در مرحله اقدام بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای کار را دنبال کرد.

رئیسی تصریح کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هرگونه توسعه یافتگی، سلب از محیط زیست شناخته شده است اگر صنعت می‌خواهد پیشرفت کند باید نگاه زیست‌محیطی را در آن درنظر گرفت که آیا محیط زیست در آن حفظ می‌شود یا خیر؟

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: لذا توسعه «آری» اما به خطر انداختن محیط زیست «هرگز» این اصلی است که در قانون اساسی ما به رسمیت شناخته شده است و همواره مورد توجه فعالان اقتصادی و کارآفرینان قرار داشته است.

رئیسی گفت: برای توسعه باید به این مساله توجه کرد که در کنار آن محیط زیست به خطر نیفتد زیرا این دو در کنار یکدیگر قابل توجه است.

وی با تاکید بر اینکه مساله محیط زیست مربوط به یک کشور یا اقلیم یا منطقه نیست بلکه موضوع مشترکی است که همه باید نسبت به آن اندیشه کنند و نیازمند نگاه مشترک است، یادآور شد: پیشنهاد من به این نشست این است که نگاه مشترک به محیط زیست به دور از هرگونه شائبه‌های سیاسی و دیپلماسی متعارف و معمول باشد و راهکارهای مناسب برای حل مشکل آن اندیشیده شود.

رئیسی عنوان کرد: در این ارتباط استفاده از مراکز علمی و تحقیقاتی در تصمیم گیری ها بسیار تاثیرگذار است. مراکز علمی، دانشگاهی و پژوهشگاه های کشور ما کارهای بسیاری انجام داده‌اند و در این رابطه صاحبنظر هستند.

کد خبر: ۲۴۲٬۲۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha