۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
توجه رسانه ها به توسعه تجاری ایران و  پاکستان تا ۱۰ میلیارد دلار
بررسی بازتاب رسانه های خارجی سفر رئیسی به پاکستان

توجه رسانه ها به توسعه تجاری ایران و پاکستان تا ۱۰ میلیارد دلار

شبکه‌های خبری بین المللی از جمله رویترز، الجزیره، ای بی سی، هندوستان تایمز، ایندیا اکسپرس و دهها خبرگزاری مطرح بین المللی سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان را مورد بررسی قرار دادند.

بازار، گروه بین الملل: سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به پاکستان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین المللی به ویژه هندی داشته است. اما مهمترین نکته تکراری که روی آن زوم بوده اند توسعه روابط اقتصادی به ۱۰ میلیارد دلار است.
شبکه‌های خبری بین المللی از جمله رویترز، الجزیره، ای بی سی، هندوستان تایمز، ایندیا اکسپرس و دهها خبرگزاری مطرح بین المللی سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان را مورد بررسی قرار دادند.

توجه رسانه ها به توسعه تجاری ایران و  پاکستان تا ۱۰ میلیارد دلار


رویترز در صفحه اول و در صدر اخبار خود نوشت: رئیس جمهور ایران قول داد تجارت با پاکستان را به ۱۰ میلیارد دلار در سال افزایش دهد. «ابراهیم رئیسی»، رئیس جمهور ایران و «شهباز شریف»، نخست وزیر پاکستان در طی سفر رئیس جمهور ایران به اسلام آباد متعهد شدند تجارت بین اسلام آباد – تهران را به ۱۰ میلیارد دلار در سال افزایش دهند. این دیدار در حالی انجام می شود که این دو همسایه مسلمان پس از حملات نظامی بی سابقه در سال جاری به دنبال بهبود روابط هستند. پاکستان و ایران علیرغم تعدادی از پیمان‌های تجاری، سابقه روابط پرتنشی داشته‌اند و اسلام‌آباد از نظر تاریخی به عربستان سعودی و ایالات متحده نزدیک‌تر است.
رویترز در ادامه نوشت: علاوه بر افزایش حجم تجارت بین دو کشور، مهمترین توافق آنها توجه به قرارداد عرضه گاز متوقف شده است که در سال ۲۰۱۰ برای ساخت یک خط لوله از میدان گازی جنوب فارس ایران به استان های جنوبی پاکستان امضا شد. علیرغم نیاز شدید پاکستان به گاز، اسلام آباد هنوز ساخت بخشی از خط لوله خود را آغاز نکرده است و دلیل آن نگرانی از تحریم های ایالات متحده است - نگرانی ای که تهران آن را رد کرده است.

توجه رسانه ها به توسعه تجاری ایران و  پاکستان تا ۱۰ میلیارد دلار


الجزیره
نیز در صدر اخبار خود نوشت: چرا رئیس جمهور ایران به پاکستان سفر می کند؟ «ابراهیم رئیسی» چند روز پس از حملاتی که ایران و اسرائیل علیه یکدیگر انجام دادند، در یک سفر سه روزه برای گفتگو در مورد روابط منطقه ای و دوجانبه در پاکستان به سر برد. رئیسی روز دوشنبه در حالی وارد اسلام آباد پایتخت پاکستان شد که هدف دو همسایه تقویت روابط اقتصادی، مرزی و انرژی است.
این روزنامه در ادامه نوشت: ایران و پاکستان سابقه روابط آشفته‌ای دارند و هر دو یکدیگر را به ناتوانی در مهار گروه‌های مسلح متهم می‌کنند. تنش های مرزی در ژانویه زمانی که ایران حملات هوایی را در مرز پاکستان انجام داد و دو کودک را کشتند، تشدید شد. اما اکنون دو همسایه تصمیم گرفتند تنش ها را کاهش دهند و تهران دیپلمات ارشد خود را به اسلام آباد رساند تا روابط را بهبود بخشد. همچنین دو کشور توافق کردند که با خطر تروریسم به ویژه در منطقه مرزی مقابله کنند.


چرا رابطه پاکستان و ایران حیاتی است؟
تحلیلگران سیاست خارجی در پاکستان علیرغم تنش های مرزی از تعامل مجدد با ایران حمایت کرده اند. پاکستان با هند و افغانستان دارای مرزهای مشکل است. «ملیحه لودی»، دیپلمات کهنه کار پاکستانی در پی تنش های مرزی ژانویه گفت: داشتن یک رابطه عادی و باثبات با ایران برای پاکستان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و همچنان همینطور است.
علاوه بر این اسلام آباد و تهران به دنبال تقویت تجارت دوجانبه هستند که در حال حاضر بیش از ۲ میلیارد دلار است. این دو همسایه روابط فرهنگی و مذهبی نزدیکی دارند و سالانه ده‌ها هزار نفر از اقلیت شیعه پاکستانی برای زیارت به ایران می‌روند. رئیس جمهور ایران در آستانه سفر خود برای تجارت دوجانبه ۱۰ میلیارد دلار هدف گذاری کرد و گفت: سطح روابط اقتصادی دو کشور با سطح روابط سیاسی برابری نمی کند.

توجه رسانه ها به توسعه تجاری ایران و  پاکستان تا ۱۰ میلیارد دلار


ای بی سی نیز نوشت: رئیس جمهور ایران در میان تدابیر شدید امنیتی برای سفر ۳ روزه وارد پاکستان شد. در طی این سفر رهبران ایران و پاکستان در نشستی که به دنبال رفع شکاف دیپلماتیک بود، بر تقویت همکاری‌های اقتصادی و امنیتی توافق کردند. رهبران دو کشور در مورد طیف وسیعی از مسائل دوجانبه گفتگو کردند و متعهد شدند برای مبارزه با تروریسم همکاری کنند. آنها بار دیگر بر محکومیت جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه تاکید کردند.
ای بی سی نوشت: این دیدار پس از حملات مستقیم بی سابقه ایران به اسرائیل و واکنش آشکار اسرائیل صورت می گیرد. پاکستان از جمله کشورهایی است که به دلیل موضوع تشکیل کشور فلسطین، هیچ رابطه دیپلماتیک با اسرائیل ندارد.

توجه رسانه ها به توسعه تجاری ایران و  پاکستان تا ۱۰ میلیارد دلار

هندوستان تایمز، یکی از مهمترین رسانه های هند نیز در صدر اخبار خود به سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان پرداخت و نوشت: در پاکستان رئیس جمهور ایران به اسرائیل هشدار داد: «اگر رژیم صهیونیستی حمله کند....»
در جریان سفر سه روزه ابراهیم رئیسی به پاکستان، وی به اسرائیل هشدار داد که حمله به خاک ایران منجر به تغییر اساسی در پویایی می‌شود و اگر رژیم صهیونیستی یک بار دیگر مرتکب اشتباه شود و به خاک مقدس ایران حمله کند، اوضاع فرق می کند و معلوم نیست چیزی از این رژیم باقی می ماند یا خیر.
هندوستان تایمز همچنین نوشت: در تلاش برای ترمیم روابط پس از حمله نظامی دو کشور به یکدیگر در اوایل سال جاری، نخست وزیر شهباز شریف و رئیس جمهور رئیسی هشت توافقنامه را در اسلام آباد امضا کردند که شامل ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی مشترک بود. رئیسی در نشست خبری مشترک روز دوشنبه بر ضرورت افزایش تجارت دوجانبه پاکستان و ایران به حدود ۱۰ میلیارد دلار ظرف سه تا چهار سال آینده تاکید کرد.

توجه رسانه ها به توسعه تجاری ایران و  پاکستان تا ۱۰ میلیارد دلار


روزنامه هندو در واکنش به سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان نوشت: رئیس جمهور ایران اولین سفر خود به پاکستان را به پایان رساند. سفر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به پاکستان، اولین سفر یک رئیس دولت به اسلام‌آباد پس از انتخابات سراسری ۸ فوریه بود. رئیس جمهور ایران، اولین سفر سه روزه خود به پاکستان را در ۲۴ آوریل به پایان رساند و گفت و گوهای «مثمری» با رهبری عالی کشور از جمله فرمانده ارتش برای مبارزه با تروریسم و تقویت روابط تجاری دوجانبه داشت.
رئیسی در این سفر گفت: تهران آماده تبادل قدرت خود در صنعت، علم و فناوری با پاکستان است و در عین حال عزم خود را برای رفع موانع تجاری بین دو همسایه نشان می‌دهد. به گزارش وزارت امور خارجه، دو طرف در این سفر مذاکرات سازنده ای داشتند و کشور حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام کردند و از اسرائیل خواستند حمله به غزه را متوقف کند.
در عرصه فرهنگی نیز آقای رئیسی روز سه شنبه در لاهور مورد استقبال «مریم نواز»، وزیر پنجاب قرار گرفت. او از مقبره علامه محمد اقبال که در ایران به اقبال لاهوری شهرت دارد و به خاطر شعر فارسی اش مورد احترام است، زیارت کرد. آقای رئیسی و خانم نواز بر تعهد خود به تقویت تبادلات فرهنگی و تقویت ارتباطات مردم با مردم تاکید کردند.

توجه رسانه ها به توسعه تجاری ایران و  پاکستان تا ۱۰ میلیارد دلار


ایندیا اکسپرس دیگر روزنامه هندی نیز نوشت: در بحبوحه تنش در خاورمیانه، رئیس جمهور ایران به پاکستان سفر کرد. رئیسی روز دوشنبه با شهباز شریف نخست وزیر پاکستان دیدار کرد. آنها در مورد راه های بهبود روابط کشورهای خود بحث کردند و از نیروی بیش از حد استفاده شده توسط نیروهای اسرائیلی در غزه انتقاد کردند. ایران و پاکستان توافق کردند که تجارت خود را به ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهند و یک طرح مشترک برای مقابله با مشکلات مشترک مانند تروریسم ایجاد کنند. آنها هشت توافقنامه و یادداشت تفاهم را برای همکاری در زمینه هایی مانند امنیت، تجارت، علم و فناوری، بهداشت حیوانات، فرهنگ و مسائل حقوقی امضا کردند.
ایندیا اکسپرس در مورد اهمیت این سفر نوشت: زمان سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان به دلیل افزایش تنش ها در خاورمیانه نامشخص بود. ایران اخیراً در تلافی حمله هوایی به کنسولگری خود در دمشق، حمله موشکی و پهپادی قابل توجهی را به اسرائیل انجام داده بود. این دیدار از آنجایی حائز اهمیت است که هم پاکستان و هم ایران قصد دارند روابط خود را پس از حملات موشکی که در ژانویه مبادله کردند، بهبود بخشند.پاکستان همچنین امیدوار است بحران طولانی مدت انرژی خود را از طریق پروژه مشترک گازی با ایران حل کند که می تواند رشد اقتصادی این کشور را تقویت کند.

کد خبر: ۲۸۴٬۳۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha