۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
مزایای ساخت پروژه «ایران رود» در شرایط کمبود آب ایران|تحریم امریکا و هزینه بسیار بالا فعلا مانع است!
گفتگوی بازار با متخصص مسائل انرژی خزر؛

مزایای ساخت پروژه «ایران رود» در شرایط کمبود آب ایران|تحریم امریکا و هزینه بسیار بالا فعلا مانع است!

دکتر باباخانی می گوید: در حالیکه پروژه ایران رود یک فرصت طلایی در اتصال نقاط شمالی به مناطق جنوبی و حل چالشهای آب، اقتصاد، حمل و نقل و محیط زیست را ایجاد می کند، با چالشهای جدی هم مواجه است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: ایده و طرح ساخت کانال آبی که دریای عمان و خلیج فارس را به دریای خزر در شمال ایران متصل کرده و مسیری برای کشتیرانی و موجبات تغییر اساسی اقلیم نواحی مرکزی ایران و همچنین منبع تامین آب برای صنایع سنگین است، حدود ۲۰ سال پیش مطرح شد. در حالی که این طرح که با نام ایرانرود شناخته می‌شود، طرحی بلند پروازانه و از بسیاری جهات درخور توجه است، اما هنوز عملیاتی نشده و در حد پیشنهاد باقی مانده است.

در حالی که طرح ساخت این کانال آبی در حال بررسی از سوی گروههای مختلف و دفاتر مطالعاتی است، برخی از کارشناسان معتقدند که در حالی که مزایایی بی شمار اقتصادی این طرح بسیار است، ایران رود آنقدر جذاب خواهد بود که با وجود سختی اجرا نمی‌توان از آن گذشت و از طرفی به شکلی باید انجام شود که با حداقل مشکلات زیست محیطی، دغدغه مخالفان را پاسخ دهد؛ چرا که عده ای به ویژه فعالان محیط زیست، با برشمردن معایب، اجرای آنرا فاجعه می‌دانند.

در همین راستا و بر اساس اهمیت موضوع ساخت طرح «آبراه شمال و جنوب»، خبرنگار بازار گفتگویی با دکتر «لیلا باباخانی» دکترای جغرافیای سیاسی و متخصص مسائل انرژی خزر و کارشناس ارشد آسیای مرکزی و شبه قاره انجام داده که در ادامه می خوانیم.

مزایای ساخت پروژه «ایران رود» در شرایط کمبود آب ایران|تحریم امریکا و هزینه بسیار بالا فعلا مانع است!

* طرح ساخت کانال اتصال دریای خزر به خلیج فارس اگرچه تاکنون به‌طور رسمی و با جدیت مطرح نشده‌ و پیگیری است، اما دارای موافقانی است و برخی کارشناسان طرح‌هایی برای ساخت این کانال از مسیرهای مختلف ارائه کرده‌اند. دیدگاه شما در رابطه با راه اندازی این پروژه اتصال دریای خزر به خلیج فارس و مزایایی که می تواند به همراه داشته باشد، چیست؟

سالهاست که یکی از دغدغه های ملی ایرانیان مسئله کمبود آب است. از آنجا که ایران بین دو منبع عظیم آب (در شمال و جنوب) کشور قرارگرفته؛ ایده اتصال پهنه‌های آبی شمال و جنوب کشور، برای برون رفت بحران آبی، از چند دهه پیش تاکنون مطرح شده، اما تا امروز به دلایلی از قبیل: تحریم پروژه توسط آمریکا، هزینه بسیار بالا و چالش زیست‌محیطی، اجرایی نشده است.

در همین راستا، به نظر می رسد که باید روی این ابر پروژه، تحقیقات علمی کامل و جامعی انجام شود. تمامی مشکلات زیست محیطی احتمالی اعم از به هم خوردن اکوسیستم، تغییرات اقلیمی، معضلات زمین شناسی، دریایی و هوایی؛ سود و زیان اقتصادی، حوادث طبیعی مانند زلزله، زیر آب رفتن شهرها و روستاها و همچنین بحث حقوقی، بطور کامل بررسی شده و ایراد و اشکالات طرح برطرف گردد.

ایده اصلی این طرح در دهه ۱۳۴۰ توسط یک پروفسور ایرانی بنام هومان فرزاد مطرح شد. طبق این طرح، آب دریای عمان به مناطق کویری ایران آورده و هشت دریاچه تشکیل شد. پس از آن، چند طرح دیگر نیز ارائه گردید، اما جدی‌ ترین مطالعات، توسط جهاد سازندگی در دهه هفتاد صورت گرفت. چهار ﻣﺴﻴﺮ غربی، ﻣﻴﺎنی و دو مسیر ﺷﺮقی، ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد شد و در ﻧﻬﺎﻳﺖ یکی از ﮔﺰﻳﻨﻪ‌ﻫﺎی ﻣﺴﻴﺮ ﺷﺮقی، انتخاب ﺷﺪه و گزینه های اﻗﺘﺼﺎدی، اﺟﺘﻤﺎعی، زﻳﺴﺖ محیطی، ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ و غیره بر روی اﻳﻦ ﻣﺴﻴﺮ بررسی ﺷﺪ. مسیر فوق از جنوب شرق دریای خزر شروع شده و پس از گذر از ارتفاعات البرز و کویرهای شرقی ایران، در استان هرمزگان به دریای عمان وصل می شود. یک کانال آبی دو هزار کیلومتری که انجام آن حدود بیست سال طول میکشد.

انجام طرح ایران رود موجب افزایش قدرت منطقه ای و بین‌المللی کشورمان خواهد شد، ضمن اینکه به ایجاد درآمد ارزی و رشد توسعه و آبادانی کشور نیز کمک خواهد کرد

در حالی که طرح اتصال دریای خزر به خلیج فارس یک فرصت طلایی در اتصال نقاط شمالی به مناطق جنوبی کشور و حل چالشهای آب، اقتصاد، حمل و نقل و مسائل زیست محیطی ایجاد می کند، از منظر جغرافیای سیاسی هم بسیار راهبردی است. در حقیقت، موقعیت جغرافیایی ممتاز جمهوری اسلامی که در شاهراه اتصال بین قاره ای قرار گرفته، سبب شده که عموما ایران به مسائل کلان کشور نه از نگاه ملی بلکه از دیدگاه منطقه ای وحتی جهانی می نگرد.

با توجه به اینکه سه کشور جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در حاشیه دریای خزر، دسترسی به دریای آزاد ندارند و کشور پهناور روسیه هم از قدیم الایام در حسرت دسترسی به آبهای گرم جنوب ایران بوده است، انجام طرح ایران رود موجب افزایش قدرت منطقه ای و بین‌المللی ایران خواهد شد

با توجه به اینکه سه کشور جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در حاشیه دریای خزر، دسترسی به دریای آزاد ندارند و کشور پهناور روسیه هم از قدیم الایام در حسرت دسترسی به آبهای گرم جنوب ایران بوده است، انجام این طرح موجب افزایش قدرت منطقه ای و بین‌المللی کشورمان خواهد شد، ضمن اینکه به ایجاد درآمد ارزی و رشد توسعه و آبادانی کشور نیز کمک خواهد کرد.

جلوگیری از روند مهاجرت شهرهای حاشیه کویر به شهرهای بزرگ با ایجاد اشتغال و احیای زمینهای کشاورزی از طریق رطوبت دریاچه ها، حفظ فرهنگ، تاریخ، آداب و رسوم و زبان مناطق مرکزی ایران با جلوگیری از مهاجرت آنها، کنترل شنهای روان دشتهای کویر وجلوگیری از بیابان زایی جازموریان، کویرلوت و دشت کویر، ایجاد کانال بین‌المللی ترانزیت کالا و مسافران داخلی و خارجی، درآمدزایی سرشار ناشی از انتقال انرژی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها از آسیای مرکزی_قفقاز به خلیج فارس، رشد صنعت توریسم با ایجاد زیرساخت‌ ها مانند فرودگاه‌ و گسترش صنایع، دستیابی به آب آشامیدنی، ایجاد راه های آبرسانی و مبارزه با خشکسالی و چندین برابر شدن ارزش ژئوپلیتیکی ایران در جهان نیز از دیگر مزایای انجام این طرح است.

* بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست درباره پیامدهای منفی این طرح به ایران هشدار داده‌اند. از نظر شما چالشهایی که این کانال می تواند برای ایران به همراه داشته باشد چیست؟

با توجه به اختلاف سطح آب دریای خزر نسبت به آب‌ های آزاد (۲۸ متر پایین تر)، احتمال زیر آب رفتن زمین‌ های شمال کشور و فاجعه زیست‌محیطی است که برای اینکار بایستی از الگوی کانال «پاناما » بهره گرفت. افزون بر این، باید حوضچه وآبگیرهایی ایجاد شود و کارشناسان برای جلوگیری از هرگونه مشکل از قبیل زلزله و فاجعه زیست محیطی لازم است قبل از هر اقدامی همه امور را سنجیده واقدامات لازم را بکار بندند.

چالشهای دیگری مانند زمان بر بودن احداث پروژه؛ مصرف انرژی فراوان جهت پمپاژ حجم بالای آب به ارتفاع ۱۰۰۰ متر و شیرین کردن آب دریا ممکن است مشاهده شود.

* برخی معتقدند که ایران رود طرحی است که در نگاه اول بسیار جذاب و خارق العاده به نظر می رسد، ولی بررسی جزئیات این طرح، چیزی جز رؤیای دست نیافتنی، زیانبار و با اهداف پشت پرده، چیز دیگری را نشان نمی دهد. از نظر شما دلایل مغفول ماندن و عملیاتی نشدن این پروژه تا کنون چه بوده است؟

در خصوص این مسئله که بعد از چند دهه هنوز این طرح عملیاتی نشده دلایل فراوانی دارد. اصلی ترین علت عدم موفقیت، و عملیاتی نشدن آن، ممانعت غرب و تحریم پروژه توسط آمریکا است؛ در حالی که ایالات متحده از سال ۱۹۹۷، این طرح را در فهرست تحریم‌های خود علیه ایران قرار داده است.

دلیل فرعی عدم اجرای ساخت این کانال آبی از شمال به جنوب، هزینه بسیار بالای آن است زیرا طبق تازه ترین محاسبات، اجرای این طرح ۱۴ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت خواهد داشت

حتی شرکت‌ ها و کشورهایی هم که در نظر داشتند در این پروژه به کمک ایران بیایند، از این اقدام سر باز زدند؛ زیرا مجازات‌ های شدید مالی در انتظارشان بود. دلیل فرعی عدم اجرای ساخت این کانال، هزینه بسیار بالای آن است زیرا طبق تازه ترین محاسبات، اجرای این طرح ۱۴ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت خواهد داشت.

* علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست درباره کاهش آب در دریای خزر، به تازگی اظهار کرده که ورودی‌های دریای خزر از سوی کشورهای همسایه مخصوصا ورودی رود ولگا بسته شده است. از طرفی میزان بارش در کل حوزه آبخیز دریای خزر کاهش یافته است. علت این امر چیست؟ آیا روسیه حقابه دریای خزر را قطع کرده است؟

دریای خزر درگذر تاریخ شاهد افزایش و کاهش سینوسی حجم و تراز آب بوده و ساحل نشینان پیش‌روی و پس‌روی آب و تغییر شکل سواحل در برهه‌های زمانی را مشاهده کرده اند. تراز آب خزر در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰ سانتی متر کاهش یافت و پیش بینی می شود در ۲۰ سال آینده تراز این دریا، دو متر دیگر نیز کاهش یابد.

در حالی که غیرعادی شدن نرخ رشد تغییرات‌ نزولی تراز آب دریا نگران کننده است، عوامل بسیاری در کاهش تراز آب دریای خزر دخیل است. تغییرات در اکوسیستم آبی، از دو عامل طبیعی و انسانی سرچشمه میگیرد. که باید عوامل قابل کنترل را تا حدی مدیریت و مهار کرد، از جمله:

- تغییرات اقلیمی و افزایش گرمای زمین ( گرم شدن کره زمین تا حدودی به دلیل عوامل انسانی است)

- کاهش میزان بارش در حوضه آبریز داخلی دریای خزر و افزایش میزان تبخیر در این حوضه

- افزایش مصرف آب، به‌ ویژه در بخش کشاورزی

- ساخت سد های بی شمار روی رودخانه‌های اصلی مانند کورا و ولگا

فرضیه مسدود کردن ولگا توسط روسیه نمی تواند درست باشد. در اینصورت قبل از هر کشوری، خود روسیه زیانهای غیر قابل جبرانی متحمل خواهد شد. با این اقدام، تردد کشتی‌های روسی در ولگا که ۸۵ درصد آب دریای خزر را تامین می‌کند مختل ‌شده و تجارت‌ کالای روسیه نیز متوقف می‌ گردد. همچنین، تالاب‌ های روسیه که بسیار فراتر از تالاب‌ های ایران است بسیار زودتر خشک می‌شوند و صنعت صید ماهی خود را از دست می‌دهد.

با توجه به شرایط هندسی دریای خزر و شیب بسیار کمی که سواحل شمالی دارند، روسها از کاهش سطح آب خزر بیشترین خسارت را خواهند دید

با توجه به شرایط هندسی دریای خزر و شیب بسیار کمی که سواحل شمالی دارند، روسها از کاهش سطح آب خزر بیشترین خسارت را خواهند دید.

کد خبر: ۲۴۲٬۱۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 61
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • وحید محمدی DE ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      96 27
      سلام عالیه خدا کنه هرچه زودتر مطالعات پایان و عملیات اجرایی آغاز گردد
      • علی IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
        0 3
        اصلا مطلب رو خوندی؟ اگه یه طوفان شن بیاد، کل آبراه را مسدود میکنه، ورود شن به آبراه یعنی بردن حجم عظیمی از شن و ماسه بیابان به سمت دریاچه خزر. هزبنه پاکسازی آبراه از هزینه ساختش بیشتره.
    • رمضان سلیم زاده ورزقان IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      45 68
      این طرح برای اولین بار توسط مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی مطرح شده است
      • محمدجواد IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
        0 0
        ایران رود از زمان های خیلی گذشته در دهه ۵۰ یا ۴۰ ایدشو داده بودند . فعلا معضلات سد سازی و تراکم فروشی سردار سازندگی کمر مردم و کشاورزان رو شکونده.
      • احمد IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
        1 0
        اشتباه نکن. این طرح اولین بار حدود شصت سال پیش در رژیم سابق مطرح شد. حتی توافقات اولیه با شوروی هم انجام شد که این طرح رو شوروی ها اجرا کنند. اما با مداخلات آمریکا که دوست نداشت شوروی به خلیج فارس دسترسی داشته باشه ، چند بار به تعویق افتاد. بعدشم شد انقلاب و کلا کنار گذاشته شد.
      • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
        10 3
        مثل اینکه نشنیدید سال ۱۳۴۰ طرحش پیشنهاد شده توسط پروفسور ایرانی اما مشکل رو بیشتر از اینکه در زیست محیطی ببیند در تقسیم شدن ایران می‌دیدند دلیلی که اگر در قبل از انقلاب میشد الان با این گند کاریهای مسؤلان الان دوتا ایران بود
      • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
        11 6
        سلام این طرح قبل از رفسنجانی و در زمان شاه نیز ارائه شده بود طرح ایران رود متعلق به سال‌های پیش از انقلاب است
      • RU ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
        7 1
        این طرح اولین بار دهه ۴۰ مطرح شده و مطالعات اولیه قبل از انقلاب بوده...
      • ابراهیم IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
        0 0
        توی متن نوشته که اولین بار این طرح در سال ۱۳۴۰ توسط پروفسوری ایرانی به نام هومان فرزاد ارایه شده.
    • محمد IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      1 0
      طرحی عالی و دشمن کش است
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      10 2
      عالی هست
    • رامین صفایی IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      0 1
      با توجه به ابنکه از یک سو سطح آب دریای مازندران حدود ۲۷ متر پایین تر از آبهای آزاد بین المللی بوده و اجرای این پروژه باعث به زیر آب رفتن کلیه شهرهای ساحلی حاشیه این دریا می گردد و از سوی دیگر میزان نمک آب دریای مازندران بسیار کمتر از نمک آب خلیج فارس و دریای عمان بوده که به لحاظ زیست محیطی نیز مشکل آفرین خواهد بود نباید این پروژه اجرایی شود
    • حسن IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      0 0
      شما فقط از طریق طرح ایران رود در فصل بارش به دریاچه های شور فلات مرکزی از طریق دریای عمان به میزان کافی آب منتقل کنید انقلاب اقلیمی را رقم خواهید زد
    • حسن IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      1 1
      شما فقط از طریق طرح ایران رود در فصل بارش به دریاچه های شور فلات مرکزی از طریق دریای عمان به میزان کافی آب منتقل کنید انقلاب اقلیمی را رقم خواهید زد
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      7 16
      اجرای این پروژه بسیار خطرناکه چون باعث تقسم ایران خواهد شد بجای این پروژه‌ های من در آوردی با مدیریت صحیح آب و تعامل اصولی با دنیا باعث توسعه پایدار ایران عزیز باشیم.
    • حسین جوادی IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      0 0
      ابتدا ایرانرود لوله ای بسازید و از سازه های فلز و یا بتن و مصالح بومی و منطقه ای استفاده کنید و به مرور گسترش و تکمیل کنید تا همه موارد و فرضیه ها را به درستی بتوانید بررسی کنید و موارد تکمیلی را به آن بیفزایید
    • FR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      9 1
      طرح در دانشگاه صنعتی شریف بررسی میشد ولی نمیدونم به کجا رسید . اول باید دولتمردان تکلیف خودشان را با دانشمندان و با سوادان مشخص کنند . وضعیت تحریم ها را مشخص و حل کنند بعد. چون با وضع موجود و با این سیاست کار بجایی نمی‌رسد.
    • سیدمیثم IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      8 11
      این کار نه تنها رویا نیست بلکه بیشتر شبیه کابوس است. به دلایل زیر ۱ بیشتر به نفع روسیه و کشورهای دیگر است تا ایران ۲ وجود این کانال ایران رو به دوبخش قسمت میکنه و شما حساب کن برای رفتن به مناطق شرقی باید پل داشته باشی ۳ هزینه های فراتر از تصور داره در کل خود ایران که دسترسی به اب های بین‌المللی داره و مشکل کمبود اب رو از طریق لوله کشی به مناطق مرکزی داره خل میکنه. دیگه چه نیازی به این ابراه هست. دخالت در طبیعت جایز نیست مثل همین پروژه های سد سازی که هاشمی رفسنجانی انجام داد و باعث تغییرات اقلیمی فراوان شد.
    • ناشناس IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      0 2
      خشکاندن مناطق پرآب و آباد مانند گیلان مازندران آزربايجان گهگولیه و... و هزینه نمودن برای آبادانی کویرها و زمینهای لم یزرع!!!!؟؟؟؟این با کدام عقل سلیمی جور در میاد؟؟؟؟؟
    • سعید IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      5 8
      سلام تفاوت سطح دارن مگه میشه
    • احمد IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      8 4
      سلام .پروژه بسیار عالی است واقع اگر عملیاتی بشود واقعا نشان می دهد که دولت به ایران اهمیت می دهد و اینده خوبی دارد.
    • کاظمی IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      7 0
      سلام اجرای پروژه ایران رودکشور رابه شاهراه ترانزیت تبدیل می کند مشکل آب بیشتر استان‌ها روحل می‌کند بیکاری ریشه کن میشه
    • کوشا IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      1 2
      برای ایجاد این آبراه باید کوههای البرز به پهنای یک شهرستان شکافته شود و این کل شمال کشور را کویری می کند و به نابودی جنگل ها تمام می شود اساسا عمق و شعاع این آبراه برای عبور کشتی های تجاری مناسب نخواهد بود،آبهای شور این آبراه هیچ برای ایجاد زمین های کشاورزی مناسب نخواهد بود.و سرآخر دستکاری محیط اشتباه محض است
    • احمد IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      0 0
      این طرح اولین بار حدود شصت سال پیش در رژیم سابق مطرح شد. حتی توافقات اولیه با شوروی هم انجام شد که این طرح رو شوروی ها اجرا کنند. اما با مداخلات آمریکا که دوست نداشت شوروی به خلیج فارس دسترسی داشته باشه ، چند بار به تعویق افتاد. بعدشم شد انقلاب و کلا کنار گذاشته شد.
    • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      8 2
      دلیلی نداره.برای حمل و نقل میشه از جاده و راه آهن استفاده کرد
    • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      20 3
      این طرح در ایران قابل اجرا نیست، اینجا چین و یا ژاپن نیست، اینجا ایران با مسولین دزد و پیمانکاران دزدتر و به دنبال آن مهندسین و مجریان دزدتر ، هرگز چنین طرحهایی قابل اجرا نیست، اگهدقرار باشه چنین طرحی شروع بشه، صد در صد خاتمه آن با خاتمه عمر زمین در یکروز خواهد بود. لطفا اینو بعنوان یک جوک و یا یک طرح برای پر کردن صفحات خودتون داشته باشید. از سرمایه ملی خرج چنین خزعبلاتی نکنید.
    • IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      13 3
      ایجاد ایران رود را به روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر واگذار کنید آنها با هزینه خودشان ایران رود بسازند در عوض رایگان از مسیر ایران رود عبور مرور کنند ما هم از ایران رود آب میکشیم و مشکلات کم آبی مان برطرف میشود از ایران هم خودمان رایگان عبور مرور میکنیم،وقتی خیر ایران رود برای روسیه و شرکا است تحت هیچ شرایطی ایران نباید حتی یک سنت بابت ساخت ایران رود هزینه کند
    • ممد IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      0 0
      منم دوس دارم این پروژه اجرا بشه اما یکم ترسناکه اگه جنگ بشه هر قسمت از این رود و بزنن همون شهر زیر اب میره
    • IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      8 2
      80سال از طرح ایران رود میگذره و رانت خواران و اختلاسگران منافع خود را در تحریم های ایران می‌بینند پس از این رویا بافی ها دست بردارید و به فکر چاره باشید چاره کار یا ایران باید با غرب آشتی کند و یا مقداری از دزدی کم شود و پول نفت در اقتصاد ایران کاری انجام دهد در دو صورت نشدنی است پس بهترین کار کوچ اجباری مردم بخت برگشته و نابودی کامل ایران عزیز است
    • IR ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      5 6
      قصه ی شیرینی بود
    • IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      4 5
      طرح محال و مسخره اولا شیب جنوب تاشمال .... ثانیا خزر خودش داره خشک میشه فکرش هم احمقانه هست
    • IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      7 0
      خوبه تو مقاله گفته طرح مربوط به سال 1340است چسابندنش به رفسنجانی
    • محمد IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      1 0
      ایران می تواند از کشورهای حاشیه دریای خزر کمک بگیرد یا مشارکت کنند
    • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      8 2
      متاسفانه این طرح هیچ وقت اجرا نخواهد شد به این دلیل : 1 هزینه بسیار بالا 2 تبخیر سالیانه دشت لوت 6 متر است یعنی تمام نمک موجود در این 6 متر آب باقی می ماند و یک کویر نمک در وسط ایران به جا می گذارد
    • حسن IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      0 0
      بابا خانم دکتر میگه اولین بار توسط پروفسور هومان فرزاد مطرح شده بود و یادم میاد در مجله دانشمند در سال 58به دولت بازرگان پیشنهاد شده بود رفسنجانی بعداً تکرار کرده تازه ایده اون خدا بیامرزد سد گتوند بود که اب شیرین تبدیل کرد به اب شور مثل اب دریای عمان
    • خ IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      0 0
      سلام انتقال آب از دوطرف عالیه و احداث سویزی دیگر در تزدیکترین حالت این دودریا بهم خیلی میتونه کارساز باشه و تقسیم اون جاهای کم آب با مدیریت آب وروشهای نوین آبیاری گاشت درختان مثمر غیر مثمر کم آب در همه حا به مقیاس بالا و رفع الودکی ها و در نهایت با پیشرفت علم تولید آب در مقیاس بالا
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      5 3
      درصورت ساخت جمهوری اسلامی تا ابد ودهر بیمه میشود هم از لحاظ اقتصادی و هم از احاظ امنیتی.....
    • حامد IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      3 4
      این ایده بلند پروازانه پطر کبیر امپراطور تزار روسیه بود وهدف آن عبور کشتی های تجاری وناوگان جنگی روسیه از این آبراه و رسیدن آنها به آبهای بود. اگر کمی منطقی نگاه کنیم کاریست نشدنی و غیر ممکن
    • رحمان IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      2 1
      اگر این جوری باشه که امریکا با متهدانش در منطقه خلیج فارس را به دریای هند متصل می کند و راحت تر به نفت و خلیج فارس دست یابی پیدا می کند
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      9 1
      یادش بخیر تحریم ها کاغذ پاره‌ای بیش نیستند. تحریم ها را تبدیل به فرصت می کنیم حالا تحریم ها نعمتی برای بهانه عدم کارایی شان می باشد
    • امیر IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      0 1
      آب دریای خزر شوری خیلی کمی دارد و موجودات زنده آن بر اساس این شوری زندگی می کنند با سرازیر کردن آب دریای عمان با آن شوری بالا زندگی موجودات دریای خزر نابود خواهد شد ... این چه طرح مسخره ایست که به ذهنتان رسیده است . شیرین کردن آب دریای عمان در حد تشکیل یک رودخانه با آن حجم و عمق که بشود در آن کشتیرانی کرد هم فقط توهم و خیال بافی است . خدا به طراحان این طرح عقل بدهد ....
    • م.م.محبی IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      0 0
      درود بر ملت بزرگ ایران. درود بر کسانیکه برای آسایش و آرامش ملت ایران و حتی دیگر ملت‌ها قدم برمی دارند. برای برون رفت از مشکلات و یک اقتصاد پویا و آسایش و آرامش ملت ایران باید هرچه سریعتر این کار شروع شود. آرزوی سلامتی و سربلندی برای شروع کنندگان و اجراکنندگان این ابر پروژه.....
    • علی IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      5 2
      طرح بلندپروازانه ای.به عنوان یه جغرافی‌دان خدمتتون عرض کنم.بخاطر فاصله زیاد شمال و جنوب وگرما وخشکسالی زیاد بین مسیر امکان موفقیت طرح 50در50است.
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      0 0
      باکمک‌‌روسیه‌وکشورهای‌ساحلی‌خزر‌برای‌پرکردن‌خزرازجنوب‌
    • طالب عباسی IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      5 4
      میگه من تصمیم دارم تو عروسی براخانم یک دست لباس از طلا و الماس تهیه کنم....طرحش هم آماده هست فقط مونده پولش. .. رفیق این طرح خوبه و به منافع کشور .اصلا گل بلبله.. اینجا پولش هم هست ....امکاناتش هم هست... آبشو از کجا میاری؟؟ از خیلج فارس.که نمیشه..اون پایین.. از خزر ؟؟اینجا بر خودش آب نیست هرساله چند متر عقب نشینی می‌کنه از ساحل.......این حجم آب میدونی یعنی چه؟؟ مگر خزر به اقیانوس وصله؟که بشه چنین کاری کرد؟ خدایا چرا ما فکر نمیکنیم؟
      • خواجه پور IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
        0 0
        میزان آب مورد نیاز آبراه ایران رود در سال حدود ۵۰۰-۸۰۰ میلیون متر مکعب است. راه های مختلف برای تامین آب کانال مطرح شده است از جمله طرح زهکشی آب سیل‌های سند به شرق ایران که ظرفیت انتقال 18-25 میلیارد متر مکعب در سال دارد و با ترکیب با آب اقیانوس و شیرین سازی میکروبی دریاچه ۳ برابر آب شیرین تامین شده قابلیت اضافه شدن آب دریا به دریاچه‌‌ها وجود دارد.
    • اشنا IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      0 0
      متخصص ترین مهندسین در طول تاریخ ایران در زمان تشکیل جهاد سازندگی بوده که برکات واثار آن در زمان جنگ بر همگان واضح و روشن بود که بارها سران ارتش و سپاه اذعان داشتند اگر مهندسی جنگ جهاد سازندگی نبود ما پیروز نمی شدیم در پروژه اتصال شما به جنوب تحت عنوان ایران رود در سال ۷۰ مطالعات آن انجام شد ه که اگر بدهکاران بانکی واختلاسگران کمک کنند که پول برگردانده شود کلا ۱۴ میلیارد هزینه دارد
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      1 1
      از طرح قطار سریع السیر اصفهان قم تهران چه خبر طرخهای کوچکتر رو زمین مونده قکر کجا چی کی ....
    • US ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      3 4
      عالیه
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      1 0
      طرح خوبیه بشرطی که مافیای آب بگذاره تا اجرا کنن
    • بابک گیلانی IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      0 0
      بنده صددرصد با این طرحی که ایران را جدا کرده وبه غربی وشرقی تبدیل میکندو ضررش از سودش بیشتر است،مخالفم. برنانه های اقای رفسنجانی هم دیگه مردوداست.چنین طرح غیر قابل قبولی را باید نسل های آینده در صورت توافق اجرا بکنند.
    • رسول IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      0 1
      این طرح در دهه هفتاد ، پس از سالها رکود ، مجددا توسط آقای هاشمی رفسنجانی پیشنهاد و در دستور بررسی قرار گرفت ، ولی تاکنون اجرایی نشده ، اگر این طرح اجرا شده بود ، مشکل کم آبی کشور مهار شده رود .
    • ابوالحسن IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      0 1
      کنار دریای عمان یا خلیج فارس ارتفاع را صفر در نظر بگیریم و فقط 100 کیلومتر به سمت شمال حرکت کنیم به ارتفاع 400 متر میرسیم بعنی عمق کانال 400 متر از سطح زمین پایین تر باید باشد. و البته بیشتر چون حداقل باید 30 تا 80 متر عمق داشته باشد تا کشتی های بزرگ بتوانند در آن رفت و امد کنند. یعنی کنار دریای عمان بابد کانالی بزنیم به عمق 30 متر و عرض 100 متر و شروع به کندن کنیم رو به خزر اگربا فرض اینکه هیچ مانعی پیش رو نباشد و به خزر برسیم قبل از رسیدن به خزر کف کانال فقط دو متر آب بالا می آید و قابل قایق رانی هست برای تفریح و برای کشتیرانی مناسب نیست. پس باید کف کانال در کنار دریای عمان حدود 60 متر باشد که در کنار خزر به حدود 32 متر برسد. مشکل دوم وقتی از کنار دریای عمان دور میشویم رفته رفته ارتفاع زیاد میشود مثلا صد کیلومتر دور تر ارتفاع به 400 متر میرسد و کف کانال از سطح زمین میشود 460 متر کمی بالاتر در حدود سمنان و تهران ارتفاع به بالای هزار میرسد در البرز ارتفاع به بالای چند هزار متر میرسد و عملا کانال جوابگو نیست و باید تونل زده شود. فقط در حوالی کویر سطح کانال به زمین نزدیک تر خواهد بود
    • دکی IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      0 0
      دولت اول معضل آب سیستان را که با یکی دو تا نیروگاه آب شیرین کن حل می‌شود رو حل کند ایران رود پیش کش . این طرح رو چینی ها برای کشور خودشون رو زیر ۵ سال انجام میدن ولی سیتم فعلی دو قرن هم تموم نمیکنه .
    • اورمولی ممد IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      0 0
      دریاچه خزر هم داره خشک میشه با سدهایی که کشورهای حاشیه خلیج فارس زدن و جلوی رفتن آب به خزر را میگیرن دیری نخواهد پایید که آب خزر هم بسیار کم خواهد مثل دریاچه ارومیه که بیش از صد تا سد در کشور خودمون زدن
    • خواجه پور US ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      1 0
      یکی از جدیدترین طرح ها برای ایجاد ایران رود استفاده از ضعف مهلک پاکستان در دره سند است که این دره ظرفیت ذخیره و کنترل سیلاب بسیار محدود و کاهنده‌ای دارد. طرح بدین صورت است که با توجه به اینکه در سیلاب‌های سند شمال ایالت سند به یک دریاچه بزرگ در طول یک ماه تبدیل می ‌شود و میلیون‌ها نفر را متاثر می کند، این آب با تونل ۲۳۰ کیلومتری به کفی بلوچستان منتقل و ذخیره شود و از آنجا با لوله به شهرهای مرزی منتقل و آب اضافه توسط تونل به دشت لوت منتقل و آب شیرین لازم برای شروع ایران رود تامین شود. ظرفیت پروژه بین ۱۸-۲۵ میلیارد متر مکعب آب شیرین در سال است. در واقع مشکل سیلاب دره سند تا حدی حل شود، آب برای ایجاد دریاچه‌ای بزرگ در کفی بلوچستان پاکستان تامین و سایر آب به مصرف شرب و پروژه ایران رود برسد. ۷۰٪ دبی ۲۱۰ م.م.مکعب سند مربوط به سیلاب تابستانه و زمستانه است.
    • ولی IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      0 0
      این طرح محکوم به شکسته اولا بفرض محال این کارصورت بگیرد اکثر شهرها شمال زیر اب میرود ثانیا چند درصد کویر پایین تر از دریاست که میخواهند دریاچه درست کنند ثالثا با14 میلیارد دلار جیپ طراحی‌ها ودالان پر نمیشه تا برسه به اصل کار ولی برای تفریح قصه جالبی بود
    • مهندس جلالی IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      2 0
      این طرح شدنیه فقط درمورد روسیه که نمیشه روش حساب کرد باید نیروی دریایی درقسمت ورودی کانال خزر به ایران و بالعکس قرارداد و امنیت اوکی کرد.درمورد گرمای کویر هم میشه از سایبان گالوانیزه رنگ سفید برروی کانال استفاده کرد که نورخورشید منعکس بشه من مهندس معمارهستم و ازنظر من شدنیه ما در زمان داریوش هخامنشی کانال سوئز رو داشتیم که دریای مدیترانه رو به دریای سرخ متصل میکرد این به مردم بستگی داره که بخوان کشورشون بسازن یانه
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      0 0
      باسلام ودرود پروژه آب رسانی باید برای مناطقی که باکمبود آب روبه‌رو هستند تعریف شود مناطق کم باران وخشک وهمچنین تالاب هایی که بامشکل جدی آب روبرو هستند البته باید گفت که هر کاری در هرزمینه ای که می خواهد انجام شود باید جامع و کامل باشد ومتخصص وکار بلد خودش را می خواهد ونظریه آن شخص یا اشخاص مهم است تا کار به سرانجام برسد به امید سر بلندی و آبادانی ایران عزیز
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      1 0
      در زمان قدیم در ایران دریای مرکزی وجود داشته و به دلایلی خشک میشه در کتاب ایران سرزمین جاوید برید مطالعه کنید که یکی از سواحل آن در کاشان سواحل دیگرش در رابر کرمان بوده
    • ناظم IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
      0 0
      بجای ریختن آب شور دریا به کویر پروژه زهکشی سیل‌های دشت سند (که دره سند ظرفیت ذخیره سازی اش را ندارد) و انتقال با تونل به بلوچستان پاکستان و از آنجا تامین آب شرب شرق ایران و اضافی برای تشکیل یک دریاچه در کویر لوت و تامین آب کانال ایران رود استفاده شود. آب دریا را هم می توان به دریاچه افزود و با شیرین سازی باکتریال در بلند مدت شیرینی آب را کنترل کرد.