۱۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
سنگ بزرگ پای گلخانه داران| پژمردگی گل ها زیر وعده های سبز
بازار گزارش می دهد؛

سنگ بزرگ پای گلخانه داران| پژمردگی گل ها زیر وعده های سبز

ساری- برنامه ایجاد هزار هکتار گلخانه سرپوشیده روی میز مازندران قرار دارد و تحقق آن با روند کنونی و بروکراسی های دست و پاگیر سخت و غیرممکن به نظر می رسد.

بازار؛ گروه استان ها: درحالی مازندران درپی ایجاد گلخانه هزار هکتاری است که فعالان این بخش با چالش های زیادی از جمله قوانین دست و پاگیر و بروکراسی های اداری روبرو هستند و حمایت چندانی از آنان نمی شود.

تعدد مراکز صدور مجوز از یک سو، هزینه های بالای تولید و تعرفه بالای انرژی سبب شده تا تولیدات گل وگیاه در مازندران برای فعالان این بخش صرفه اقتصادی نداشته باشد و تمدید مجوز گلخانه ها نیز به معضل دیگری تبدیل شده است.

مراکز صدور مجوزهای متنوع و ناهماهنگ هستند

غلامرضا گلزار تولیدکننده گل و گیاه در غرب مازنردان با بیان اینکه صنعت گل و گیاه باید با حداقل موانع روبرو باشد، اظهار داشت: اولین مشکلی که پیش روی تولید کنندگان گل و گیاه زینتی در مازندران وجود دارد این است که مراکز صدور مجوزها به قدری متنوع است که این مراکز با یکدیگر هماهنگ نیستند.

تولید کننده گل و گیاه: به دلیل متنوع بودن مراکز صدور مجوز این تشکل برای تمدید و فعالیت خود با موانع روبرو هستند

این تولید کننده گل و گیاه یادآور شد: به دلیل متنوع بودن مراکز صدور مجوز این تشکل برای تمدید و فعالیت خود با موانع روبرو هستند و فرصت نمی‌کند به تولید فکر کنند.

گلزار افزود: تولید کننده یک روز باید در دفتر نظام صنفی و روز دیگر در دفتر نظام مهندسی باشد و در آخر به سازمان جهاد کشاورزی مراجعه کند.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌ های زیادی بر تولید گل و گیاه تحمیل می‌ شود، گفت: دو بازار بزرگ مصرف در حاشیه مازندران وجود دارد ولی به دلیل مشکلات نمی‌ توانیم به آن ورود پیدا کنیم.

سنگ بزرگ پای گلخانه داران| پژمردگی گل ها زیر وعده های سبز

تعدد مراکز تصمیم گیری در صدور مجوزها از جمله مشکلات فراروی تولیدکنندگان گلخانه ها به شمار می رود

تعدد مراکز تصمیم گیری در صدور مجوزها از جمله مشکلات فراروی تولیدکنندگان گلخانه ها به شمار می رود، از این رو برای یکسان سازی و وحدت رویه مقرر شد، سازمان نظام مهندسی کشاورزی به عنوان مرجع صدور مجوز در بخش کشاورزی تا ساخت اتاقک و انباری را به عنوان مکمل گلخانه لحاظ کند.

تمدید پروانه واحدهای گلخانه ای و همچنین رفع دغدغه گلخانه داران در ساخت انبار یا نگهبانی برای نگهداری وسایل و تجهیزات از جمله دغدغه ها است و باید پروانه ساختمانی از سازمان همیاری دریافت شود.

حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که برخی از گلخانه ها نیازمند تمدید پروانه هستند و دسته دیگر برای تکمیل طرح نیازمند تمدید مجوز هستند، افزود:صدور مجوزها باید به صورت سیستمی و هوشمند انجام شود و تقاضای گلخانه داران نیز در ستاد استانی مورد بررسی قرار گیرد.

وی درباره ساخت اتاقگ نگهبانی و انباری در گلخانه ها نیز گفت: مجوز ساخت این انبارها و اتاقک ها نیز باید با کمترین بروکراسی اداری صادر شود و سازمان نظام مهندسی کشاورزی به عنوان مرجع صدور مجوز در بخش کشاورزی، اتاقک و انباری را به عنوان مکمل گلخانه لحاظ کند.

با روند کنونی سطل گلخانه ها به ۱۰۰ هکتار هم نخواهد رسید!

وی با بیان این که باید طبق برنامه مساحت گلخانه های استان به هزار هکتار برسد، گفت: باید روند موجود و بروکراسی های اداری، سطح گلخانه ها به ۱۰۰ هکتار نیز نخواهد رسید، از این رو باید نسبت به رفع مشکلات برنامه ریزی شود.

بروکراسی های اداری و موانع موجود سبب شده تا فرایند ساخت برخی طرح های گلخانه ای در مازندران طولانی شود

بروکراسی های اداری و موانع موجود سبب شده تا فرایند ساخت برخی طرح های گلخانه ای در مازندران طولانی شود و این مسئله این طرح های تولیدی و اقتصادی را زیان ده کرده است. عبدالله مهاجر مشاور عالی اقتصادی اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به این که برخی طرح های گلخانه ای استان دارای پیشرفت ۲۰ درصدی هستند، افزود: دستگاه های اجرایی باید به سرمایه گذار برای ارائه آب و برق تعهد بدهند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که برخی گلخانه ها برای دریافت مجوز سال ها معطل و درگیر بروکراسی اداری هستند، گفت: باید برای رفع مشکل فراروی سرمایه گذاران از ظرفیت شورای گفتگو بهره گرفت تا سرمایه گذاران بی انگیزه نشوند.

سنگ بزرگ پای گلخانه داران| پژمردگی گل ها زیر وعده های سبز

افزایش هزینه های برق و سوخت، نیروی انسانی و مواد اولیه نظیر پلاستیک، گلدان و خاک مورد نیاز، تداوم فعالیت تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است، از این رو احداث گلخانه های جدید و هیدروپونیک بیش از گذشته در استان مازندران احساس می شود.

به سمت گلخانه های بزرگ و هیدروپونیک حرکت کنیم

منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندورود و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس حرکت به سمت گلخانه های بزرگ مقیاس را ضروری دانست و گفت: گلخانه ها باید به سمت کشت هیدروپونیک بروند زیرا نیاز کمتری به آب خواهند داشت.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به حمایت تسهیلاتی از طرح های کشاورزی و گلخانه ای گفت:: برای هرا ۱۰۰ مترمربع گلخانه ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات درنظر گرفته می شود و علاوه براین دستگاه ها و سازمان های مربوطه مانند نظام مهندسی کشاورزی باید تسهیل گری کنند.

در حال حاضر ۴۰۹ هکتار سطح زیر کشت گلخانه‌های مسقف مازندران وجود دارد و طبق برنامه تا پایان سال باید به هزار هکتار برسد و در راستای توسعه کشت گلخانه‌ای در استان مقرر شده است امسال ۱۰۰۰ هکتار گلخانه مسقف در سه ظرفیت بزرگ مقیاس، متوسط مقیاس و کوچک مقیاس در مازندران ایجاد شود.

این گلخانه‌ها در سه زمینه تولید گل و گیاه، سبزی و صیفی جات و لیموترش ایجاد خواهند شد و تحقق اهداف و برنامه ها مستلزم رفع موانع و بروکراسی های اداری است.

کد خبر: ۲۴۲٬۰۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha