۱۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
مدیران استان محروم، از بیکاری زیر ۷.۴درصد دم می زنند؛ تفاوت ارقام و اعداد با حال و روز واقعی افراد
بازار از اردبیل گزارش می دهد؛

مدیران استان محروم، از بیکاری زیر ۷.۴درصد دم می زنند؛ تفاوت ارقام و اعداد با حال و روز واقعی افراد

اردبیل - جوانان اردبیلی این روزها حال و روز خوشی ندارند و حال و هوایشان غبارآلود از نداشتن یک کار مناسب است، همین که می خواهند به آینده شان بیندیشند لکه ها چنبره می زنند بر خواب و خیالشان.

مصطفی محمدی؛ بازار: اردبیل استانی که نامش انگار عجین شده با محرومیت، فقر، بیکاری؛ نه از کارخانه های عریض و طویل َش خبری هست و نه از هتل های چند ستاره اش. انگار ناف اردبیل با خشونت، طلاق، کمبود و نداری بریده شده است.

در این میان جوانان اردبیلی هم حال و روز خو شی ندارند. حال و هوایشان دودی و غبارآلود است. همین که می خواهند به آینده شان بیندیشند لکه های سیاهی چنبره می زند بر خواب و خیالشان.

از آینده شان که می خواهی صحبت کنی؛ دم از بی مرامی روزگار و سرنوشت مبهم شان می زنند؛ در کنار همه ناملایمات اما نقطه اشتراکِ شان ناتوانی در خَرج و مخارج روزمره زندگی و نبود شغل و کار مناسب است.

شرایط زندگی سخت شده است

فرزاد یکی از جوانان تحصیل کرده اردبیلی است که گپ و گفتی داشته با خبرنگار بازار. او می گوید: شرایط زندگی سخت است. ما همچنان امیدواریم اما امیدواری زیاد هم خسته کننده می شود.

نان جوانان در گرو کار پدران| بیکاری در اردبیل موج می زند

فرزاد می گوید: پدر و مادر ما از همان کودکی دیکته کرده اند که درس و کلاس و مدرسه آینده ات را تضمین می کند اما بعد از چندین سال سَرِکلاس درس و دانشگاه رفتن، حالا می بینیم که همه این ها انگار کشک بوده است.

جوان اردبیلی: ما در حال تحصیل بودیم ولی خیلی ها در همان زمان با مدرک دیپلم و حتی پایین تر و تنها به زور زر و دوستی و...، وارد بازار کار شدند

او ادامه می دهد؛ ما در حال تحصیل بودیم ولی خیلی ها در همان زمان با مدرک دیپلم و حتی پایین تر و تنها به زور زر و دوستی و...، وارد بازار کار شدند. با درآمدی که پیدا کردند، کم کم وارد دانشگاه های پولی هم شدند و مدرک هم گرفتند. اتفاقا نمراتِ شان هم از مایی که در سخت ترین شرایط درس خوانده ایم، بیشتر شده است.

حالا آنها با چندین سال سابقه کاری، با مدرک تحصیلی معتبر و معدل عالی اموراتشان می گذرد.

علی روحی دیگر شهروند اردبیلی می گوید: من سه برادر دارم. هر سه بیکاریم. نانِ مان در گرو کار پدرمان است.

خیلی وقت ها خجالت می کشیم از اینکه ۲۰ و چند سال از زندگی مان می گذرد و هنوز هم که هنوز هست سربار پدر و خانواده هستیم. البته که پدرم همیشه می گوید نگران نباشید خدا کریم است.

این حال و روز بسیاری از جوان اردبیلی است. البته در این میان هستند جوانانی که دل از کارهای پشت میزی کنده اند و می خواهند خودشان آقای خودشان باشند. کار می کنند اما نیاز به حمایت دارند.

ادارات در قبال کاری که می خواهند انجام دهند خواهان شراکت با ما هستند

احد عروضی تولیدکننده گل و گیاه در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ما در قالب طرح بام های سبز، پشت بام منازل را به عنوان گلخانه استفاده می کنیم و گل های مختلفی مثل کاکتوس در آن می کاریم.

نان جوانان در گرو کار پدران| بیکاری در اردبیل موج می زند

وی اظهار کرد: ایجاد گلخانه در پشت بام ۱۰۰ متری، اشتغال ۳ _ ۴ نفره را به همراه دارد.

یک تولید کننده: نهادهای متولی هیچ حمایتی از تولیدکنندگان ندارند، ما برای دریافت زمین و کود و...، بارها به جهادکشاورزی، سازمان فضای سبز مراجعه کردیم اما هیچ حمایتی از ما انجام نشده است

تولیدکننده گل و گیاه با بیان اینکه نهادهای متولی هیچ حمایتی از تولیدکنندگان ندارند گفت: ما برای دریافت زمین و کود و...، بارها به جهادکشاورزی، سازمان فضای سبز مراجعه کردیم اما هیچ حمایتی از ما انجام نشده است و در قبال کاری که می خواهند انجام دهند خواهان شراکت با ما هستند.

عروضی افزود: اگر زمینی در اختیار ما به صورت اجاره ای و...، قرار بگیرد قطعا تولیدات متنوعی در بحث گل و گیاه خواهیم داشت.

البته در سوی دیگر آمارهایی از نرخ بیکاری و اشتغال در استان ارائه می شود که صرف نظر از منطبق یا غیر منطبق بودن با واقعیت، با هم همخوانی هم ندارد.

نرخ بیکاری در اردبیل به کمتر از ۷.۴ درصد کاهش یافته است

در همین باره پیشتر محمدمهدی برادران در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: رشد صنعت در کشور در دو سال اخیر جهش دو برابری پیدا کرده و بر اساس آخرین آمارها این رشد به ۹.۵ درصد رسیده است.

نان جوانان در گرو کار پدران| بیکاری در اردبیل موج می زند

وی تصریح کرد: در بسیاری از استان ها ما شاهد کاهش نرخ بیکاری و افزایش فرصت های اشتغال هستیم که در همین استان اردبیل نرخ بیکاری به کمتر از ۷.۴ درصد کاهش یافته است.

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت هماهنگی مدیران استانی را در کنار حضور و اعتماد سرمایه گذاران مؤثر در کاهش نرخ بیکاری اعلام کرد و گفت: در حوزه صنایع کوچک و متوسط ما با پایداری اشتغال نیز روبه رو هستیم که این خود مبنا و محک خوبی برای توسعه همه جانبه است.

برادران استراتژی وزارت صنعت، معدن و تجارت را حمایت از تولید با کیفیت و صادرات محور اعلام کرد و افزود: به زودی وزارت صنعت، معدن و معدن بسته های حمایتی از رشد تولید و سرمایه گذاری را به استان ها ابلاغ می کند تا صاحبان صنایع در مناطق محروم از این بسته های حمایتی و تشویقی بهره مند شوند.

وی به دغدغه تأمین نیروی انسانی و تضاد ایجاد شده در بین استان ها در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: ما از تربیت و تأمین نیروی کار ماهر به صورت بومی و استانی حمایت می کنیم و بر این باوریم نیروی انسانی توانمند می تواند مجموعه های تولیدی و اقتصادی را در ابعاد مختلف به مرز تحول برساند.

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت به توانمندی های استان اردبیل در همسایگی با جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: میزبانی این استان از گردشگران کشورهای عضو اکو فرصت خوب جذب سرمایه گذاران خارجی را در حوزه های مختلف به ویژه صنعت، معدن و رونق تجارت فراهم می آورد که انتظار می رود در این زمینه گام های اساسی و جدی برداشته شود.

نرخ بیکاری استان اردبیل از ۱۰.۳۲ درصد به کمتر از ۹.۸ درصد کاهش یافته است

در سوی دیگر یاسر عبداللهی در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: در دو سال گذشته نرخ بیکاری استان اردبیل ۱۰.۳۲ درصد بوده که بر اساس آخرین آمارها این نرخ به کمتر از ۹.۸ درصد کاهش یافته که ۰.۵ درصد روند کاهندگی را شاهد هستیم.

نان جوانان در گرو کار پدران| بیکاری در اردبیل موج می زند

وی تصریح کرد: هر چند این رقم عدد مناسب و مطلوب ما نیست ولی سعی ما بر این است تا با ایجاد فرصت های اشتغال در واحدهای صنعتی، تولیدی، بخش های خدماتی، کشاورزی و گردشگری نرخ بیکاری را در استان به شدت کاهش دهیم.

معاون امور اقتصادی استاندار اردبیل تمرکز امسال را بر روی طرح های تولیدی و اقتصادی یادآور شد و افزود: ۵۵ طرح اقتصادی، ۳۲ طرح صنعتی، ۲۴ طرح کشاورزی و هشت طرح گردشگری با اشتغالزایی ۷۸۰ نفر و سرمایه گذاری یک هزار میلیارد تومان در مرحله بهره برداری هستند.

عبداللهی سیمای اقتصادی استان را در افق پیش رو روشن و امیدبخش توصیف کرد و ادامه داد: اعداد و شاخص ها نشان می دهد که به تدریج با رفع موانع و مشکلات در حوزه صنعت، کشاورزی و گردشگری استان اردبیل راه هموار و امیدبخشی را طی می کند.

عبداللهی بیان کرد: با همکاری و مساعدت بخش خصوصی و سرمایه گذاری های انجام شده طرح های صنعتی و تولیدی پر سودی را در استان در مرحله اجرا داریم که قطعا به ثمر نشستن آن در کاهش بیکاری و تورم بسیار مؤثر خواهد بود.

آمارهای ارائه شده از مسئولان نشان می دهد که احتمالا هنوز اشرافیت کامل بر امور پیدا نشده است.

حل موضوع اشتغال به صورت ریشه ای؛ باید از آمارهای بی مورد پرهیز کنیم

البته باید اذعان کرد که استاندار اردبیل خود جزو همان افرادی است که اعتقاد دارد باید از آمارهای بی مورد پرهیز شود.

سیدحامد عاملی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ما تلاش کرده ایم از آمارهای بی مورد پرهیز کنیم و اساس را بر اجرای برنامه های توسعه ای قرار دهیم.

نان جوانان در گرو کار پدران| بیکاری در اردبیل موج می زند

استاندار اردبیل گفت: اشتغال تابعی از توسعه اقتصادی است و اگر سرمایه گذاری در سطح استان انجام شود و توسعه اقتصادی اتفاق بیفتد قطعا مشکل اشتغال هم برطرف خواهد شد.

وی بر توجه به حوزه های کشاورزی، صنعتی و گردشگری در استان تاکید کرد و افزود: اگر برنامه ریزی های انجام شده در بخش های مختلف به نتیجه مطلوب برسد قطعا موضوع اشتغال در اردبیل به صورت ریشه ای حل خواهد شد.

در هرحال مشکلات امروز جوانان به ویژه در حوزه اشتغال نیازمند نگاه و توجه ویژه بدون آمارسازی هایی کذایی است.

کد خبر: ۲۴۲٬۰۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • خدیجه IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      0 0
      اردبیل یکی ازبدبخترین استان های کشورهستش فقط بلدیم عزاداری کنیم درحالی که خودمون درعزاهستیم این ازوضع اجاره خونه هااین ازبیکاری جوناهمه دارن میرن به استانهای دیگه یه عده که با پارتی یه صندلی رو گرفتن ول هم نمیکنه بابااین همه گردشگرمیاداین استان باید این وضعش. باشه خب مسعولین استان یه کاری کنن همه. بصاتهاروجمع میکنن خوب شمابیاییداجاره خونه هاروبدید دیگه