۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰
اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار برای بازسازی و نوسازی صنعت دارو

اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار برای بازسازی و نوسازی صنعت دارو

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از موافقت وزارت صمت برای اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار برای بازسازی صنعت دارو خبر داد.

به گزارش بازار، محمد پیکان پور مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در نشست هم اندیشی چالش‌ها و راهکارهای پیش روی صنعت داروسازی گفت: این بازسازی و نوسازی صنعت دارو باید بر اساس نیاز و کمبود دارو و همچنین فنآوری‌ها اولویت‌بندی شود.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از تولید کنندگان دارو خواست الگوی پیشنهادی خود را ارائه دهند، زیرا منابع محدود است.

محمد پیکان پور درباره آخرین وضعیت ذخیره راهبردی دارو نیز گفت: دولت قبول کرده است که حدود ۸۳۵ قلم از ۳۵۰۰ قلم دارو در فهرست داروهای راهبردی قرار بگیرد و منابع برای آن اختصاص داده شود.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه امسال با تلاش و زحمات اعضای زنجیره تأمین، کمبود دارو کم شده است، گفت: امسال توانستیم جلوی کمبودها را بگیریم و امیدواریم با همکاری‌های مختلف، پاییز را هم بدون هیچ کمبودی پشت سر بگذاریم.

محمد پیکان پور گفت: پرداخت منابع ارزی اگرچه امسال مطلوب نبود، اما نسبت به سال گذشته وضعیت بهتر بود؛ بیش از ۱.۴ میلیارد دلار تخصیص‌های دارو و مواد اولیه بود که ۵۰۰ میلیون دلار آن پرداخت شد؛ همچنین ۵ ماه اول امسال ۱۵۳ میلیون دلار برای شرکت‌های مواد اولیه اختصاص یافته است.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو همچنین با اشاره به راه اندازی ۳۱ خط تولید داروی جدید در کشور، گفت: در نتیجه راه اندازی این خطوط تولید دارو، اکنون ۶۹ داروی new to market و حدود ۴۵ مولکول دارویی جدید که قبلا در بازار وجود نداشت، وارد بازار شده است.

محمد پیکان پور همچنین درباره وضعیت داروهای مشتق از پلاسما نیز گفت: ارسال پلاسما در پنج ماهه نخست به ۳۴۰ هزار لیتر رسیده است در حالیکه در کل سال گذشته ۳۳۰ هزار لیتر به خارج از کشور ارسال شده بود، افزایش پلاسمای ارسالی ما این نوید را می‌دهد که وضعیت فاکتورهای مشتق از پلاسما بهتر شود.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به الکترونیکی شدن مراحل ثبت درخواست داروهای تک نسخه‌ای و نیاز نداشتن به مراجعه حضوری به سازمان غذا و دارو، گفت: با کاهش زمان تأمین داروهای تک نسخه‌ای از ۴ ماه به یک ماه، قیمت آن نیز حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

کد خبر: ۲۴۱٬۹۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha