۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
سیستان و بلوچستان، درگیر سیل و بی آبی توامان!
بازار از آخرین وضعیت روستاهای سیل زده گزارش می دهد؛

سیستان و بلوچستان، درگیر سیل و بی آبی توامان!

بی توجهی به لایروبی رودخانه ها، خسارتها را ۱۰ برابر کرد

هنوز هیچ برآوردی نسبت به خسارت سیل در سیستان و هرمزگان صورت نگرفته است اما کارشناس سابق منابع آب وزارت نیرو می‌گوید: اگر اعتبار لازم برای لایروبی رودخانه‌ها اختصاص داده شده بود، خسارت‌ها به یک دهم می‌رسید.

به گزارش خبرنگار بازار، سطح آب در سیستان و بلوچستان و هرمزگان به نصف رسیده است. با این وجود وضعیت خدمات رسانی به روستاهای استان سیل زده هنوز چنگی به دل نمی زند. حدود ۶۰ درصد روستاها هنوز برق ندارند و آب رسانی تنها به ۲۰ درصد روستاهای سیستانی به حالت نرمال بازگشته است. مدیرکل مدیریت و پدافند غیرعامل وزارت نیرو به خبرگزاری بازار می‌گوید: وضعیت بد راه‌های مواصلاتی شرایط را برای امدادرسانی و ارائه خدمات سخت کرده و کار به کندی پیش می رود.

با این وجود میثم جعفرزاده پیش بینی می کند که ظرف ۴۸ ساعت آینده بیش از ۸۰ درصد سطح آب حد فروکش کند و بتوان شرایط بهتری را در روستاها ایجاد کرد. او در حالی تغییر اقلیم را دلیل اصلی سیلاب‌های اخیر در کشور می داند که هدایت فهمی کارشناس سابق منابع آب وزارت نیرو می‌گوید اگر لایروبی رودخانه در کشور به درستی انجام می شود می توان خسارت ناشی از سیل را به یک دهم کاهش داد.

او در ادامه به خبرگزاری بازار گفت: در لایروبی رودخانه‌ها هیچ شوی تبلیغاتی برای مسئولین اتفاق نمی افتد و ربانی قیچ نمی شود. به همین دلیل است مساله به این مهمی در کشور به خوبی اجرا نمی شود. از طرفی اعتبارات در نظر گرفته شده برای این بخش به گفته فهمی  همواره مبلغ ناچیزی است که با هیچ تناسبی با سطح رودخانه‌ها در کشور ندارد، البته آن رقم ناچیزهم به درستی اختصاص پیدا نمی‌کند.

تقصیرها به گردن تغییر اقلیم افتاد

تغییر اقلیم مهم ترین دلیلی است که مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو، برای سیلاب‌های اخیر به آن اشاره می کند. اما هدایت فهمی کارشناس سابق وزارت نیرو به خبرگزاری بازار می گوید که نمی توان تمام تقصیرها را گردن این مساله انداخت. تغییر اقلیم تنها مشکل کشور ما نیست و کل جهان به نوعی با آن درگیر هستند اما سعی دارند تا با راه کارهایی خسارت‌های ناشی از تغییر اقلیم را مدیریت کنند.

او که معتقد است که اگر لایروبی رودخانه‌ها در موقع در کشور انجام شود هیچ گاه شاهد چنین سیلاب‌هایی در کشور نخواهیم بود، ادامه داد: برای لایروبی رودخانه‌ها قرار نیست هیچ ربانی قیچی شود، نام مسئولی بر سر زبان بیفتند و برای کسی کف زده شود به همین دلیل بسیاری از مسئولین دنبال این مساله نمی روند. به گفته فهمی، کشور ما در یک منطقه جغرافیایی خشک و نیمه خشک قرار داشته و به همین دلیل احتمال بروز سیلاب در آن زیاد است با این وجود هیچ برنامه جامعی در رابطه با مدیریت سیل و خشکسالی در کشور وجود ندارد و حتی در برنامه‌های توسعه ای توجهی به این مساله نشده است.

لایروبی نکردیم، خسارت سیل ۱۰ برابر شد

با وجود اینکه به گفته جعفرزاده سطح آب در استان‌های سیل زده به نصف رسیده اما هنوز هیچ برآوردی نسبت به خسارت سیل در سیستان و هرمزگان صورت نگرفته است. البته کارشناس سابق وزارت نیرو معتقد است که اگر اعتبار لازم برای لایروبی رودخانه‌ها اختصاص داده شده بود، خسارت‌ها به یک دهم می رسید.

تاریکی در ۶۰ درصد روستاهای سیل زده

مدیرکل مدیریت و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت که برق ۵۰ روستا از ۱۲۰ روستایی که برقشان قطع شده بود وصل شده است. یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که با وجود اینکه حدود ۳ روز از سیل سیستان می گذرد هنوز حدود ۶۰ درصد روستاهای این استان در تاریکی به سر می برند.

مشکلی در کیفیت آب نداریم

در حوزه آب‌رسانی هم شرایط چنگی به دل نمی زند و آنگونه که این مقام مسول در وزارت نیرو می گوید: سیل ۲۴۵ روستا را از مدار آب رسانی در سیستان خارج کرده بود که تا حالا ۵۰ روستا به مدار بازگشته اند. از ۲۴۳ روستایی که در استان هرمزگان دچار مشکل در آب رسانی شده بودند ۱۴۰ روستا به وضعیت نرمال برگشته اند. به عبارتی حدود ۸۰ درصد روستاهای سیستان و و ۴۳درصد روستاهای هرمزگان مجبورند آب مورد نیاز خود را به صورت بسته بندی تامین کنند.

او افزود : در ابتدای وقوع سیل در استان کرمان ۶۶ روستا دچار قطعی آب شد که به کمک تیم های عملیاتی در منطقه شبکه آبرسانی ۴۷ روستا برقرار شده و تلاش برای حل مشکل ۱۹ روستای باقی مانده همچنان ادامه دارد.

وصل شدن شبکه آب رسانی بعد از سیل تنها یک بخش قضییه است، مساله مهم تر اما کیفیت آب است. اهالی روستاهای استان‌های سیل می گویند که کیفیت آب به قدری بد است که مجبورند از آب‌های معدنی برای شرب استفاده کنند. اما مدیر کل مدیریت و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفته که تا زمانی که اداره بهداشت و درمان کیفیت آب را تایید نکند و استانداردهای لازم را برای شرب نداشته باشد، آب هیچ روستایی را وصل نمی کنیم. او ادامه می دهد که سلامت آب خط قرمز ماست و بیشتر از اینکه به دنبال کمیت و افزایش تعداد روستاهایی که آبشان وصل شده باشیم، به دنبال کیفیت هستیم.

در این میان رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان وبلوچستان هم از خسارت بیش از ۶ هزار میلیارد ریالی سیل به بخش کشاورزی این استان خبر داد و گفت: بر اثر بارش باران چند روزگذشته خسارات بسیاری به بخش کشاورزی وارد شده است.

سایت محلی عصرهامون هم گزارش داد: قطع محورهای ارتباطی 500 روستا وبسته شدن 26 محور ارتباط فرعی، قطع برق 130 روستا، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی 300 روستا در مناطق مرکزی و جنوبی، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع در شهرستان های کنارک و دلگان و چابهار از جمله آسیب های وارد آمده به مناطق سیل زده در استان است.

کد خبر: ۲٬۴۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha