۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
برآورد ارزش بازار جهانی سبزیجات تازه تا ۲۰۳۰| چین و هند؛ در جایگاه اول و دوم تولید
بازار بررسی می کند؛

برآورد ارزش بازار جهانی سبزیجات تازه تا ۲۰۳۰| چین و هند؛ در جایگاه اول و دوم تولید

در حالی که بازاری به ارزش ۱.۷ تریلیون دلار برای سبزیجات تازه تا ۲۰۳۰ برآورد می شود طبق آمار فائو کشورهای چین، هند، ایالات متحده، روسیه و ترکیه پنج تولید کننده برتر در این بخش هستند.

بازار؛ گروه کشاورزی: در شرایطی که سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ از سوی سازمان فائو سال میوه و سبزیجات نامگذاری شد، بازار جهانی سبزیجات به خصوص سبزیجات تازه نیز روند رو به رشد و پویایی دارد. این در حالی است که طبق داده های فائو سالانه بالغ بر یک میلیارد تن انواع سبزیجات تازه در جهان تولید می شود.

بازار ۱.۷ تریلیون دلاری سبزیجات تازه در ۲۰۳۰

در حالی که در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ تولید جهانی سبزیجات به بیش از ۱.۱۵ میلیارد تن رسیده است، انتظار می رود ارزش بازار جهانی سبزیجات در پایان سال ۲۰۳۰ به ۱.۷ تریلیون دلار برسد. در واقع برآورد می شود از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰ سالانه بیش از ۳ درصد رشد کند. کارشناسان معتقدند افزایش آگاهی مصرف کننده ها و روند رو به رشد مصرف کننده ها برای استفاده از رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه عامل رشد بازار جهانی سبزیجات است.

نکته جالب توجه در خصوص بازار جهانی سبزیجات افزایش روند به مصرف سبزیجات ارگانیک است. این در حالی است که در بحث تولید کننده های برتر سبزیجات تازه نیز کشورهایی همچون چین و ترکیه جزو کشورهای برتر هستند.

سازمان فائو: در سال ۲۰۲۲ کشورهای چین، هند، ایالات متحده، روسیه و ترکیه بیشترین میزان انواع سبزیجات تازه را تولید و در جایگاه اول تا پنجم دنیا قرار گرفته اند

در واقع بر اساس آمارهای فائو کشور چین با تولید حدود ۶۶۰ میلیون تن سبزیجات در سال ۲۰۲۲، بزرگترین تولید کننده سبزیجات در جهان است. در واقع جمعیت زیاد و تقاضای زیاد این کشور برای سبزیجات، آن را به یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی سبزیجات تبدیل کرده است.

در بحث تولید کننده هایی که بیشترین سبزیجات تازه را تولید می کند کشور «هند» در جایگاه دوم قرار دارد. به طوری که این کشور با تولید حدود ۱۷۹ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ دومین تولید کننده سبزیجات در جهان است. ساله مهم اینجا است که این کشور دارای جمعیت زیاد و رو به رشدی است که یکی از محرک های اصلی تقاضا برای سبزیجات است.

در این گزارش همچنین آمده است که ایالات متحده با تولید کمی بیش از ۴۸ میلیون تن در سال ۲۰۲۲، سومین تولیدکننده بزرگ سبزیجات در جهان است. به گفته کارشناسان، این کشور نیز دارای جمعیت زیاد و متنوع است و تنوع بالایی در حوزه سبزیجات تازه را خواهان هستند.

از سوی دیگر در حوزه تولید سبزیجات تازه کشور روسیه نیز مطرح است. به این معنا که روسیه با تولید کمی بیش از ۳۴ میلیون تن در سال ۲۰۲۲، چهارمین تولیدکننده بزرگ سبزیجات در جهان محسوب می شود.

نکته جالب توجه اینکه بر اساس این گزارش، در حالی که کشور ترکیه دارای جمعیت زیاد و رو به رشدی است، این جمعیت بالا و رو به رشد یکی از عوامل اصلی تقاضای شدید این کشور برای سبزیجات است. در واقع بر اساس داده های فائو، ترکیه با تولید کمی بیش از ۳۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۲، جایگاه پنجمین کشور برتر تولید سبزیجات را به خود اختصاص داده است.

تاثیر تغییرات آب و هوایی بر بازار سبزیجات

نکته جالب توجه اینکه تغییرات اقلیمی در حال حاضر تأثیر قابل توجهی بر بازار جهانی سبزیجات دارد و انتظار می‌ رود که در سال ‌های آینده نیز به همین منوال ادامه دهد. در واقع از نظر تولید، تغییرات آب و هوایی باعث افزایش آفات و بیماری ها می شود که محصولات را از بین می برد. خشکسالی ها نیز رو به افزایش است که منجر به کاهش محصول می شود. همه این عوامل باعث افزایش هزینه تولید سبزیجات می شود، زیرا کشاورزان برای حفظ فعالیت خود تلاش می کنند در حالی که تلاش دارند هزینه های را کاهش دهند.

از سوی دیگر توزیع سبزیجات تازه نیز تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار گرفته است. حوادث آب و هوایی شدید شبکه های حمل و نقل را مختل کرده و انتقال سبزیجات از کشاورزان به مصرف کنندگان را دشوار می کند. علاوه بر این، تغییر الگوی بارش منجر به کمبود برخی سبزیجات در مناطق خاص می شود. انتظار می رود همه این اثرات در آینده با بدتر شدن تغییرات آب و هوا ادامه یابد. به این ترتیب کارشناسان معتقدند این امر احتمالاً منجر به افزایش قیمت سبزیجات و همچنین اختلال در عرضه خواهد شد.

کد خبر: ۲۴۱٬۸۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha