۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۸
وامداران دامداران کارت؛ عشایر توان بازپرداخت تسهیلات را ندارند
بازار از یزد گزارش می دهد؛

وامداران دامداران کارت؛ عشایر توان بازپرداخت تسهیلات را ندارند

یزد- بروز خشکسالی و حاکم شدن شرایط سخت بر زندگی عشایر، دولت را به فکر چاره‌ای برای نجات عشایر از این وضعیت انداخت که یکی از این تدابیر، «دامدار کارت» بود اما این کارت مشکلی جدید بر مصائب عشایر افزود.

سمیه گلابگیریان، بازار؛ ابرکوه یکی از شهرستان‌های عشایرنشین استان یزد است اما توان پایین اقتصادی و اثرات خشکسالی‌ها فشار مضاعفی را به این قشر زحمتکش وارد کرده است. یکی از مشکلات اصلی آنها دریافت تسهیلات برای نگهداری از دام‌ها در سال‌های خشکسالی در قالب دامدار کارت در سال ۱۴۰۰ است که سررسید یک ساله داشته و بعد از دوره سررسید با نرخ بهره ۲۳ درصد روی هم انباشته شده است در این شرایط اکثر جامعه عشایر شهرستان ابرکوه به بانک ها مقروض هستند و حتی امکان دریافت تسهیلات برای جایگزین کردن با مطالبات معوق برای پرداخت جریمه دیرکرد را نیز ندارند.

یکی از عشایر بختیاری باغوک در شهرستان ابرکوه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به دریافت تسهیلات ۱۰ درصدی دامدار کارت برای خرید علوفه دام در خشکسالی های اخیر گفت: سررسید این تسهیلات یک ساله بود که با توجه به درگیری مجدد با خشکسالی و وارد شدن خسارت به دام ها، توان بازپرداخت نداریم.

احمد سعیدی فر با بیان اینکه این تسهیلات در سال ۱۴۰۰ به عشایر پرداخت شده است، ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ هم از دامداری چیزی عایدمان نشد در نتیجه نتوانستیم اصل وام را پس بدهیم و از آن تاریخ جریمه دیرکرد ۲۳ درصدی هم به آن اضافه شده است امیدواریم با توجه به بارش امسال بتوانیم اندکی از خسارت خشکسالی را جبران کرده و تسهیلات را تسویه کنیم اما هرگز قادر به پرداخت جریمه ۲۳ درصدی نیستیم.

مقروض به بانک ها هستیم

یکی دیگر از عشایر باغوک به خبرنگار بازار گفت: مقروض شدن به بانک، ما را از دریافت هر نوع تسهیلات دیگری محروم کرده وگرنه می توانستیم با جابه‌جا کردن تسهیلات، جریمه ۲۳ درصدی را نپردازیم در این شرایط نه خودمان می توانیم وام بگیریم نه می توانیم ضامن کسانی که وام نگرفته اند شویم با این حساب بدهی ها روی هم تلنبار می شود و ما هر روز مقروض‌تر می‌شویم.

رئیس امور عشایری یزد: ۳۵۰ بهره‌بردار دامدار کارت در استان یزد تسهیلات ۱۰ درصدی از مبلغ ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کرده اند

رضا شبانی همچنین به سخت گیری بانکها برای وثایق تسهیلات اشاره کرده و افزود: پروانه چرا، پروانه مرتعداری، دفترچه عشایری، پروانه بهره برداری چاه، سند چاه، سند زمین کشاورزی و خانه روستایی می تواند وثیقه باشد اما بانک ها زیر بار نمی روند.

سمیرا شبانی هم یکی از شیرزنان ایل بختیاری در شهرستان ابرکوه است که او هم ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات دامدار کارت دریافت کرده و بازپرداخت یک ساله را افتادن عشایر در تله بانکی دانست. به امید اینکه از این ستون به آن ستون فرج است، وام گرفتیم اما باز خشکسالی شد و حتی برای خرج خودمان دام‌هایمان را فروختیم و هیچ درآمدی نداشتیم. خواستار پرداخت تسهیلات مجدد به عشایر مقروض برای تسویه تسهیلات قبلی و جلوگیری از انباشت جریمه های سنگین هستیم.

عشایر ابرکوه وامدار دامدار کارت | توان بازپرداخت تسهیلات نیست

صدور ۳۵۰ دامدار کارت برای بهره برداران یزد

رئیس اداره امور عشایری استان یزد در این باره در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۳۵۰ بهره‌بردار دامدار کارت در استان یزد تسهیلات ۱۰ درصدی از مبلغ ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کرده اند، اظهار کرد: آنها امید داشتند که سال ۱۴۰۱ درآمدی کسب کرده و تسهیلات را تسویه کنند اما خشکسالی مجدد همه را متضرر و مقروض کرده است.

جواد شمس، راه برون رفت از این وضعیت را پرداخت تسهیلات مجدد به عشایر اعلام کرد و افزود: این مشکل جامعه چهار هزار و ۸۰۰ نفری عشایر استان است اما تا زمانی که محدودیت ناشی از بدهی بانکی برطرف نشود، امکان پرداخت تسهیلات جدید وجود ندارد.

عشایر یزد ۲۰ درصد گوشت مورد نیاز استان را تامین می کنند

وی از دامداران خواست از محل کمک از منابع ممکن و در دسترس نسبت به تسویه تسهیلات قبلی اقدام کرده و تسهیلات جدید را جایگزین بدهی خود کنند تا شاید امسال که تا حدودی تر سالی است، بخشی از خسارت ها جبران شود از سوی دیگر عشایر از یکسو با حذف ارز ترجیحی برای تامین نهاده تحت فشار قرار گرفتند و از سوی دیگر خسارت های خشکسالی مستقیم و غیرمستقیم آنها را متضرر کرد. خسارت خشکسالی سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان، سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان و خسارت سال ۱۴۰۱ حدود ۷۵۰ میلیارد تومان بوده است.

همه چیز تفاوت کرده است

رئیس اداره امور عشایری استان یزد با اشاره به اینکه پروانه چرا، پروانه مرتعداری، دفترچه عشایری، پروانه چاه، سند چاه، زمین کشاورزی و سایر دارایی های عشایر می توان به عنوان وثیقه بانکی لحاظ شود، از پیگیری این موضوع در سطح ملی خبر داد.

جامعه محدود اما زحمتکش عشایری استان یزد به شدت با اثرات خشکسالی درگیر هستند و اگر تحت حمایت قرار نگیرند کم کم این سبک زندگی تغییر یافته و شاهد حذف ییلاق و قشلاق شدن و تولیدات ارگانیک آنها خواهیم بود.

جمعیت عشایر استان یزد چهار هزار و ۸۰۰ نفر در قالب هزار و ۴۲۰ خانوار است که با ۲۵۰ هزار راس دام ۲۰ درصد گوشت مورد نیاز استان را تامین می کنند و اگر مورد حمایت بیشتری قرار گیرند به طور قطع این سهم افزایش خواهد یافت.

کد خبر: ۲۴۱٬۸۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      4 0
      توکشوری که بعده کلی دوندگی یه وام خوداشتغالی میدن اونم ازیه ماه بعدش اقساط وام بایدپس بدی مگه میشه بفکرتولیداونم ازراه دامداری بود؟؟؟
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      0 0
      یک بازنشسته ارتش،که حدود نیم خدمت را در غربت و مرز گذاراندم،هنوز نتونستیم هزارتومان وام بگیریم