۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
«تعهدات ارزی» تولید را به نابودی کشانده است| تولیدات صادرات محور در تنگنای مشکلات
بازار گزارش می دهد؛

«تعهدات ارزی» تولید را به نابودی کشانده است| تولیدات صادرات محور در تنگنای مشکلات

مشهد- تامین سرمایه در گردش و کمبود نقدینگی در حوزه صنعت که اصلی ترین ریشه آن به بانک ها بر می گردد یکی از اصلی ترین موانع تولید و سرمایه گذاری در کشور است.

بازار؛ گروه استان‌ها: تولید کنندگان و فعالان حوزه صنعتی بر این باورند که به دلیل نبوید شرایط پایدار اقتصادی، عدم همراهی بانک ها، ناامنی اقتصادی و عدم وجود تضمین سرمایه گذاری و برخورد های سلیقه ای با تولید کنندگان در خصوص تامین ارز لذا تولید و صادرات در تنگنای مشکلات قرار گرفته است.

موانع تولید کنندگان

تامین مواد اولیه همواره یکی از چالش‌های صنعت در کشور است. تولیدکنندگان می‌گویند در مقاطعی برای تامین ارز مواد اولیه وارداتی خود دچار مشکل هستند و تامین کنندگان داخلی بزرگ هم عمدتا قیمت‌ها را با نرخ ارز افزایش می‌دهند.

ابراهیم توکلی یکی از فعالان حوزه صادرات در گفت و گو با بازار اظهار می کند: دو واژه خصوصی‌سازی و هم چنین حمایت از تولید کننده سال‌هاست که محل سوءاستفاده بوده و منافع کلانی برای عده‌ای محدود به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه در طی سال های گذشته تامین ارز برای خرید مواد اولیه بسیاری از افراد را به سمت ثروت های کلان سوق داده است اذعان می کند: اعطای منابع ارزان ارزی به گروه‌های خاصی در جامعه به بهانه حمایت موجب شده تا بسیاری از تولید کنندگان واقعی از صحنه تولید رقابت حذف شند.

فعال اقتصادی در حوزه صادرات: اساس توسعه اقتصادی در جوامع، توسعه صنعتی است و توسعه صنعتی بدون برنامه‌ریزی و ایجاد مشوق‌ برای افزایش توان صنعتی و تولیدی میسر نیست

وی با بیان اینکه در سال گذشته با نوسانات نرخ ارز این مشکل جدی‌تر هم نمایان شد بیان می کند: متاسفانه حتی در مقطعی تخصیص و تامین ارز تقریبا متوقف شد.

تعهدات ارزی تولید را به نابودی کشانده است| تولیدات صادرات محور در تنگنای مشکلات

این صادر کننده توضیح می دهد: سال گذشته در بسیاری از اوقات ارز فقط برای برخی مواد اولیه ضروری پرداخت می‌شد البته در این موارد هم بخشی از تقاضا پرداخت می‌شد و لذا به همه نیاز تولیدکنندگان پاسخ داده نشد.

وی اذعان می کند: از طرف دیگر ابهام در نوع ارز پرداختی به صنعت باعث شده بود برخی از تامین کنندگان، مواد اولیه را نفروشند یا با قیمتی بفروشند که امکان فعالیت در این وضعیت وجود نداشته باشد.

توکلی می گوید: امروز ما بیش‌ازپیش می‌دانیم که اساس توسعه اقتصادی در جوامع، توسعه صنعتی است و توسعه صنعتی بدون برنامه‌ریزی و ایجاد مشوق‌ برای افزایش توان صنعتی و تولیدی میسر نیست.

وی یادآور می شود: باید باور داشته باشیم گروه‌های ذی‌نفع از تورم، مانع بزرگی هستند که باید کنترل شوند و موفقیت در کنترل تورم بستگی به ظرفیت دولت برای مقابله با آنان دارد و دوم آنکه درک کنیم سیاستگذاری اقتصادی یک امر ساده نیست.

این فعال حوزه صادرات می افزاید: کشورهای موفق در زمینه مهار تورم، یک نظام مالی مناسب دارند، در بازار دخالت ندارند، بازار پول و سرمایه شفاف دارند که قانونی و خارج از فساد در حال اداره هستند و ویژگی‌های تخصصی در آنها حفظ می‌شود.

وی با بیان اینکه تا هنگامی که به این موارد به صورت جدی توجه و پرداخته نشود و این موارد مهم در اقتصاد کشور نهادینه نگردد نمی‌توان انتظار داشت به اقتصاد پایدار برسیم.

حوزه تولید بی بهره از تسهیلات بانکی

رئیس خانه صنعت، معدن، تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه سیاست‌های کلان، نظام بانکی را موظف به تسهیلات دهی تکلیفی کرده است اظهار می کند: بالغ بر ۶۰ درصد تسهیلات بانک‌های استان صرف تسهیلات تکلیفی می‌شود که حوزه تولید تقریباً از آن بی‌بهره است.

رئیس خانه صنعت، معدن، تجارت خراسان رضوی: طی دوسال گذشته نیاز حوزه تولید به نقدینگی سه برابر شده این در حالی است نظام بانکداری روی حوزه تولید قفل است لذا تامین جریان نقدینگی صنایع استان یکی از موانع اصلی صنعتگران است

فیروز ابراهیمی درخصوص مشکلات حوزه صنعت استان خراسان رضوی به بازار می گوید: طی دو سال گذشته نیاز حوزه تولید به نقدینگی سه برابر شده این در حالی است نظام بانکداری روی حوزه تولید قفل است لذا تامین جریان نقدینگی صنایع استان یکی از موانع اصلی صنعتگران است.

تعهدات ارزی تولید را به نابودی کشانده است| تولیدات صادرات محور در تنگنای مشکلات

وی با اشاره به اینکه تسهیلات تکلیفی نظام بانکی را به گل خواهد نشاند توضیح می دهد: بدون شک برگشت این تسهیلات خرد به نظام بانکی سخت خواهد بود لذا هروقت این تسهیلات تکلیفی فشار بر نظام بانکی بیاورد، انحراف مصرف دارد.

وی یکی از دلایل این کمبود نیروی کار را همین واگذاری تسهیلات خرد می داند و می گوید: این موضوع موجب می‌شود افراد از مدار اشتغال مولد خارج شوند که تولید را در دراز مدت دچار مشکل می‌کند.

رئیس خانه صنعت، معدن، تجارت خراسان رضوی اذعان می کند: درحال حاضر می‌توانم بگویم کارخانه‌ای نیست که نیاز به کارگر نداشته باشد و لذا ما دچار یک بحران کارگری هستیم و اگر همین امروز ۱۰ هزار کارگر به ما معرفی شود، این ظرفیت را داریم که در کمتر از سه ساعت در صنایع آن‌ها را به کار بگیریم.

وی یادآور می شود: برخی موانع اگر برطرف شود، توفیقات ما در حوزه تولید بیشتر خواهد شد. یکی از معضلات ما قطعی برق صنایع است که به دلیل محدودیت‌های انرژی دو روز در هفته اتفاق می‌افتد.

رئیس خانه صنعت، معدن، تجارت خراسان رضوی تاکید می کند: بیش از موضوع صادرات برق، اولویت ما باید بخش تولید باشد. وصل شدن مجدد برق در مجموعه‌های صنعتی پروژه‌ای بسیار زمان‌بر است و هربار وصل شدن برق حدود ۱۲ ساعت وقت می‌برد.

وی اذعان می کند: البته بسیاری از توفیقات اقتصادی ما در کشور به دلیل تورم دیده نمی‌شود. با این حال نرخ تورم در استان ۵.۳ است که کمترین مقدار در سطح کشور بوده و در تاریخ بی‌نظیر است.

ابراهیمی با اشاره ه به این که نرخ رشد اقتصادی استان نیز ۴.۴ درصد است می افزاید: این رقم خراسان رضوی را جزو ۵ استان اول کشور قرار داده است.

وی ابراز می کند: میزان تولیدات ما نیز در سال گذشته حدود ۲۰ درصد رشد داشته که عدد قابل توجهی است.

مشکل تعهد ارزی

رئیس خانه صمت خراسان رضوی رفع تعهدات ارزی را یکی از موانع پیش پای تولید کنندگان دانسته و می گوید: در بیش از ۹۰ درصد صادرات ما ریال دریافت می‌شود با وجود نوسانات بازار ارز پاس کردن تعهدات ارزی عملاً یعنی نابودی حوزه تولید.

تعهدات ارزی تولید را به نابودی کشانده است| تولیدات صادرات محور در تنگنای مشکلات

ابراهیمی اذعان می کند: حاشیه سود تولیدات صادرات محور در استان ما، یک یا دو درصد است اما امروزه برای رفع تعهد ارزی، هر دلار بالای ۵ هزار تومان هزینه دارد که از توان تولید خارج است اگر مانع رفع تعهد ارزی که مانع بزرگی است از روی دوش تولید صادرات محور برداشته شود، قادریم در بازه زمانی ۶ ماه سرانه صادرات استان را به ۵۰۰ دلار ارتقا بدهیم.

وی اذعان می کند: یعنی قادریم سرانه صادرات را که در سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار بوده به افزون بر ۳ میلیارد رلار برسانیم.

رئیس خانه صمت خراسان رضوی در ادامه درخصوص تاثیر بهبود روابط بین‌المللی بر اقتصاد استان گفت: در حوزه سیاست خارجی با نگاه اقتصادی اقدامات ارزشمندی توسط دولت شکل گرفته است.

وی افزود: تلطیف شدن رابطه ایران و عربستان در مسائل اقتصادی کمک بسیار بزرگی می‌کند. وقتی این رابطه به هم بخورد، کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز از مراودات تجاری با کشور ما خودداری می‌کنند و لذا یکی از مهم‌ترین دستاورهای دولت اصلاح رابطه با عربستان بود که به خصوص بر اقتصاد شهر مشهد و حضور زائران عربستانی نیز تاثیر خوبی گذاشت.

وی اضافه کرد: سفر ریس جمهور به تاجیکستان و ترکمنستان نیز بسیار موثر بود و گشایش‌های زیادی را در پی داشت و خوشبختانه کشورهای آفریقایی نیز شاهد حضور صنعتگران و تجار ایرانی هستند و بازارها در این منطقه در حال شکل گیری است.

سرمایه باید به مسیر تولید هدایت شود

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه یک راه مدیریت سرمایه این است که سرمایه را به مسیر تولید ببریم به بازار گفت: اگر سرمایه در مسیر تولید باشد احساس امنیت ایجاد می‌شود، در غیر این صورت افراد احساس ناامنی می‌کنند.

حجت الاسلام پژمانفر با با اشاره به این موضوع که برخی افراد و عوامل نمی‌خواهند که بازار سرمایه جدی کار کند افزود: یکی از موانع بازار سرمایه همین بانک ها هستند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی: مردم باید بتوانند سرمایه‌های خود را بدون واسطه و به صورت مستقیم در حوزه تولید قرار دهند

وی با تاکید بر اینکه بانک باید وظیفه خود را انجام دهد ادامه داد: یک بخش کار این است که بانک‌ها را مدیریت کنیم تا مسیر صحیح خود را بروند و در تمامی مسائل دخالت نکنند.

تعهدات ارزی تولید را به نابودی کشانده است| تولیدات صادرات محور در تنگنای مشکلات

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سهم خراسان رضوی در بازار سرمایه به رغم ظرفیت‌هایی که در بازار وجود دارد، ۱.۵ درصد است افزود: شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگی داریم که می‌توانند در بازار سرمایه ورود پیدا کنند و لذا باید بستر ورود و سرمایه گذاری برای آن ها فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه باید جراحی های بزرگی در نظام بانکی کشور انجام پذیرد ادامه داد: مردم باید بتوانند سرمایه‌های خود را بدون واسطه و به صورت مستقیم در حوزه تولید قرار دهند.

پژمانفر با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت‌های بالای استان ما در حوزه خدمات است، افزود: هتلداری ظرفیت بالایی دارد. حجم سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه در ۵ سال گذشته به ۱۸ برابر رسیده که این پیام بزرگی است یعنی مردم مسیر اقتصادی خود را پیدا کردند و درست پیش می‌روند اما نیاز به مراقبت دارد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی: با وجود این همه ناامنی، نوسانات و مشکلاتی که در فضای بازار سرمایه شاهد بودیم اما در طی ۵ سال گذشته رشد سرمایه گذاری ۱۸ برابر شده است لذا این آمار نشان می‌دهد اگر امنیت را در بازار سرمایه بالاتر ببریم و موانع را مدیریت کنیم مسیر سرمایه به سمت تولید به معنای واقعی بدون واسطه‌گری رشد پیدا می‌کند

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید کمک کنیم مردم در این موضوع احساس امنیت داشته باشند.

وی افزود: با وجود این همه ناامنی، نوسانات و مشکلاتی که در فضای بازار سرمایه شاهد بودیم اما در طی ۵ سال گذشته رشد سرمایه گذاری ۱۸ برابر شده است لذا این آمار نشان می‌دهد اگر امنیت را در بازار سرمایه بالاتر ببریم و موانع را مدیریت کنیم مسیر سرمایه به سمت تولید به معنای واقعی بدون واسطه‌گری رشد پیدا می‌کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله بعدی استفاده از ظرفیت‌های موجود است. ما از ظرفیت معدن در خراسان رضوی رونمایی نکردیم و این ظرفیت بسیار مورد غفلت واقع شده است در حالی که می‌تواند با ورود بازار سرمایه رشد کند.

وی ادامه داد: در گردشگری نیز ظرفیت‌های زیادی در مشهد داریم و از آن جایی که ۵۲ درصد هتل‌های کشور در مشهد قرار دارد و در نوع خود ظرفیت قابل توجهی محسوب می وشد لذا سرمایه گذاری برای جذب زائر و گردشگر می تواند سرمایه های مولد و بسیاری را به سمت این استان سرازیر کند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما در مجلس و همچنین دولت اعلام آمادگی می‌کنیم که می‌توانیم سرمایه‌های مردم را در جهت فضای اقتصادی امن و مناسب جذب و پشتیبانی کنیم از همین رو مجموعه‌های زیادی داریم که اگر با یک سرمایه مختصر پشتیبانی شوند می‌توانند کارهای رو به جلویی انجام دهند.

کد خبر: ۲۴۱٬۷۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha