۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
بازار گزارش می‌دهد؛

آبادان و عمان در مدار همکاری‌ اقتصادی| علاقمندی کشور همسایه برای سرمایه‌ گذاری در خوزستان

آبادان- شرایط همکاری‌ های اقتصادی در همه زمینه‌ ها فی مابین شهر آبادان و عمان به صورت کامل فراهم شد و ضرورت دارد فعالان اقتصادی از این فرصت ویژه استفاده کنند.

محمود نواصر؛ بازار: عمان می‌ تواند پایگاه صادراتی راهبردی برای صادرات کالای ایرانی به کشورهای آفریقایی باشد؛ ضمن اینکه ایران نیز می‌ تواند قطب تامین کالاهای مورد نیاز عمان از آسیای میانه و روسیه باشد.

در سال‌ های گذشته در زمینه توسعه زیرساخت‌ های تجاری مورد نیاز ایران و عمان، از جمله سهولت و سرعت صدور روادید، ثبت شرکت‌ ها، راه‌ اندازی خطوط کشتیرانی مستقیم میان بنادر دو کشور، برقراری پروازهای مستقیم بین عمان و شهرهای مختلف ایران و همچنین تسهیل شرایط سرمایه‌ گذاری در مناطق آزاد دو کشور، پیشرفت‌ های قابل توجهی حاصل شده است. همچنین در این مدت شاهد رفت و آمدهایی میان بالاترین مقامات دولتی و تبادل هیئت‌ های تجاری بوده‌ ایم که اثرات این اقدامات در افزایش آمارها و تبادلات تجاری مشهود است.

فعالان اقتصادی و سرمایه‌ گذاران ایرانی و عمانی با سرمایه‌ گذاری در توسعه زیرساخت‌ های بندری دو کشور تا حد زیادی می‌ توانند در گسترش روابط تجاری دو کشور سهیم شوند.

دو شهر مهم خوزستان که بخش‌ های مختلف اقتصادی را در دل خود جای داده‌ اند، شهرهای آبادان و خرمشهر هستند تا جایی که از آبادان به عنوان دروازه ورود مدرنیته به ایران نیز یاد می‌ شود

در این میان استان خوزستان از نظر فرهنگی و زبانی دارای اشتراکات زیاد با مردم عمان است و همین موضوع یک مزیت برای افزایش تبادلات تجاری این استان و عمان است. دو شهر مهم خوزستان که بخش‌ های مختلف اقتصادی را در دل خود جای داده‌ اند، شهرهای آبادان و خرمشهر هستند تا جایی که از آبادان به عنوان دروازه ورود مدرنیته به ایران نیز یاد می‌ شود.

وجود منطقه آزاد اروند یکی دیگر از مزیت های شهرهای آبادان و خرمشهر برای توسعه تجارت با عمان به شمار می‌ رود. این منطقه، تنها منطقه آزاد در ایران است که دارای چهار راه مواصلاتی از جمله هوایی، ریلی، دریایی و جاده‌ ای است و فقط در این منطقه آزاد دو اتاق بازرگانی وجود دارد.

آبادان و عمان در مدار همکاری‌ اقتصادی| علاقمندی کشور همسایه برای سرمایه‌ گذاری در خوزستان

استقبال سفیر عمان از همکاری اقتصادی با آبادان

اخیرا نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با سفیر عمان در جمهوری اسلامی ایران دیدار کرده است.

سید محمد مولوی در گفتگو با خبرنگار بازار در تشریح جزئیات این دیدار اظهار کرد: این دیدار چند ساعته که در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد متمرکز بر موضوعات اقتصادی در همه زمینه‌ ها بود و معتقدم رشد مبادلات اقتصادی در کنار همکاری‌ های گسترده سیاسی میان ایران و عمان به پیوندهای دو ملت عمق می‌ بخشد.

وی با ابراز خرسندی از ارتقای سطح مناسبات اقتصادی، فرهنگی و گردشگری میان ایران و عمان، گفت: مناسبات پارلمانی دو کشور در قالب گروه‌ های دوستی پارلمانی منجر به ارتقای تعاملات و مراودات دوجانبه می‌ شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ثبات و امنیت، ضرورت امروز منطقه به ویژه برای تعاملات اقتصادی است، افزود: جمهوری اسلامی ایران در راستای افزایش پیوندهای سرزمینی، فرهنگی، دینی و اجتماعی با همسایگان خود در حوزه خلیج فارس آمادگی لازم برای تقویت مناسبات و تعاملات را دارد. همچنین از ارتقای سطح مناسبات اقتصادی، فرهنگی و گردشگری دو کشور بسیار خرسندیم.

مولوی همکاری‌ های پارلمانی ایران و عمان را مهم دانست و بیان کرد: توسعه تعاملات بازرگانی، تجاری و اقتصادی با عمان به پیشبرد اهداف راهبردی دو کشور منجر می‌ شود.

وی با اشاره به بهبود روابط ایران و عربستان توضیح داد: تجدید مناسبات ایران و عربستان سعودی علاوه بر ابعاد دوجانبه، دارای تأثیرات بسیار مثبت منطقه‌ ای و فرا منطقه‌ ای است.

آبادان و عمان در مدار همکاری‌ اقتصادی| علاقمندی کشور همسایه برای سرمایه‌ گذاری در خوزستان

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد ۶۰ درصدی در روابط تجاری ایران و عمان طی سال گذشته، تاکید کرد: روابط دو کشور روند مثبتی را طی کرده و تحرکات پارلمانی و دولتی، ایده تقویت همکاری‌ های منطقه‌ ای میان دو سوی خلیج فارس را در دستور کار قرار داده است.

مولوی با اشاره به دستاوردهای روابط دو کشور افزود: همگام با همکاری‌ های گسترده سیاسی، روابط و مبادلات اقتصادی میان دو کشور در حال رشد فزاینده‌ ای است و این موضوع پیوندهای میان دو ملت را بیشتر می‌‎کند.

برگزاری هفته فرهنگی منطقه آزاد اروند و عمان

وی با اشاره به ظرفیت‌ های فرهنگی آبادان عنوان کرد: با توجه به اشتراکات فرهنگی شهر آبادان با عمان و همچنین پیشینه بالای این شهر در حوزه فرهنگ و هنر که سبب شده فعالان فرهنگی آن هر ساله در رویدادهای بزرگ فرهنگی کشور موفق به کسب مقام‌ های برجسته شوند و افتخار آفرینی کنند پیشنهاد برگزاری هفته فرهنگی منطقه آزاد اروند و عمان برای پائیز پیش رو را مطرح کردم.

آبادان و عمان در مدار همکاری‌ اقتصادی| علاقمندی کشور همسایه برای سرمایه‌ گذاری در خوزستان

نماینده مردم آبادان: با توجه به ظرفیت بالای شهرستان آبادان در زمینه صنعت و کشاورزی و لزوم صادرات و ارزآوری از طریق بندر این شهرستان پیشنهاد دادم برای صادرات کالا از طریق آبراه اروند به بنادر «شناس»، «سویق» و «سلطان قابوس» عمان در دستور کار قرار بگیرد و همچنین با توجه به ضرورت صرفه اقتصادی برای بازرگانان، ضرورت دارد با کشتی‌ های کوچک فله‌ بر و کانتینر بَر یخچالی انجام شود

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ارتباط بندری آبادان و عمان را مهم دانست و ادامه داد: با توجه به ظرفیت بالای شهرستان آبادان در زمینه صنعت و کشاورزی و لزوم صادرات و ارزآوری از طریق بندر این شهرستان پیشنهاد دادم برای صادرات کالا از طریق آبراه اروند به بنادر «شناس»، «سویق» و «سلطان قابوس» عمان در دستور کار قرار بگیرد و همچنین با توجه به ضرورت صرفه اقتصادی برای بازرگانان، ضرورت دارد با کشتی‌ های کوچک فله‌ بر و کانتینر بَر یخچالی انجام شود.

مولوی با اشاره به خطوط هوایی، توضیح داد: یکی از مطالبات فعالان اقتصادی شهرهای آبادان و خرمشهر برقراری خط هوایی «آبادان- عمان» است که با توجه به تاکید عمان بر توسعه و افزایش مبادلات اقتصادی دو کشور انتظار می‌ رود پرواز مسافری و باری از آبادان به عمان برقرار شود.

وی بر ضرورت ارتباط اثربخش بین اتاق‌ های بازرگانی آبادان و عمان تاکید کرد و افزود: از اتاق بازرگانی عمان برای حضور در آبادان دعوت کردم و همچنین اعزام هیات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان را به عمان پیگیری کردم.

نماینده مردم آبادان: پیگیری انعقاد تفاهمنامه خواهر خواندگی و همچنین برگزاری اردوی آمادگی باشگاهی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در عمان از دیگر موارد مورد پیگیری در دیدار با سفیر این کشور در ایران بود

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود کرد: پیگیری انعقاد تفاهمنامه خواهر خواندگی و همچنین برگزاری اردوی آمادگی باشگاهی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در عمان از دیگر موارد مورد پیگیری در دیدار با سفیر این کشور در ایران بود.

آبادان و عمان در مدار همکاری‌ اقتصادی| علاقمندی کشور همسایه برای سرمایه‌ گذاری در خوزستان

علاقمندی عمانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در آبادان

سفیر عمان در جمهوری اسلامی ایران در دیدار اخیر خود با «سیدمحمد مولوی»، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به علاقمندی عمانی‌ ها برای سرمایه‌ گذاری در آبادان اظهار کرد: امضای تفاهمنامه‌ های مشترک و اقدام عملی به توسعه روابط و مناسبات میان دو کشور می‌ انجامد.

ابراهیم بن احمد المعینی روابط دو کشور در حوزه‌ های مختلف را مهم دانست و تاکید کرد: بهبود روابط ایران و عربستان سعودی بر ثبات، امنیت و صلح در منطقه تاثیر مثبت دارد.

وی افزود: توسعه روابط ایران و عمان نیاز به تلاش و اقدام عملی و امضای تفاهم نامه‌ های فی مابین در حل مشکلات و گسترش مناسبات دو کشور دارد.

آبادان و عمان در مدار همکاری‌ اقتصادی| علاقمندی کشور همسایه برای سرمایه‌ گذاری در خوزستان

فراهم بودن زیرساخت‌ های ارتباط اقتصادی آبادان و عمان

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: واقعیت این است که عمان از دو دیدگاه برای ما دارای اهمیت است، اول اینکه کشوری واردات محور است و می‌ تواند بازار صادراتی خوبی برای کشور ما باشد؛ دوم اینکه امکان صادرات مجدد از طریق عمان برای صادرکنندگان کشورمان وجود دارد که می‌ تواند پایگاه مناسبی برای صادرات محصولات ایرانی به سایر کشورها باشد.

بابک رادمهر افزود: موضوعی که سبب توسعه تجارت می‌ شود وجود زیرساخت‌ ها است که این شرایط عملا در شهرستان آبادان با وجود حمل و نقل ترکیبی، کشاورزی، شیلات و کشاورزی فراهم است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان: رویکردهای سنتی، جز تجارت پیله‌وری نتیجه‌ای نخواهد داشت حال آنکه هدف از توسعه زیرساخت‌های تجاری خصوصاً با عمان، صادرات مدرن و در کلاس بین‌المللی با نگاهی بلندمدت است

وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی عمان به تجارت اصولی همراه با سطح بالا اهمیت می‌ دهند، تاکید کرد: رویکردهای سنتی، جز تجارت پیله‌ وری نتیجه‌ ای نخواهد داشت حال آنکه هدف از توسعه زیرساخت‌ های تجاری خصوصاً با عمان، صادرات مدرن و در کلاس بین‌ المللی با نگاهی بلندمدت است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان ادامه داد: با ایجاد شرکت‌های مدیریت صادرات و همچنین برقراری دوره‌ های آموزشی مانند اصول و فنون تجارت بین‌ الملل، چگونگی تنظیم قراردادهای تجاری و مباحث داوری در این راستا می‌ تواند بسیار کمک کند.

رادمهر اظهار کرد: در واقع طبق برنامه ریزی‌ هایی که انجام دادیم، شش ماهه دوم فعالیت‌ های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان متمرکز بر دوره‌ های آموزشی کاربردی به ویژه اصول تجارت و بازاریابی کشورهای همسایه است.

آبادان و عمان در مدار همکاری‌ اقتصادی| علاقمندی کشور همسایه برای سرمایه‌ گذاری در خوزستان

شرایط مناسب بازار عمان برای کالای ایرانی

یک مدرس دوره های کسب و کار نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: قیر، شمش آهن، مواد غذایی، محصولات کشاورزی، میوه، مواد معدنی و شوینده سهم خوبی را در بازار عمان دارند و انواع سنگ‌های تزئینی عمده کالاهای صادراتی ایران به عمان هستند.

سلما غبیشاوی افزود: مواد غذایی، محصولات کشاورزی، میوه و آبزیان از واردات عمان سهم ۳.۱ میلیارد دلاری دارند که از این میزان ۶۱ میلیون دلار سهم ایران است، این درحالی است که روابط کشورمان با عمان در بالاترین سطح قرار دارد و می‌توانیم سهم خوبی از مواد خوراکی این بازار داشته باشیم.

مدرس دوره های کسب و کار: چنانچه به آمار سال ۹۲ و قبل از آن نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که با وجود خوب بودن روابط سیاسی، حجم مبادلات در سال‌ های ۸۰ تا ۹۲ به میزان ۱۹۰ تا ۲۲۰ میلیون دلار بوده است

وی با بیان اینکه عمان در سال گذشته ۳۸ میلیارد دلار واردات داشته است، توضیح داد: چنانچه به آمار سال ۹۲ و قبل از آن نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که با وجود خوب بودن روابط سیاسی، حجم مبادلات در سال‌ های ۸۰ تا ۹۲ به میزان ۱۹۰ تا ۲۲۰ میلیون دلار بوده است.

این مدرس دوره های کسب و کار تاکید کرد: بهترین راهکار برای به دست آوردن بازار عمان حضور شرکت‌ های تولیدکننده و صادرکننده در نمایشگاه‌ های تخصصی این کشور است و از سوی دیگر فعالان اقتصادی که قصد حضور در فضای کسب و کار عمان را دارند باید فقط از طریق افراد متخصص فعالیت‌ های خود را توسعه دهند.

ضرورت توجه جدی فعالان اقتصادی آبادان برای حضور در عمان

دیدار نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با سفیر عمان در جمهوری اسلامی ایران و همچنین پیگیری های بعدی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان به واسطه این دیدار می تواند راهگشای حضور فعالان اقتصادی شهر آبادان در عمان و کمک به اقتصاد آبادان باشد.

به طور حتم ضرورت دارد از این فرصت به وجود آمده برای گسترش مناسب مختلف اقتصادی شهر آبادان و کشور عمان استفاده شود.

کد خبر: ۲۴۱٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Bahman Gholami IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      0 1
      خوبه به اسم مردم آبادان جیبه خیلیا پر پول تر میشه دم نماینده ها آبادان گرم
    • Bahman Gholami IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      0 1
      خوبه شد برای نماینده ها جیبشون پر تر میشه مردم آبادان سالهاس بازیچه این آدم هاین و.... هستن