۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
وزارت نیرو تا ۵۰ درصد قیمت ماهی پول زور می گیرد!
گلایه مدیر عامل اتحادیه ماهیان گرم آبی

وزارت نیرو تا ۵۰ درصد قیمت ماهی پول زور می گیرد!

آقازاده، مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرم آبی سراسر کشور از درگیری این صنعت با وزارت نیرو خبر داد و گفت: این وزارتخانه در برخی از مزارع گرم آبی سالانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان آب‌بها می‌گیرد! درحالی که بر اساس قانون هزینه آب بها به میزان قیمت ۳ درصد از محصول ما است.

یاسمن بلوردی؛ بازار: حسن آقازاده، مدیرعامل و عضو هیات مدیره اتحادیه ماهیان گرم آبی سراسر کشور گفت: مشکل اصلی ما این است که هیچکس متولی صنف ما نیست و بنده به عنوان مسئول اتحادیه اعلام می‌کنم که دولت دست و پای ما را قطع و ما را بی خاصیت کرده است؛ یعنی علاوه بر اینکه هیچگونه نظارتی نیست آنچه که ما باید انجام بدهیم را دولت انجام می‌دهد. به عبارت دیگر دولت دخالت‌های بی جا می‌کند و به این ترتیب ما را خراب می‌سازد.

آقازاده افزود: اگر دولت نباشد خودمان می‌توانیم وظایف را به نحو احسن را انجام بدهیم. چرا که امروز با حضور دولت ما نه می‌توانیم از بازار  نهاده تهیه  کنیم نه از بازارگاه. به طوری که ۴ ماه است درگیر بازارگاه هستیم و نتوانسته‌ایم خرید کنیم!

بخش تولید و بازار ماهیان گرم آبی متولی ندارد
عضو هیات مدیره اتحادیه ماهیان گرم آبی سراسر کشور اظهار داشت: چالش بعدی ما «بازار» است؛ یعنی به صورت ویژه بخش بازار آبزیان متولی ندارد. به این معنا که وقتی به سازمان شیلات مراجعه می کنیم و در خصوص ساماندهی بازار پیگیری می‌کنیم، اعلام می‌کنند که یا ساماندهی بازار به شیلات مربوط نیست. از سوی دیگر وقتی به وزارت جهاد کشاورزی مراجعه می‌کنیم می‌گویند ما متولی تولید هستیم نه بازار. در حقیقت به هر سازمان و نهادی که مراجعه می‌کنیم خود را متولی بازار نمی‌داند.

آقازاده خاطرنشان کرد: چالش بعدی ما در بخش تولید است و در حال حاضر با وزارت نیرو درگیر هستیم. الان برای برخی از مزارع ماهیان گرم آبی ما سالانه بین  ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان آب بها می گیرد! و هرچقدر هم به درست نبودن این محاسبات اعتراض می کنیم نمی پذیرند و معتقدند ما همین حجم مصرف می‌کنیم!

بر اساس قانون، هزینه آب بهای ما قیمت ۳ درصد از محصول ما است؛ یعنی اگر در یک هکتار  ۵ تن تولید می‌کنیم ۳ درصد آن با عرف عمده فروش بازار حق آب بها است  و بیش از این نباید بگیرند، اما  متاسفانه تا ۵۰  درصد هم از ما می‌گیرند

وی افزود: این در حالی است که ما درخواست داده‌ایم برای ما کنتور قرار بدهند و بر اساس حجمی مصرفی به ما آب بفروشد اما نمی‌پذیرند و اعلام می‌کنند خودشان محاسبه می‌کنند و از ما می‌گیرند.

این مقام مسئول در خصوص دلایل این نوع برخورد وزارت نیرو  نیز گفت:  دولت به اصطلاح به امور آب استانها بسیار بال و پر داده و احساس می‌کنند تمام ارکان دولت دست این آقایان است.

آقازاده تصریح کرد: قانون آب بها برای ما مصوب شده است و خارج از این نمی‌تواند از ما پولی بگیرند، اگرچه به این موضوع نیز معترض هستیم اما معتقدیم قانون بد بهتر از بی قانونی است! با این وجود بر اساس قانون، هزینه آب بهای ما قیمت ۳ درصد از محصول ما است؛ یعنی اگر در یک هکتار  ۵ تن تولید می‌کنیم ۳ درصد آن با عرف عمده فروش بازار، حق آب بها است  و بیش از این نباید بگیرند. اما  متاسفانه تا ۵۰  درصد هم از ما می‌گیرند!

وی ادامه داد: ما بارها در این خصوص شکایت کرده‌ایم اما هیچ سازمان و نهادی پیگیری نمی‌کند چرا که متاسفانه نه شیلات، نه وزارت جهاد کشاورزی و نه هیچ نهاد دیگری نمی تواند جلوی این آقایان بایستد.

یکی از چالشهای ما این است که سالانه بین ۶۲ تا ۷۰ میلیون دلار به کشورهای عراق، حاشیه خلیج فارس، آذربایجان و ارمنستان صادرات می‌کنیم اما یک ریال  نهاده از دولت دریافت نمی‌کنیم

بخش ماهیان گرم آبی نماد اقتصاد مقاومتی است
مدیر عامل اتحادیه ماهیان گرم آبی سراسر کشور گفت: از دیگر چالشهای ما این است که ما سالانه بین ۶۲ تا ۷۰ میلیون دلار به کشورهای عراق، حاشیه خلیج فارس، آذربایجان و ارمنستان صادرات می‌کنیم اما یک ریال  نهاده از دولت نمی گیریم. از سوی دیگر در این بخش  ۱۹ هزار نفر شاغل داریم و باز هم دولت به اندازه یک ریال برای اشتغال این افراد به ما کمک نکرده است. همچنین سالانه ۲۱۰ هزار تن تولید ماهی می‌کنیم باز هم دولت در این راستا حمایتی از ما نمی‌کند.

آقازاده در پایان گفت: علاوه بر همه موارد ذکر شده ما در بحث بچه ماهی نیز به خودمان متکی هستیم. به عبارت دیگر اقتصاد مقاومتی از آنِ ما است و در بخش تولید  و پرورش بچه ماهی، بازار، صادرات و غیره تمام کارها توسط خود فعالان صنعت انجام می‌شود.

کد خبر: ۲۴٬۱۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha