۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳
طرح جهش تولید در دیمزارها پشتوانه امنیت غذایی
کارشناس کشاورزی فائو عنوان کرد

طرح جهش تولید در دیمزارها پشتوانه امنیت غذایی

کارشناس کشاورزی فائو با تاکید بر لزوم انتقال تجربیات ایران در اجرای طرح جهش تولید دیمزارها، کشاورزی حفاظتی را مقدمه و پشتوانه تامین امنیت غذایی پایدار عنوان کرد.

به گزارش بازار، بو ژو، مسئول فنی سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه در همایش آموزش طرح جهش تولید در دیمزارها، تبیین و پرورش تجربه عملی و انتشار دانش در این زمینه را بخش مهمی از ابعاد جامع این طرح عنوان کرد.

وی با بیان اینکه محور اصلی این طرح افزایش بهره‌وری کشاورزی همزمان با تامین و تقویت امنیت غذایی پایدار است، افزود: در این میان، چالش اصلی شناسایی مؤثرترین راه برای تحقق این هدف است.

ژو با اشاره به تجربیات اجرای این طرح در ایران، گفت: کشاورزی حفاظتی یک راه حل پویا برای تامین امنیت غذایی پایدار است که بهره‌وری را در اولویت قرار می‌دهد و در عین حال اصول پایداری و انعطاف پذیری را رعایت می‌کند.

کارشناس کشاورزی فائو با تاکید بر لزوم ایجاد مراکز نوآوری در استان‌های مختلف به عنوان قطبی برای پیشرفت‌های فنی و معرفی تجهیزات مورد نیاز کشاورزی حفاظتی، اظهار داشت: در حالی که ایران دارای مؤسسات مجهز از جمله مؤسسات تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و مراکز ترویجی است، این پروژه می‌تواند به رفع چالش‌هایی مانند ارتقای ماشین‌آلات و کشت انواع محصولات مقاوم به شرایط دیم، ترکیب آزمایش‌های مزرعه‌ای و رفع محدودیت‌های تنوع بذر، بپردازد.

وی کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی را یکی دیگز از مزیت‌های کشاورزی حفاظتی عنوان کرد و گفت: تغییرات اقلیمی سبب شده تا گرمای هوا افزایش یابد و کمبود آب یکی از تهدیدهای جدی حیات موجودات در کره زمین است.

ژو تصریح کرد: افزایش آگاهی، دسترسی به ماشین آلات، بذر و گونه‌های سازگار با کشاورزی حفاظتی اولویت دارد و تاثیرات آن‌ها ماندگار خواهد بود.

مدیر فنی ارشد فائو در آسیا و اقیانوسیه گفت: با حمایت مستمر دولت، این طرح قرار است تأثیری پایدار بر بخش کشاورزی ایران بگذارد و چشم‌انداز کشاورزی انعطاف‌پذیر و پایداری ایجاد کند که هم بهره‌وری و هم نظارت بر محیط زیست را در اولویت قرار دهد.

کد خبر: ۲۴۱٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha