۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳
روند کلی بازار آهن در نیمه شهریور

روند کلی بازار آهن در نیمه شهریور

قیمت روز آهن آلات در نخستین روز هفته در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، قیمت روز آهن آلات در نخستین روز هفته در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد و در برخی از زیرمجموعه‌های بازار آهن نیز کاهش قیمت روز آهن مشهود بود.

بازار ارز نوسان افزایشی داشت و قیمت دلار حدود ۳۰۰ تومان بالا رفت، به طوری که دلار بازار آزاد در پایان روز ۴۹ هزار و ۴۵۰ تومان مبادله شد.

اوضاع نوسان قیمت آهن آلات
قیمت روز میلگرد در غالب کارخانه‌ها ثبات قیمت داشت و شماری از مبادی فروش هم حدود ۱۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند. قیمت میلگرد زاگرس حدود ۱۰۰ تومان کاهش داشت و در هر کیلو حدود ۲۴ هزار تومان برآورد شد.

قیمت میلگرد نیشابور هم در هر کیلو حدود ۲۴ هزار و ۲۱۰ تومان اعلام شد و میلگرد میانه هم با کاهش ۲۰۰ تومانی به ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

قیمت روز تیرآهن نیز در شمار زیادی از کارخانه‌ها بدون تغییر عرضه شد اما قیمت آهن اصفهان در هر شاخه بین ۱۰ تا ۴۰ هزار تومان کاهش داشت. قیمت آهن ۱۴ در هر شاخه ۴ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان اعلام شد.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی و قیمت سپری نیز عمدتا ثابت اعلام شدند اما قیمت نبشی نستا حدود ۵۰۰ تومان اصلاح خورد. قیمت نبشی ناب تبریز ۴*۴ در هر کیلو ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت روز قوطی آهن، قیمت پروفیل سبک، قیمت پروفیل گالوانیزه و سایر پروفیل‌ها نیز در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شدند اما قیمت پروفیل نیکان در برخی ضخامت‌ها با کاهش ۱۰۰ تومانی همراه بود. قیمت پروفیل آهنی ۲ میلیمتر در هر کیلو بین ۳۴.۵ تا ۳۵.۵ تومان گزارش شد.

قیمت روز لوله مبلی، قیمت لوله داربستی و لوله مانیسمان نیز در کلیه مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بودند. قیمت ورق سیاه در چند کارخانه با افزایش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی همراه بود اما قیمت ورق سیاه گیلان و کاویان ثبات داشتند.

قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق استیل، قیمت ورق شیروانی رنگی و سایر ورق‌های سرد هم در کلیه مبادی فروش با کاهش ۱۰۰ تومانی همراه بودند.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که حدود ۴۴ هزار و ۴۹۵ تن شمش بلوم عرضه شد که تنها حدود ۲ هزار و ۷۰۰ تن از آن مورد معامله قرار گرفت؛ همچنین آهن اسفنجی هم تنها حدود ۱۰۸ هزار و ۶۰۰ تن به فروش رسید که قیمت آهن در هر کیلو ۱۲ هزار و ۱۹۲ تومان برآورد شد.

امروز نیز حدود ۲۱ هزار تن آهن اسفنجی بریکت عرضه می‌شود که قیمت آهن ۱۲ هزار و ۸۹۳ تومان تعیین شده است.

اصلاح نرخ گاز سوخت در صنایع
براساس گزارش‌ها نرخ گاز فولادی‌ها در حالی ۶۰ درصد اعلام شده که درخواست فولادسازان ضریب ۳۰ درصدی بوده است. این ضریب در سال گذشته حدود ۴۰ درصد اعلام شده بود.

براساس مصوبه هیئت دولت تا پایان برنامه هفتم قیمت گاز در بازار بیشتر از میانگین قیمت صادراتی گاز ایران و کمتر از ۵ هزار تومان نشود.

قیمت سوخت گاز واحدهای پتروشیمی معادل ۶۰ درصد و واحدهای تولید فلزات حدود ۴۵ درصد، تولید سیمان ۱۵ درصد و سایر صنایع ۱۰ درصد قیمت پایه خوراگ گاز پتروشیمی‌ها در نظر گرفته شده است.

این درحالی است که امیرعلی اعلم به نزدیک شدن فصل زمستان و احتمال مشکلات در تامین انرژی گاز اشاره کرد و اظهار کرد که افزایش نرخ گاز برای صنعت فولادی نگرانی‌هایی را به وجود آورده بود. او به اعلام وزیر اقتصاد در مورد بازگرداندن فرمول محاسبه نرخ خوراک گاز صنایع تا پایان برنامه هفتم دولت اشاره کرد و امیدواری به ادامه تولید در این شرایط بیان کرد.

وی تاکید کرد که این تصمیم دولت به نفع تولید و جلوگیری از تعطیلی صنایع در کشور است. درصورتی که افزایش نرخ گاز و خوراک ادامه می‌یافت، بسیاری از کارخانه‌های فولادی کوچک و متوسط، به ویژه در بخش خصوصی، با مشکلاتی مواجه می‌شدند.

اعلم به مذاکراتی که بین صنعت فولاد و مجلس و وزرای نفت و نیرو در خصوص کاهش محدودیت‌های تامین انرژی برگزار شده بود، اشاره کرد و اعلام کرد که این مذاکرات نتایج مثبتی داشته و نرخ گاز به فرمول بازگشته است.

او توضیح داد که با اعمال تعرفه‌های جدید و افزایش نرخ گاز در سال‌های گذشته، مزیت نسبی گاز برای تولید فولاد کاملاً از بین رفته و بسیاری از کارخانه‌های کوچک فولادسازی زیان دیده‌اند. اگر این روند ادامه می‌یافت، بسیاری از کسب‌وکارهای تولیدی دچار بحران و تعطیلی می‌شدند.

وی همچنین به اهمیت اجرایی شدن راهکارهای تامین پایدار انرژی برای صنعت فولاد اشاره کرد و نیاز به تسهیل فرآیند و اصلاح مقررات برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی در صنعت گاز را مورد تأکید قرار داد.

کد خبر: ۲۴۱٬۳۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha